Zes verkeersdoden minder in West-Vlaanderen in eerste helft van 2018

Redactie KW

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute waren er zes verkeersdoden minder in West-Vlaanderen in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat is het laagste aantal dat ooit genoteerd werd.

In de eerste zes maanden van het jaar zijn er op de West-Vlaamse wegen zes verkeersdoden minder gevallen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (21 in plaats van 27 verkeersdoden). Het aantal letselongevallen daalde met 1% (van 2.163 naar 2.141). Vooral voor motorrijders was er een daling van het aantal ongevallen: -20%. Er vielen twee doden met een motor ten opzichte van negen in dezelfde periode volgend jaar.

Het aantal doden ter plaatse is nationaal in de eerste zes maanden van dit jaar met 14% gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017 (ofwel 191 doden ter plaatse in plaats van 221). Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden in deze periode van het jaar.

Om het totaal aantal verkeersdoden te weten, moeten nog wel de slachtoffers toegevoegd worden die tot 30 dagen na het ongeval aan hun verwondingen overlijden. Het aantal gewonden loopt lichtjes terug (van 23.865 naar 23.458 ofwel -1,7%), net zoals het aantal letselongevallen (van 18.754 naar 18.646, ofwel -0,6%). Voor alle indicatoren werden laagterecords opgetekend.

Daling in bijna elke Vlaamse provincie

Het aantal verkeersdoden daalde van alle Vlaamse provincies het sterkst in de provincie Antwerpen (van 30 naar 22 doden) en daalde voor de rest in elke andere Vlaamse provincie behalve Limburg. Daar was er een stijging van 11 doden (van 14 naar 25). Het aantal letselongevallen vertoont verschillen van provincie tot provincie.

In West-Vlaanderen (-1%), Oost-Vlaanderen (-2%) en Vlaams-Brabant (-2%) is er een lichte daling, in Antwerpen (+2%) en Limburg (+6%) een stijging van het aantal letselongevallen.

Forse daling doden tijdens weekendnachten

Het aantal ongevallen daalde tijdens elke periode van de week, enkel op weekdagen bleef het nagenoeg gelijk. Het aantal doden tijdens de dag in het weekend is gestegen (+4). Tijdens de weekendnachten is wel een forse daling van het aantal verkeersdoden (-13).

Het aantal senioren (65 jaar en ouder) dat gewond raakte is lichtjes gedaald (-1%), maar het aantal dodelijke slachtoffers in deze categorie is wel gestegen van 46 naar 53 (+7). Vooral opvallend is dat er bij de groep van senioren een stijging is van 16 doden bij ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn (van 3 naar 19 doden). In Vlaanderen kwamen zo 7 fietsers boven de 65 jaar om het leven in een ongeval waarbij een vrachtwagen betrokken was.

“Deze tendens gaat verder op de dalende trend voor heel 2017. Deze bemoedigende cijfers moeten wel met voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat enkel over een periode van zes maanden”, aldus Vias Institute.

(Belga/MF)

Fietsersbond nuanceert cijfers

De Fietsersbond nam de barometer door en komt naar eigen zeggen toch tot een ander “onthutsend beeld” op vlak van fietsveiligheid. “In Vlaanderen vielen 22 dodelijke fietsslachtoffers in de eerste jaarhelft van 2018. Dat zijn zes dodelijke slachtoffers meer of een stijging van 36,5 procent in vergelijking met 2017.”

In dezelfde periode werden 3.944 letselongevallen bij fietsers geregistreerd in Vlaanderen. Een stijging van 3 procent in vergelijking met 2017. “3.944 letselongevallen bij fietsers op 6 maanden tijd, dat komt overeen met ongeveer 20 slachtoffers per dag en bijna 1 fietsdode per week. Dagelijks zijn dus 20 fietsers betrokken bij een verkeersongeval met lichamelijke letsels tot gevolg. Een cijfer dat al enkele jaren niet daalt”, zegt de Fietsersbond. “Bovendien blijft de autodruk stijgen.”

Om de verkeersveiligheid van fietsers drastisch te verhogen, vraagt de Fietsersbond aan alle bevoegde overheden om versneld en meer te investeren in veilige fietsinfrastructuur, om de fietstoets toe te passen bij elke aanpassing aan infrastructuur, om een uitgebreid onderzoek te voeren naar de oorzaken van de ongevallen met fietsers en om de autodruk te verminderen door de invoering van een (slimme) kilometerheffing en circulatieplannen in woonkernen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier