Wegbeheerder neemt extra maatregelen op verzadigde Ringlaan in Tielt

Foto LVA
Lieven Vancoillie

Zaterdag 9 december wordt de vernieuwde Ringlaan officieel – onder meer door het stadsbestuur en wegbeheerder AWV – met een feestbusje ingereden. Maar is er ook reden tot feesten ?

Op vraag van het stadsbestuur van Tielt heeft wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer een aantal punten herbekeken, nu sinds maanden blijkt dat de files op de verzadigde Ringlaan niet korter worden. Op heel drukke momenten staat niet alleen het verkeer op de Ringlaan stil. Op vrijdagavond vaak van aan de Vierhoek tot aan… het kruispunt van de Deken Darraslaan en de Ringlaan. Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld het vele sluipverkeer in de Oude Pittemstraat, de Kapellestraat… Eind vorige week trok een delegatie van het stadsbestuur naar Brugge om weer overleg te plegen met het Agentschap Wegen en Verkeer.

Een overzicht van de maatregelen die worden genomen. “Het uitgangspunt voor de werken een Ringlaan was: hinder door de omwonende van lawaai en trillingen wegwerken en de verkeersveiligheid van de dwarsende fietsers verhogen”, duidt burgemeester Els De Rammelaere.

“Doordat dit laatste conflictvrij gebeurt – alle andere verkeer krijgt rood – heeft dat uiteraard invloed op de andere verkeersstromen. Het dwarsen van de fietsers en voetgangers gebeurt op aanvraag. De verkeerslichten geven enkel groen indien er op de knop gedrukt wordt. Maar in de software zit ook en een ‘bewakingstijd’. Dit wil zeggen dat indien de knoppen gedurende langere tijd niet gebruikt worden, de lichten automatisch meegaan in het gewone circuit. En dan gebeurt het dat de lichten groen geven wanneer er niemand staat en het doorgaand verkeer dus rood krijgt. Dit wordt bekeken om eruit te halen, zodat het dus enkel op aanvraag gebeurt.”

Ringlaan kreunt ook onder werken in de buurt

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat ervan uit dat de werken in de omgeving invloed hebben op de toename van het verkeer: afrittencomplex Aalter, Vijfstraat Pittem, verbinding Tielt-Meulebeke en Krommewalstraat Tielt. “Na deze werken zou er dus ook al een verbetering moeten zijn.”

“De groenfase voor het verkeer van Pittem kreeg 10 sec langer groen, wat de doorstroming toch bevordert, maar gevolgen heeft voor de files op de zijtakken. Om de file daar op te vangen, zal het linksafslaand verkeer langer groen krijgen (dus bv. van Deken Darras naar Pittem).”

“Vlaams gewest zorgt hier voor een drukknop zodat enkel op aanvraag een afzonderlijke groenfase komt voor voetgangers. Blijkbaar kan deze uitvoering pas in april 2018 gebeuren”

“Afslaand verkeer vanaf Ringlaan uit richting Deinze naar Wingensesteenweg moet wachten tot cyclus groen voor voetgangers op de Ringlaan voorbij is. Ook als er geen overstekende voetgangers zijn. Dit zorgt voor vertraging in de doorstroming van het verkeer. Vlaams gewest zorgt hier voor een drukknop zodat enkel op aanvraag een afzonderlijke groenfase komt voor voetgangers. Blijkbaar kan deze uitvoering pas in april 2018 gebeuren. Afspraak is om de bijsturingen kort op te volgen en te kijken wat het effect is. Indien nodig kan dan onmiddellijk ingegrepen worden indien het geoogde resultaat niet bereikt wordt.”

Burgemeester Els De Rammelaere : “Het vele verkeer maakt duidelijk dat de Ringlaan een vrij hoge verzadigingsgraad heeft en AWV gaat akkoord om nieuwe verkeerstellingen te organiseren voor de Ringlaan en de aansluitende wegen, zodat het vervoersplan regionaal kan bekeken worden. Het stadsbestuur beklemtoont al langer het bovenlokaal belang van de zuidwestelijke tangent en hoopt dat hiermee de noodzaak tot realisatie zal kracht bijgezet worden.” (LVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier