Van der Poel en Van Aert passen voor Cyclocross Masters in Waregem

© BELGA
Redactie KW

Op woensdag 20 februari sluiten de veldrijders het seizoen traditioneel af op de Soudal Cyclocross Masters in Waregem. Grote afwezigen bij de mannelijke deelnemers zijn wereldkampioen Mathieu van der Poel en ex-wereldkampioen Wout Van Aert. Een nieuw, uitdagend concept in het wedstrijdprogramma is de trial.

“Doordat van der Poel zijn wegseizoen een week vroeger begint met de Ronde van Antalya, kan hij jammer genoeg niet deelnemen aan het ‘natourcriterium’ van het veldrijden. Nochtans hebben we hem een mooi bod gedaan, maar we respecteren zijn beslissing”, vertelt mede-organisator Erwin Vervecken.

“Wout Van Aert die zijn zinnen ook op het voorjaar zet, zal net zoals in 2018 niet aanwezig zijn in Waregem. We hadden dat wel verwacht. Als dit op lange termijn een probleem kan worden? Niet echt. Enkel die twee maken de combinatie cross-wegvoorjaar. Bovendien siert het de Cyclocross Masters dat het de laatste wedstrijd is van het seizoen. De meeste renners zijn ook al half in rust”, verduidelijkt Vervecken.

“Ondanks de afwezigheid van die twee tenoren, kunnen we wel rekenen op de komst van alle andere toppers. Belgisch kampioen Toon Aerts die dit seizoen weer een stap vooruit heeft gezet, tekent present. West-Vlamingen Gianni Vermeersch, Michael en Dieter Vanthourenhout en Eli Iserbyt die zilver behaalde op het WK bij de beloften zullen er ook bijzijn. Bij de vrouwen is er niemand speciaal die afhaakt. Zo zal drievoudig werelkampioene Sanne Cant te bewonderen zijn. De Nederlandse Annemarie Worst die Europees kampioen is, zal ook rondjes komen draaien in de paardenstad.”

Trial

“Net zoals de afgelopen jaren kunnen we uitpakken met een primeur. Nu is dat de trial: met een fiets hindernissen bedwingen zowel voor de mannen als voor de vrouwen. Deze spectaculaire wielerdiscipline is wel gekend in ons land dankzij de Belgische trialbiker Kenny Belaey. Bovendien leunt dit dichter aan bij de Ion High Jump dan de ‘hold your horses’ van de laatste editie. Het doel is om zo weinig mogelijk strafpunten te noteren. Elke voet aan de grond is gelijk aan één strafpunt. Bij gelijkheid van punten zal de snelste tijd waarin het parcours wordt afgelegd, uitmaken wie wint. We schatten dat het afwerken van het parcours ongeveer één minuut per renner zal innemen. Hindernissen zijn een evenwichtsbalk, zandzakjes die een bergje vormen, een bandentapijt, schansjes, kegeltjes, een trapje en een balk. Trialbiken ziet er gevaarlijk uit, maar zoals bij elke nieuwigheid primeert de veiligheid. Bij een eventuele smak zal de uitoefenaar zacht kunnen vallen.”

(JV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier