Citroën C4 Cactus: mooi en handig

De vernieuwde Citroën C4 Cactus oogt volwassener dan zijn voorganger.
Redactie KW

Citroën maakt zich sterk met de eigenzinnige C4 Cactus een alternatief voor de compacte berlines in huis te hebben. Met meer design, comfort en nuttige technologie gekoppeld aan een vriendelijk prijskaartje heeft Citroën met zijn onlangs opgefriste C4 Cactus de basis gelegd voor een nieuwe norm in de auto-industrie.

De Citroën C4 Cactus verzoent esthetiek en gebruiksgemak. Hij oogt ook een stuk volwassener dan zijn voorganger. Het berlinekarakter wordt geaccentueerd met een in koetswerkkleur uitgevoerde achterklep in combinatie met nieuwe achterlichtunits met 3D-effect. Het ‘zwevende dak’ is gebleven.

De ontwerpers hebben er alles aan gedaan om meer ruimte vrij te maken voor de chauffeur en de inzittenden. Het interieur is zo geconcipieerd dat het zowel comfort als gastvrijheid uitstraalt. De brede voorzetels zijn ontworpen vanuit een sofagevoel. Ook achterin hebben de inzittenden voldoende hoofd- en beenruimte. De kubusvormige koffer heeft een maximaal volume van 1.170 liter.

Een wereldprimeur

Citroën C4 Cactus: mooi en handig

De technologieën aan boord van de C4 Cactus richten zich, aldus de constructeur, op de echte behoeften van de automobilisten. Op vandaag is de Citroën C4 Cactus leverbaar met drie 1.2 liter benzinemotoren, alle driepitters met een vermogen van respectievelijk 60 kW/82 pk, 81 kW/110 pk en 96 kW/131 pk. De minst vermogende motor is standaard voorzien van een manuele vijfbak, terwijl de 131 pk-uitvoering recht heeft op een bak met zes versnellingen. Voor wie kiest voor een zelfontbrander is er de 73 kW/100 pk rijke 1.6 BlueHDi, gekoppeld aan een manuele vijfbak. Nieuw bij de C4 Cactus is het Progressive Hydraulic Cushions-veersysteem: een wereldprimeur. Het ‘filtert’ zowel grote als kleine wegoneffenheden. Goed om te weten is dat het model al vanaf het eerste uitrustingsniveau voorzien is van onder meer een boordcomputer, een snelheidsregelaar/begrenzer, leddagrijlichten en audiobediening aan het stuur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier