23-jarige Torhoutenaar is de nieuwe persverantwoordelijke van Cercle Brugge

Louis-Philippe Depondt is als 23-jarige al persverantwoordelijke bij een eersteklasser. © Foto Davy Coghe
Bram Vanlerberghe

Louis-Philippe Depondt begon in oktober vorig jaar als marketing- en communicatieverantwoordelijke bij Cercle Brugge, maar is sinds deze week ook verantwoordelijke voor de pers- en mediarelaties. “Dit is een aanvulling op mijn huidige functie.”

In juni studeerde de 23-jarige Torhoutenaar af. In de zoektocht naar een job trok hij zijn stoute schoenen aan en solliciteerde spontaan bij Cercle Brugge. “Ik heb eerst een bacheloropleiding bedrijfsmanagement gevolgd in Gent met een specificatie in marketing. Vervolgens studeerde ik een masteropleiding communicatiewetenschappen. Van daaruit raakte ik geïntrigeerd voor digitale marketing en sociale media. Dus echt interactie en een community opbouwen. Dat kan je het best in een voetbalploeg. Waarom? Voetbal is een emotiesport en met emotie kan je heel wat doen. Zeker op sociale media in een voetbalcontext.”

Promotie naar eerste

“Ik ben afkomstig uit Torhout en voetbalde altijd bij KM Torhout, maar sinds vorig jaar ben ik gestopt. De groen-zwarte kleuren waren daar ook al een match. In juni vorig jaar studeerde ik af en ging ik de zoektocht naar werk aan. Waarom eens niet spontaan solliciteren bij Cercle Brugge, dacht ik. Het project met AS Monaco leek me aangenaam en ambitieus. Daar sluit ik me bij aan. Ik wil zelf ook vooruit.”

“In oktober 2017 werd ik in dienst genomen om de communicatie van Cercle Brugge naar mij toe te trekken. Daar horen ook marketing en sociale media bij. Dit met de bedoeling dichter bij de fans te staan. Het was ook de bedoeling om frequenter te posten om het merk Cercle Brugge in de markt te zetten. Daar zijn we nu een goede zes maanden mee bezig en alles is supergoed verlopen met de promotie naar eerste klasse en de kampioenenviering van zaterdag als hoogtepunt. Het is tof werken.”

“Ik heb specifiek toegewerkt op videomarketing. Ik probeer zoveel mogelijk filmpjes te maken. Video is de dag van vandaag onontbeerlijk. Dat merken we in de analysecijfers. We zien ook dat we zo veel meer mensen bereiken omdat we ook proberen om relevante zaken van achter de schermen te brengen. Zaken die je als supporter eens echt wil meemaken. Dat intrigeert en interesseert me ook enorm en dat wil ik ook overbrengen naar de supporters. De waarden als familievereniging proberen we extra in de verf te zetten. Natuurlijk is daar nog heel wat werk aan. Het zijn drukke maanden geweest. Ik heb ook al het geluk gehad om te werken in een heel positieve en aangename wereld waarin de promotie het enige doel was. We mochten dus een fantastische periode meemaken met al die mooie wedstrijden, met natuurlijk – en ik kan het niet genoeg benadrukken – die kampioenenviering afgelopen zaterdag. Zo’n uitbundigheid heb ik zelden meegemaakt. Dat was echt een volksfeest. Daar kon je het echte Cercle Brugge herkennen.”

Nieuwe uitdaging

Sinds deze week onderhoudt de Torhoutenaar ook de relaties met de pers. “Ik word het aanspreekpunt voor de pers, voor eventuele interviewaanvragen en algemeen de zaken die een persverantwoordelijke uitvoert, maar in goede dialoog en verstandhouding met de sportieve staf en de teammanager, met wie heel veel overleg gebeurt. Voor mij is dit een echte droomjob. Ik kom graag in contact met mensen en werk graag samen. Daarenboven is voetbal mijn favoriete sport.”

Vooraf was hij naar zeggen nog geen supporter van een bepaalde ploeg. “Ik ben algemeen voetballiefhebber. Voor een bepaalde functie moet je ook wat neutraliteit hebben, maar als je tewerkgesteld bent voor Cercle Brugge wil je ook altijd winnen. Vanzelfsprekend leef je mee.”

Ondanks zijn jonge leeftijd voelt Louis-Philippe zich klaar voor deze nieuwe uitdaging. “Ik sta er ook niet alleen voor uiteraard. Ik krijg vertrouwen, waar ik ook dankbaar voor ben. In dat opzicht zal ik er alles aan doen om het zo goed mogelijk te doen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier