Vlaanderen investeert voor meer dan 3 miljoen euro in openbare werken in Menen

© Foto SL
Stefaan Lernout

De Minister van Mobiliteit stelde het investeringsplan voor de komende jaren voor. De ontdubbeling van de N58 staat op de lijst en de heraanleg van de J&M Sabbestraat. Menen zal echter blijvend en zwaar moeten investeren in openbare werken. Onder meer voor het vervangen van oude rioleringen moet een aandachtspunt blijven.

Eindejaar is cadeautjes tijd. Minister Ben Weyts (N-VA) stelde deze week zijn Geïntegreerd Investeringsplan voor openbare werken voor de komende jaren voor. Dit betreft een investering in openbare gewestwegen. Ook voor Menen zijn er in de komende jaren werken voorzien.

De aansluiting van de N366, de Moeskroenstraat, met de Lauwestraat wordt in 2020 vernieuwd. Daartoe is 400.000 euro voorzien. De voorafgaande studie gebeurt reeds in 2019 en zal 130.000 euro kosten.

Ook in Menen Centrum worden langverwachte werken uitgevoerd. in de J&M Sabbestraat wordt de heraanleg van de schoolomgeving aangepakt. Tegelijkertijd wordt de weg heraangelegd en gescheiden stelsel voor de rioleringen ingevoerd. Voor dit alles voorziet het ministerie 700.000 euro.

Ontdubbeling N58

Tenslotte wordt eindelijk de ontdubbeling van de N58 voorzien, richting A19. Daarbij wordt het kruispunt van de N58 met de N8 heringericht. Een noodzaak met de komst van industrieterrein Menen-West en de ontwikkeling van de Tyber Site. De werken worden uitgevoerd in 2020 en kosten 2,5 miljoen euro.

“De investeringen via Minister Ben Weyts (N-VA) van ruim drie miljoen euro zijn van groot belang voor onze stad en de mobiliteit“, reageert schepen van mobiliteit en openbare werken, Dirk Vanholme. “Naast de investeringen van meer dan één miljoen in onze stad de voorbije zes jaar, zijn ze een mooie impuls voor de verbetering en ontsluiting van onze stad.”

Nog investeringen

Ook stad Menen doet aan het einde van deze legislatuur nog investeringen. “Het fietspad in de Wervikstraat wordt afgewerkt. Een fietspad dat voor veel fietsers een doorn in het oog was”, aldus de schepen. “De betonnen strook werd volledig uitgebroken en vervangen door een asfalt fietspad, afgescheiden van de rijweg door paaltjes in plaats van betonblokken. De kostprijs van dit werk bedraagt 280.000 euro, wat een behoorlijke hap is uit het budget voor structureel onderhoud van de stad.

Oude rioleringen zijn bekommernis

Voor voetpaden werd er in de loop van deze legislatuur ongeveer voor 850.000 euro vernieuwd. Maar zoals al zo vaak gezegd, mag dat in de komende legislatuur zeker opgetrokken worden, want de nood blijft hoog.”

“De investeringen in openbare werken blijven een aandachtspunt voor de Menen. Wat voor veel mensen niet zichtbaar is, maar ook met de nodige zorg zal moeten worden opgevolgd zijn onze rioleringen. Vele stukken zijn intussen 50 tot 60 jaar oud en lopen op hun laatste benen. Dit wordt voor de komende jaren zeker ook een grote en blijvende bekommernis”, besluit afscheidnemend schepen Dirk Vanholme.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier