Vierde zege voor Hostens in 6 Uren van Kortrijk?

Het team Veronique Hostens-Vincent Verschueren is voor velen de gedoodverfde favoriet. © VDB
Redactie KW

Komend weekend, op zaterdag 25 en zondag 26 november, zal het aantal decibels in Kortrijk en deelgemeenten door de rally 6 Uren van Kortrijk stevig de hoogte ingaan. Naar traditie nemen er ook heel wat streekgenoten deel. Wij laten er alvast vijf aan het woord.

Stefaan Crombez: “Mijn jongensdroom wordt nu echt werkelijkheid”

Voor de 42-jarige zaakvoerder van Alumac gaat dit weekend een droom in vervulling: hij neemt plaats aan het stuur van een rallywagen.

Stefaan Crombez.
Stefaan Crombez.© GJZ

“Ik ben al geruime tijd één van de vele toeschouwers bij rally’s in de regio. Sponsor Danny Eggermont had me ook al meerdere keren gevraagd om samen een rally te rijden. Door de drukke agenda van ons beiden kwam het er nog niet van, maar dit weekend wordt onze jongensdroom werkelijkheid. We hebben de Opel Kadett GTE van Tom Tytgat gehuurd omdat Tom kind aan huis is bij Danny. Het is de bedoeling om dit weekend echt kennis te maken met de rallysport en een positieve ervaring op te doen.”

“Voor ons blijft het natuurlijk louter een hobby, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Er is in elk geval nog niks concreet afgesproken, dat zou veel te voorbarig zijn. We willen ons nu in de eerste plaats goed amuseren en als de balans zondagavond positief is, sluiten we niet uit dat we volgend seizoen een stap verder gaan en samen enkele rally’s rijden. Eén ding is zeker: ik wil alleen als piloot in de wagen stappen en zeker niet als copiloot. Danny en ikzelf hebben daaromtrent een goede afspraak gemaakt. Ik neem het stuur in handen en Danny leest de nota’s voor”, besluit de Izegemnaar. (FM)

Veronique Hostens: “Als te kloppen team kunnen wij alleen maar verliezen”

De Kortrijkse Veronique Hostens is sinds de herstart van de Kortrijkse rally met een zege in de Historics en twee in de moderne rally de meest succesvolle West-Vlaming die aan de start zal verschijnen.

Veronique Hostens.
Veronique Hostens.© GJZ

“Dit is een thuiswedstrijd en die wil je natuurlijk graag winnen. We worden door iedereen als het te kloppen team naar voren geschoven, zodat wij eigenlijk alleen maar kunnen verliezen. Toch mogen we niet vergeten dat zowel Paul Lietaer als Didier Duquesne over een World Rally Car beschikken terwijl Bernd Casier en Andy Lefevere ook kandidaat-winnaars zijn. Het zal net als in voorgaande jaren op de korte klassementsproeven knokken worden tot de laatste kilometer.”

“Het was voor ons team een erg moeilijk jaar. De titelstrijd was enorm hevig met steeds weer wisselende kopposities. Wij wonnen wel de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen, maar Kris Princen won ook enkele rally’s en Kevin Abbring was na zijn zeges in de Wallonie en Ieper plots ook een kandidaat voor de titel. De beslissing viel pas na de laatste snelheidsrit in de Condroz Rally. Na de 6 Uren van Kortrijk gaan we met z’n allen even stoom aflaten. Daarna gaan we met Gaby Goudezeune en de sponsors opnieuw samen zitten om het programma voor 2018 vast te leggen.” (FM)

Antoon Vanheede: “Ik neem met experimenteel 2-pk’tje”

Ongeveer dertig jaar geleden maakte ene ‘Toine’ aan het stuur van een 2-pk furore in de West-Vlaamse rally’s. Maar de Zwevegemnaar verdween dan uit beeld.

Antoon 'Toine' Vandenheede.
Antoon ‘Toine’ Vandenheede.© GJZ

“Ik scoorde toen overal hoog op de applausmeter, maar ik had uiteindelijk nood aan nieuwe uitdaging. Ik stapte over naar karting en nadien reed ik met mijn moto ook nog Parijs-Dakar. Toen ik ook dat met succes had afgewerkt, wou ik weer iets nieuw. Ik droomde er al jaren van om een nieuwe, experimentele 2-pk te bouwen en met de steun van leerlingen van het CLW Kortrijk (Centrum voor Leren en Werken, red.) hebben we een wrak volledig ontmanteld en weer helemaal opgebouwd. In de 6 Uren van Kortrijk staat deze wagen voor een grote test en zullen we merken hoe betrouwbaar die is. Voorts willen we in Kortrijk ook reclame maken voor ons project, want ook het serviceteam bestaat uit leerlingen van het CLW. Momenteel zijn dat drie jongens en één meisje en het is de bedoeling dat er zich nog meer leerlingen engageren. Als alles naar wens verloopt, willen we dan volgend seizoen enkele rallysprints in West-Vlaanderen rijden. Ik wil ook nog mijn vriend Danny Eggermont bedanken, want hij sponsort ons project en zonder zijn financiële inbreng zouden we hier vandaag niet staan”, besluit de 56-jarige leraar. (FM)

Veronique Hostens: “Als te kloppen team kunnen wij alleen maar verliezen”

De Kortrijkse Veronique Hostens is sinds de herstart van de Kortrijkse rally met een zege in de Historics en twee in de moderne rally de meest succesvolle West-Vlaming die aan de start zal verschijnen.

Veronique Hostens.
Veronique Hostens.© GJZ

“Dit is een thuiswedstrijd en die wil je natuurlijk graag winnen. We worden door iedereen als het te kloppen team naar voren geschoven, zodat wij eigenlijk alleen maar kunnen verliezen. Toch mogen we niet vergeten dat zowel Paul Lietaer als Didier Duquesne over een World Rally Car beschikken terwijl Bernd Casier en Andy Lefevere ook kandidaat-winnaars zijn. Het zal net als in voorgaande jaren op de korte klassementsproeven knokken worden tot de laatste kilometer.”

“Het was voor ons team een erg moeilijk jaar. De titelstrijd was enorm hevig met steeds weer wisselende kopposities. Wij wonnen wel de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen, maar Kris Princen won ook enkele rally’s en Kevin Abbring was na zijn zeges in de Wallonie en Ieper plots ook een kandidaat voor de titel. De beslissing viel pas na de laatste snelheidsrit in de Condroz Rally. Na de 6 Uren van Kortrijk gaan we met z’n allen even stoom aflaten. Daarna gaan we met Gaby Goudezeune en de sponsors opnieuw samen zitten om het programma voor 2018 vast te leggen.” (FM)

Tom Tytgat: “Uit liefde voor het Duitse automerk rij ik met een Opel”

Tom Tytgat uit Zwevegem komt met een juweeltje aan de start bij de Historics, namelijk een Opel Ascona 400. “De liefde voor het merk Opel is er gekomen in 1988, toen Paul Lietaer het nationaal kampioenschap rally won aan het stuur van zijn Opel Manta 400. Ik maakte toen deel uit van zijn serviceteam. Toen ik nadien als autotuner aan de slag ging, heb ik me op Opel, dat een rijke traditie heeft in de rallysport, toegelegd.”

Tom Tytgat.
Tom Tytgat.© GJZ

“Normaal rijd ik zelf niet zoveel rally’s omdat klanten altijd voorrang krijgen, maar voor de 6 Uren van Kortrijk maak ik een uitzondering. De klassementsproeven worden als het ware in mijn achtertuin gereden. Ik ben trots dat ik dit jaar met een Opel Ascona 400 kan starten. Dat was de eerste echte Groep 4 van Opel en betekent voor mij dan ook pure nostalgie. Desondanks moet de auto competitief zijn. We hebben altijd al goed gepresteerd in de 6 Uren van Kortrijk. Vorig jaar werden we derde bij de Historics en ik hoop dat we ook dit keer voor de prijzen kunnen meedoen. Het is niet de bedoeling om mijn unieke wagen te verhuren of te verkopen. Zelf wil ik gewoon enkele mooie rally’s uitkiezen in functie van het programma van mijn klanten en in functie van het programma dat Paul Lietaer met zijn Opel Manta 400 wil afwerken.” (FM)

Antoon Vanheede: “Ik neem met experimenteel 2-pk’tje”

Ongeveer dertig jaar geleden maakte ene ‘Toine’ aan het stuur van een 2-pk furore in de West-Vlaamse rally’s. Maar de Zwevegemnaar verdween dan uit beeld.

Antoon 'Toine' Vandenheede.
Antoon ‘Toine’ Vandenheede.© GJZ

“Ik scoorde toen overal hoog op de applausmeter, maar ik had uiteindelijk nood aan nieuwe uitdaging. Ik stapte over naar karting en nadien reed ik met mijn moto ook nog Parijs-Dakar. Toen ik ook dat met succes had afgewerkt, wou ik weer iets nieuw. Ik droomde er al jaren van om een nieuwe, experimentele 2-pk te bouwen en met de steun van leerlingen van het CLW Kortrijk (Centrum voor Leren en Werken, red.) hebben we een wrak volledig ontmanteld en weer helemaal opgebouwd. In de 6 Uren van Kortrijk staat deze wagen voor een grote test en zullen we merken hoe betrouwbaar die is. Voorts willen we in Kortrijk ook reclame maken voor ons project, want ook het serviceteam bestaat uit leerlingen van het CLW. Momenteel zijn dat drie jongens en één meisje en het is de bedoeling dat er zich nog meer leerlingen engageren. Als alles naar wens verloopt, willen we dan volgend seizoen enkele rallysprints in West-Vlaanderen rijden. Ik wil ook nog mijn vriend Danny Eggermont bedanken, want hij sponsort ons project en zonder zijn financiële inbreng zouden we hier vandaag niet staan”, besluit de 56-jarige leraar. (FM)

Veronique Hostens: “Als te kloppen team kunnen wij alleen maar verliezen”

De Kortrijkse Veronique Hostens is sinds de herstart van de Kortrijkse rally met een zege in de Historics en twee in de moderne rally de meest succesvolle West-Vlaming die aan de start zal verschijnen.

Veronique Hostens.
Veronique Hostens.© GJZ

“Dit is een thuiswedstrijd en die wil je natuurlijk graag winnen. We worden door iedereen als het te kloppen team naar voren geschoven, zodat wij eigenlijk alleen maar kunnen verliezen. Toch mogen we niet vergeten dat zowel Paul Lietaer als Didier Duquesne over een World Rally Car beschikken terwijl Bernd Casier en Andy Lefevere ook kandidaat-winnaars zijn. Het zal net als in voorgaande jaren op de korte klassementsproeven knokken worden tot de laatste kilometer.”

“Het was voor ons team een erg moeilijk jaar. De titelstrijd was enorm hevig met steeds weer wisselende kopposities. Wij wonnen wel de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen, maar Kris Princen won ook enkele rally’s en Kevin Abbring was na zijn zeges in de Wallonie en Ieper plots ook een kandidaat voor de titel. De beslissing viel pas na de laatste snelheidsrit in de Condroz Rally. Na de 6 Uren van Kortrijk gaan we met z’n allen even stoom aflaten. Daarna gaan we met Gaby Goudezeune en de sponsors opnieuw samen zitten om het programma voor 2018 vast te leggen.” (FM)

Paul Lietaer: “Droog of nat weer maakt in Kortrijk groot verschil uit”

Paul Lietaer heerste de jongste jaren bij de Historics, maar zijn sponsor Danny Eggermont wou dat er voor de 6 Uren van Kortrijk iets speciaal gedaan zou worden. “We hebben besloten om de World Rally Car wagen van Andy Lefevere, een Skoda Fabia WRC, te huren.”

Paul Lietaer.
Paul Lietaer.© GJZ

“Dat is voor ons een nieuwe wagen terwijl de concurrenten hun wagen al goed kennen. Maar we laten ons niet ontmoedigen en willen de sponsors een mooie dag bezorgen. Na de eerste omloop zullen we een balans opmaken en bepalen of we ons tempo al dan niet moeten opdrijven. Voor de gelegenheid word ik genavigeerd door Michiel Feys, de zoon van één van mijn sponsors. Hij was al van de partij in de ORC Rally, maar toen moesten we onze Ford Escort al na twee proeven aan de kant zetten met een kapotte motor. Het zal voor hem even wennen worden, want het zal straks een stuk sneller gaan en het parkoers zal alles bepalen.”

“Droog of nat weer maakt in de rally van Kortrijk een wereld van verschil uit. Voorlopig blijft het bij dit éénmalig optreden met die World Rally Car. Het is de bedoeling om volgend jaar voort te doen met de Ford Escort RS 1800 en de Opel Manta 400 want mijn Subaru Legacy staat te koop. De Subaru is een heel snelle wagen, maar heeft geen concurrentie en dat is niet leuk voor ons”, aldus de 60-jarige Heestertnaar. (FM)

Tom Tytgat: “Uit liefde voor het Duitse automerk rij ik met een Opel”

Tom Tytgat uit Zwevegem komt met een juweeltje aan de start bij de Historics, namelijk een Opel Ascona 400. “De liefde voor het merk Opel is er gekomen in 1988, toen Paul Lietaer het nationaal kampioenschap rally won aan het stuur van zijn Opel Manta 400. Ik maakte toen deel uit van zijn serviceteam. Toen ik nadien als autotuner aan de slag ging, heb ik me op Opel, dat een rijke traditie heeft in de rallysport, toegelegd.”

Tom Tytgat.
Tom Tytgat.© GJZ

“Normaal rijd ik zelf niet zoveel rally’s omdat klanten altijd voorrang krijgen, maar voor de 6 Uren van Kortrijk maak ik een uitzondering. De klassementsproeven worden als het ware in mijn achtertuin gereden. Ik ben trots dat ik dit jaar met een Opel Ascona 400 kan starten. Dat was de eerste echte Groep 4 van Opel en betekent voor mij dan ook pure nostalgie. Desondanks moet de auto competitief zijn. We hebben altijd al goed gepresteerd in de 6 Uren van Kortrijk. Vorig jaar werden we derde bij de Historics en ik hoop dat we ook dit keer voor de prijzen kunnen meedoen. Het is niet de bedoeling om mijn unieke wagen te verhuren of te verkopen. Zelf wil ik gewoon enkele mooie rally’s uitkiezen in functie van het programma van mijn klanten en in functie van het programma dat Paul Lietaer met zijn Opel Manta 400 wil afwerken.” (FM)

Antoon Vanheede: “Ik neem met experimenteel 2-pk’tje”

Ongeveer dertig jaar geleden maakte ene ‘Toine’ aan het stuur van een 2-pk furore in de West-Vlaamse rally’s. Maar de Zwevegemnaar verdween dan uit beeld.

Antoon 'Toine' Vandenheede.
Antoon ‘Toine’ Vandenheede.© GJZ

“Ik scoorde toen overal hoog op de applausmeter, maar ik had uiteindelijk nood aan nieuwe uitdaging. Ik stapte over naar karting en nadien reed ik met mijn moto ook nog Parijs-Dakar. Toen ik ook dat met succes had afgewerkt, wou ik weer iets nieuw. Ik droomde er al jaren van om een nieuwe, experimentele 2-pk te bouwen en met de steun van leerlingen van het CLW Kortrijk (Centrum voor Leren en Werken, red.) hebben we een wrak volledig ontmanteld en weer helemaal opgebouwd. In de 6 Uren van Kortrijk staat deze wagen voor een grote test en zullen we merken hoe betrouwbaar die is. Voorts willen we in Kortrijk ook reclame maken voor ons project, want ook het serviceteam bestaat uit leerlingen van het CLW. Momenteel zijn dat drie jongens en één meisje en het is de bedoeling dat er zich nog meer leerlingen engageren. Als alles naar wens verloopt, willen we dan volgend seizoen enkele rallysprints in West-Vlaanderen rijden. Ik wil ook nog mijn vriend Danny Eggermont bedanken, want hij sponsort ons project en zonder zijn financiële inbreng zouden we hier vandaag niet staan”, besluit de 56-jarige leraar. (FM)

Veronique Hostens: “Als te kloppen team kunnen wij alleen maar verliezen”

De Kortrijkse Veronique Hostens is sinds de herstart van de Kortrijkse rally met een zege in de Historics en twee in de moderne rally de meest succesvolle West-Vlaming die aan de start zal verschijnen.

Veronique Hostens.
Veronique Hostens.© GJZ

“Dit is een thuiswedstrijd en die wil je natuurlijk graag winnen. We worden door iedereen als het te kloppen team naar voren geschoven, zodat wij eigenlijk alleen maar kunnen verliezen. Toch mogen we niet vergeten dat zowel Paul Lietaer als Didier Duquesne over een World Rally Car beschikken terwijl Bernd Casier en Andy Lefevere ook kandidaat-winnaars zijn. Het zal net als in voorgaande jaren op de korte klassementsproeven knokken worden tot de laatste kilometer.”

“Het was voor ons team een erg moeilijk jaar. De titelstrijd was enorm hevig met steeds weer wisselende kopposities. Wij wonnen wel de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen, maar Kris Princen won ook enkele rally’s en Kevin Abbring was na zijn zeges in de Wallonie en Ieper plots ook een kandidaat voor de titel. De beslissing viel pas na de laatste snelheidsrit in de Condroz Rally. Na de 6 Uren van Kortrijk gaan we met z’n allen even stoom aflaten. Daarna gaan we met Gaby Goudezeune en de sponsors opnieuw samen zitten om het programma voor 2018 vast te leggen.” (FM)