Vrachtwagensluis moet zwaar verkeer uit Ruddervoorde weren

Enkele prominenten bij de vrachtwagensluis voor voertuigen hoger dan 3 meter. © GS
Redactie KW

Maandag werd de vrachtwagensluis voor voertuigen hoger dan drie meter officieel in werking gesteld in Ruddervoorde.

Het zwaar verkeer door de dorpskern van Ruddervoorde was al langer een probleem. Met de inwerkingstelling van de digitale verkeersluis hoopt het gemeentebestuur een einde te maken aan de vele vrachtwagens die door Ruddervoorde rijden.

Evaluatie na vier weken

Procureur Guy Billiouw, verkeersmagistraat Sabine Langenbick, zonemagistraat Céline D’Havé, korpschef Eddy Van Daele, burgemeester Jan de Keyser en gemeenteraadsleden tekenden present voor de inwerkingstelling. “We gaan het volledig systeem een maand laten proefdraaien om alle onvolmaaktheden te kunnen wegwerken”, aldus burgemeester Jan de Keyser. “Na die vier weken zullen we samen met de politie alles evalueren, waarna het systeem 24/7 kan controleren en eventueel verbaliseren. We zijn er zeker van dat we met deze oplossing een antwoord kunnen bieden aan een onveiligheidsgevoel dat leeft bij Ruddervoordenaars.”

In het verleden werd er al een lengteverbod uitgevaardigd dat later vervangen werd door een tonnagebeperking, maar beide systemen waren in de praktijk moeilijk controleerbaar. Er werd dan geopteerd om een digitale verkeersluis voor verkeer hoger dan drie meter te installeren tussen de Sint-Elooistraat net voorbij de Zandstraat richting dorpskern en de Sijslostraat net voor de Kanunnik Andriesstraat en omgekeerd.

Laserstraal op drie meter hoogte

De sluis bestaat uit lasers die de hoogte van een voertuig detecteren en een onbemande digitale camera voor de registratie van het kenteken van het voertuig. De laserstraal hangt op drie meter hoogte. Gewone personenwagens zullen de laserstraal niet doorbreken omdat ze te laag zijn.

“Met deze oplossing bieden we een antwoord aan een onveiligheidsgevoel dat leeft bij Ruddervoordenaars”

Het onderscheid tussen een personenwagen en een vrachtwagen wordt dus gemaakt op basis van de hoogte en niet op basis van de massa van het voertuig. Bij een hoog voertuig neemt de camera een foto van het kenteken van het voertuig. Dat gebeurt zowel bij het binnen- als buitenrijden van het dorp. Zo kunnen de camera’s nagaan welke tijd is verstreken tussen de detectie door de eerste en de tweede camera. Op die manier kan doorgaand verkeer, met een korte doorrijtijd, van plaatselijk verkeer worden onderscheiden.

Meer dan louter controleren

“Dit systeem biedt echter veel meer mogelijkheden dan enkel de controle op vrachtwagens. De camera’s bieden de politiediensten ook heel wat informatie bij inbraken en gezochte wagens”, weet korpschef Eddy Van Daele te vertellen.

“Wat betreft de buitenlandse vrachtwagens: er is reeds met veel landen een overeenkomst afgesloten, waardoor de boetes automatisch in de bus in hun thuisland valt. Bij een overtreding van anderen zal de nummerplaat van de vrachtwagen in het systeem worden ingebracht. Als deze vrachtwagen dan ergens gedetecteerd wordt, zal hij door één van de politieploegen automatisch aan de kant gezet worden om de boetes direct te betalen.”

De totale kostprijs van het systeem bedraagt 67.176,17 euro exclusief btw.

(GS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier