Wevelgemse Octopuspaal zorgt voor veiligere schoolomgeving: “De slagboom is zeker een verbetering”

Annelies Van Hecke, samen met haar dochtertje Marthe Castelein. (Foto SLW)
Redactie KW

Sinds een jaar staan aan verschillende schoolstraten slagbomen die ‘s morgens en ‘s avonds ervoor zorgen dat de ouders hun kinderen niet langer aan de schoolpoort kunnen afzetten en ophalen. Aanvankelijk werden ze met enige argwaan bekeken, maar na een jaar wennen, lijken ze ingeburgerd te raken.

Wie langs een school rijdt, heeft ze zeker al zien staan, de kleurige octopuspalen. Zo genoemd omdat bovenaan de paal een vrolijke, paarse octopus de bestuurders aanmaant om trager te rijden. Een jaar geleden heeft het gemeentebestuur een aantal schoolstraten bovendien voorzien van octopuspalen met slagbomen. ‘s Morgens en ‘s avonds gaan die dicht zodat de kinderen, al dan niet vergezeld van een volwassene, het laatste stukje naar de schoolpoort te voet dienen af te leggen. De bedoeling is om de chaos en onveiligheid rond de schoolpoort te verminderen.

Evaluatiemomenten

Aanvankelijk werd dit met de nodige scepsis onthaald. “Die slagboom verspert maar gedeeltelijk de weg, drieste autobestuurders kunnen er nog steeds langs.” Of: “Voetgangers krijgen het valse gevoel dat ze veilig zijn, er kan steeds een auto of fietser opduiken.”

Schepen van Mobiliteit Marie De Clerck (CD&V) weet te vertellen dat er het afgelopen jaar meerdere evaluatiemomenten waren met de scholen. “Die evaluatie is na een jaar zeker positief. De slagboom heeft hetzelfde effect als de dranghekken die voordien werd geplaatst, alleen verloopt die plaatsing heel wat vlotter. Bovendien werden de dranghekkens in het verleden al eens opzij geduwd. Vooral aan het kruispunt van de Hoogstraat met de Lode De Boningestraat is het ‘s morgens heel wat minder hectisch geworden.”

Drukke parking

De schoolstraten met slagboom blijken inderdaad ingeburgerd te zijn. Ouders, kinderen en buurtbewoners lijken zich aangepast te hebben. Al zijn er nog enkele problemen die inherent verbonden zijn aan de start van een schooldag. Zo is het een drukte van jewelste op de parking aan de Rozenstraat. Wagens kunnen de parking niet meer af omdat andere wagens er een plaatsje komen zoeken. Vaak laten ouders hun kind alleen de laatste meters naar school afleggen. Aan de slagboom staat een politieagent. Dat is nodig, want de Rozenstraat sluit aan op een druk kruispunt.

“Alle schoolomgevingen werden grondig bekeken. Daar waar er nood was, hebben we ingegrepen” – Marie De Clerck, schepen van Mobiliteit

“De slagboom is een goede zaak voor de veiligheid van de kinderen. Dat we daardoor een eindje dienen te wandelen tot aan de school, nemen we er graag bij”, zegt ouder Annelies Van Hecke.

Marc Durnez is gemachtigd opzichter op de Wijnberg. (Foto SLW)
Marc Durnez is gemachtigd opzichter op de Wijnberg. (Foto SLW)

Aan het zebrapad voor de school is ook gemachtigd opzichter Franky Ronse tevreden. “De kinderen en de ouders nemen het voetpad en steken over aan het zebrapad, zoals het hoort. De slagboom zelf is zeker een verbetering, het ware nog beter om er een licht aan te hangen zodat hij duidelijker zichtbaar is. Hij is ook al een aantal keer stuk gegaan, en dan duurt het telkens toch een tijdje vooraleer ze die komen herstellen.”

Gewenning

Marc Durnez is gemachtigd opzichter op de Wijnberg. Hij komt ‘s morgens de slagboom aan de Goudenregenstraat uitplooien en om 8.30 uur laat hij die terug verdwijnen. “Tussendoor help ik de kinderen oversteken aan de VBS in de kleine Wijnbergstraat”, vertelt Marc. “Ik hoor dat er hier in de Goudenregenstraat wel eens een auto doorrijdt. Vroeger stond er een bord met daarop de uren dat er verkeer toegelaten werd, maar blijkbaar is dat verdwenen.” Ook Marc stelt vast dat er een gewenning is. De bewoners wennen aan het feit dat ze de straat enkel nog stapvoets kunnen uitrijden. Ook hier ging de slagboom, die van de schoolbewoners de naam ‘t slurfke meekreeg, al een paar keer stuk.

In de nabije toekomst ziet schepen De Clerck geen aanpassingen. “Bij de aanzet werden alle schoolomgevingen grondig bekeken, daar waar er nood was hebben we ingegrepen. Stel dat er in de toekomst verandering komt in een schoolomgeving die een impact heeft op de mobiliteit en de verkeersveiligheid, dan wordt die situatie wel opnieuw bekeken.” (SLW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier