Verkeerswisselaar A19-R8 nog maar eens op de lange baan

Vlaams parlementslid Martine Fournier (CD&V) bij de verkeerswisselaar A19/R8. (foto SLW)
Redactie KW

Even was iedereen overtuigd: de werken aan de beruchte verkeerswisselaar A19-R8 zouden starten in 2019, zodat we in 2020 ongestoord en zonder verkeerslichten het punt moeten kunnen dwarsen. Na een vraag van parlementslid Martine Fournier (CD&V) blijkt dat de werken opnieuw worden uitgesteld. Het lijkt er dan ook op dat het moderne knooppunt er pas in 2022 komt.

Het dossier A19-R8 beroert al jaren de gemoederen. In december nog bracht Groen de verkeerswisselaar op de gemeenteraad in Kortrijk én Wevelgem. Zij voelden nattigheid en vreesden dat de start van de werken opnieuw uitgesteld worden. Als oppositiepartij spoorden ze de Vlaamse mandatarissen uit de regio aan om de druk op het dossier hoog te houden.

Even daarvoor had Vlaams Parlementslid Martine Fournier (CD&V) een schriftelijke vraag gesteld aan minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Ik wou weten wat de huidige stand van zaken was”, licht ze haar vraag toe. “Uit het dossier blijkt immers dat er nogal wat obstakels overwonnen moeten worden. De planning die op dat moment voorlag, leek me moeilijk haalbaar.” Volgens die planning moeten de werken dit jaar opstarten en is de verkeerswisselaar in 2020 operationeel.

De planning die toen voorlag leek mij al moeilijk haalbaar – Martine Fournier

Onderhandelingen

Een klein jaar geleden gaf minister Weyts nog aan dat de nodige grondverwervingen nog niet waren gebeurd. Ook de omgevingsvergunning was niet aangevraagd, de archeologienota moest nog worden opgemaakt en ook de studie van de afwatering van het project stond nog niet op punt. Vandaag zijn we een jaar verder, maar wat blijkt: de onderhandelingen met de onteigenden moeten nog gevoerd worden. Ook nu zijn de grondverwervingen dus nog niet in orde. Die onderhandelingen staan gepland voor begin dit jaar en starten zodra de raming goedgekeurd wordt en de kredieten vastliggen.

Nog een lange weg

Het wordt druk in 2019, want ook de archeologienota is nog in opmaak. Die zal in 2019 gefinaliseerd worden omdat er op het terrein nog een aantal boringen moeten plaatsvinden. De studie van de afwatering werd eind 2018 wel afgewerkt. “De minister bevestigt me dat het voorstel op tafel ligt om het budget van de werken vast te leggen voor 2020”, aldus parlementslid Martine Fournier. “Vooraleer we zover zijn moet er nog een lange weg afgelegd worden. Vooreerst moet de omgevingsvergunning worden ingediend. De minister maakt zich sterk dat dit kan in de loop van 2019. Maar dat kan pas als de archeologienota en het sloopopvolgingsplan afgewerkt zijn.”

Anderhalf jaar werken

Na het verkrijgen van de omgevingsvergunning en wanneer de nodige gronden zijn verworven, kan de effectieve aanbesteding uitgeschreven worden. Onder voorwaarde natuurlijk dat er zich geen knelpunten – zoals problemen rond onteigeningen – voordoen. “De werken zullen een jaar tot anderhalf jaar duren, het lijkt erop dat we op zijn vroegst in 2022 een trompetknooppunt krijgen op de A19-R8”, besluit Martine Fournier.

Al miserie van in de jaren tachtig

Het zwaarste verkeersknelpunt uit de regio“, noemde burgemeester Van Quickenborne het vorig jaar nog. Automobilisten die vanuit Bissegem komen, moeten een U-bocht maken over R8 om de A19 op te rijden. Wie van de A19 de R8 richting Heule op wil, moet opnieuw de weg volledig dwarsen. Verkeerslichten regelen dit steeds drukker wordende knooppunt.

Het werd begin jaren tachtig in gebruik genomen als een tijdelijk gegeven, in 2008 besloot toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) om de verkeerswisselaar aan te pakken, toen was de streefdatum nog 2011. In 2011 werd de ProjectMER goedgekeurd. Op het investeringsprogramma van AWV werd wel geregeld een bedrag voorzien om het project aan te vangen, maar telkens werd dat uitgesteld. Onder meer omwille van onteigeningsperikelen.

Volgens de laatste planning die nog steeds op de site van het AWV staat te lezen, wordt ernaar gestreefd om de werken in 2018 aan te besteden zodat ze vanaf eind 2018 kunnen uitgevoerd worden. Het zwaartepunt van de werken zou volgens dat plan in 2019 liggen. Ondertussen weten we al dat alles een jaartje werd opgeschoven en zoals nu blijkt uit de vraag van Martine Fournier (CD&V) krijgen we andermaal een uitstel. Wordt het uiteindelijk 2022?

Unizo wil liever globale, doordachte aanpak

Ook Unizo West-Vlaanderen betreurt dat de werken weer worden uitgesteld. Ze vinden het niet kunnen dat er vanuit het ministerie daarover geen communicatie is en dat er in 2019 niet zal begonnen worden met de werken.

“Anderzijds wensen we te benadrukken dat Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) goed werk levert rond de problematiek van de R8. Die problematiek reikt verder dan het knooppunt Kortrijk-West”, vindt Mattijs Baekelant van Unizo West-Vlaanderen. “Het is goed dat er geen overhaasting is, maar eerder aan een doordacht mobiliteitsplan wordt gewerkt. Eens de verkeerswisselaar er ligt zal dat meer verkeer richting het Ei genereren. Daar dienen ook aanpassingswerken te gebeuren, anders komt het verkeer daar strop te zitten. Dan zijn er nog de te verwachten werken aan de oprit Cowboy Henk, het te bouwen nieuwe stadion van KV Kortrijk en een betere aansluiting E403-E17 die dan wel weer minder verkeer naar hetEi zou brengen. Dat de plannen voor de verkeerswisselaar niet opschieten is absoluut geen goede zaak”, beklemtoont Mattijs nog. “Anderzijds zijn wij er als Unizo voorstander van dat AWV een doordachte aanpak voorstaat en het bredere beeld van de verkeersstromen voor ogen houdt.”

Al miserie van in de jaren tachtig

Het zwaarste verkeersknelpunt uit de regio“, noemde burgemeester Van Quickenborne het vorig jaar nog. Automobilisten die vanuit Bissegem komen, moeten een U-bocht maken over R8 om de A19 op te rijden. Wie van de A19 de R8 richting Heule op wil, moet opnieuw de weg volledig dwarsen. Verkeerslichten regelen dit steeds drukker wordende knooppunt.

Het werd begin jaren tachtig in gebruik genomen als een tijdelijk gegeven, in 2008 besloot toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) om de verkeerswisselaar aan te pakken, toen was de streefdatum nog 2011. In 2011 werd de ProjectMER goedgekeurd. Op het investeringsprogramma van AWV werd wel geregeld een bedrag voorzien om het project aan te vangen, maar telkens werd dat uitgesteld. Onder meer omwille van onteigeningsperikelen.

Volgens de laatste planning die nog steeds op de site van het AWV staat te lezen, wordt ernaar gestreefd om de werken in 2018 aan te besteden zodat ze vanaf eind 2018 kunnen uitgevoerd worden. Het zwaartepunt van de werken zou volgens dat plan in 2019 liggen. Ondertussen weten we al dat alles een jaartje werd opgeschoven en zoals nu blijkt uit de vraag van Martine Fournier (CD&V) krijgen we andermaal een uitstel. Wordt het uiteindelijk 2022?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier