Heren, de tijd is rijp voor… een wandelstok

Frans Devos hoopt met zijn collectie wandelstokken oudere heren op zoek naar wat extra houvast aan te spreken, maar ook hipsters met gevoel voor klasse.
Nancy Boerjan

Alles komt terug. Zelfs de wandelstok als accessoire. En als het van Frans Devos afhangt, heeft straks elke man er eentje om zijn persoonlijkheid mee te onderstrepen. Hij brengt La Canne FR op de markt, een collectie duurzame, lichte en naar eigen smaak te personaliseren wandelstokken.

Mannen in driedelig pak, met mooie hoed of pet op én met een wandelstok. Het zijn beelden die doen denken aan de belle époque, les années folles… Tijden waarin klasse en elegantie hoogtij vierden, en die Frans Devos altijd hebben aangesproken. Hij gaat de deur niet uit zonder pet en wandelstok. De laatste was er vroeger niet bij, maar toen ging Frans op reis naar Kreta: “Ik zag daar al die oude mannen op terrasjes of voor hun huis zitten, stuk voor stuk leunend op de daar typische wandelstok gemaakt uit gekruld olijfhout. Het gemak waarmee ze daar zaten en thee dronken, hun arm in de gekrulde greep… Dát wilde ik ook! Zelfs terug thuis bleef ik rondlopen met mijn stok, tot de hond die op een nacht stukbeet. Nu moet je weten dat ik voor mijn bedrijf ooit een machine kocht waarmee Remi Claeys eerder skistokken produceerde. De ongebruikte machine bracht me op het idee om er zelf wandelstokken mee te produceren, maar dan gemaakt uit aluminium.” Aluminium is sterker en lichter dan hout. De buis wordt weliswaar opgevuld met een geluidsabsorberend product, wat al te veel gekletter voorkomt als je de wandelstok laat vallen. Bovendien kan de knop gepersonaliseerd worden. “Je kan het plaatje boven op de knop aanpassen naargelang je smaak, of je kan er een logo in aanbrengen, een foto van je hond… Wat je maar kan bedenken. Ik heb er zelfs enkele laten maken met de pook van een oldtimer als handgreep. Het leuke daaraan is dat de wandelstok zo echt iets van jezelf wordt. Hij wordt zelfs iets waar mensen je op aanspreken en dat geeft dus aanleiding tot aangename gesprekken.”

“Een stok geeft steun, maar zegt ook iets over wie ermee rondstapt”

Jonge mannen en accessoires

Een wandelstok getuigt voor Frans van klasse. Maar hij vindt het vooral ook prettig om het accessoire altijd bij te hebben: “Hij geeft steun, wat met het ouder worden geen overbodige luxe is, maar ook een gevoel van zekerheid en veiligheid. Het geeft me ook iets om handen, en dat geeft me gewoon een prettig gevoel.”

Heren, de tijd is rijp voor... een wandelstok

Frans beschouwt ook het uitrollen van zijn collectie wandelstokken als een hobby waar hij veel plezier aan beleeft. Hij bedacht drie modellen met bijpassend hoofddeksel: Happiness combineer je met een zomerhoed, Mondern Minds met een pet en Belle Epoque met een klassieke hoed. Voor een standaardmodel betaal je 95 euro.

Frans hoopt met zijn collectie oudere heren op zoek naar wat extra houvast aan te spreken, maar ook hipsters met gevoel voor klasse. “Jonge mannen staan opnieuw open voor dergelijke accessoires. Ik heb het gevoel dat de tijd daarvoor rijp is; de belangstelling tijdens de jongste Gentlemen’s Fair in Waregem was in elk geval groot.” Wielrenner Peter Sagan heeft er overigens al eentje in zijn bezit.

En vanwaar La Canne FR? “Gewoon fun! Stokken ‘van Frans Devos’, dat bekt niet zo goed. Dus heb ik een Italiaanse tweelingbroer verzonnen, Francesco Renardo, vandaar La Canne FR”, lacht hij.

Van meubel tot wandelstok

Frans Devos stichtte in 1971 Metaalbedrijf Frans Devos in Ardooie, later omgedoopt tot Metafox. Het bedrijf produceert functioneel meubilair voor polyvalente ruimtes, vergader- en feestzalen, refters… Op vandaag runt zijn oudste zoon Frederique de firma. Frans houdt zich onder meer bezig met een nevenproduct, de wandelstokcollectie, en gebruikt daarvoor hetzelfde materiaal aluminium – als voor de meubelen van Metafox.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier