Twee maanden snelheidsmetingen om zone 30 te evalueren: “Het wordt geen heksenjacht”

Op diverse plaatsen zijn er snelheidsmetingen aan de gang. Zoals op deze foto in de schoolomgeving in de Ooststraat. De stad beschikt daarvoor over vier anonieme meettoestellen. (foto MV)
Redactie KW

Ondertussen al zeven maanden geleden werd de zone 30 ingevoerd in het stadscentrum. Het gaat om een proefproject. Snelheidscontroles zijn er nog niet geweest. Momenteel zijn er snelheidsmetingen aan de gang. “We beschikken daarvoor over vier anonieme meettoestellen”, aldus schepen Bart Pynket (stadslijst Open VLD-Groen-Positief Project). In maart en april worden op 24 verschillende punten metingen uitgevoerd.”

Door Erik De Block

Aan de ene kant van het stadscentrum is het sinds september zone 30 tot de Barrierestraat, aan de andere kant tot de Prinsenstraat. “Toen werd gecommuniceerd dat de toepassing van zone 30 na zes maanden zou worden geëvalueerd”, aldus de schepen. “Er werden op dat moment echter geen evaluatiecriteria en werkwijze vastgelegd. Ondertussen zijn dan ook geen metingen of controles noch bevragingen gebeurd. Objectieve gegevens of cijfers waren dan ook niet voorhanden.”

Proefproject tot oktober

“Vandaar dat we met het nieuw stadsbestuur hebben beslist om de effectieve evaluatie van de zone 30 door te schuiven naar oktober. Deze periode zal ons toelaten om de broodnodige gegevens te verzamelen. In samenwerking met de politie werden de criteria en de te meten punten bepaald en zijn we gestart met effectieve metingen. We kregen van de politie twee anonieme meettoestellen extra.”

Vanaf mei tot augustus wordt een grote sensibiliseringsactie voorzien. “Daarbij gaan we eerst de resultaten van de metingen communiceren”, aldus Bart Pynket. “De klemtoon zal liggen op de ‘zwarte’ punten. Aansluitend gaan we opnieuw een periode van meten lanceren maar nu niet meer anoniem maar wel met verplaatsbare borden die de snelheid aangeven en voorzien zijn van een smiley, hier ook in kader van het bewustmaken.”

We hopen dat voldoende communicatie én een mogelijke flitskans zal leiden tot gedragsverandering

“In augustus gaan we opnieuw een campagne lanceren waarbij we heel klaar en duidelijk communiceren dat er nu geflitst zal worden. Waar en wanneer zal de politie bepalen. We gaan daarover heel sterk communiceren en zorgen dat iedereen goed weet dat dit effectief zal gebeuren. We vertrekken daarbij van het principe dat een gewaarschuwd man of vrouw er twee waard is. Het wordt geen heksenjacht. Helemaal niet. We hopen dat voldoende communicatie én een mogelijke effectieve flitskans zal leiden tot een gedragsverandering. Na een maand controle worden ook deze gegevens meegenomen in de definitieve evaluatie.”

“Dit totaalplaatje moet ons toelaten meer gefundeerde keuzes te maken. De evaluatie zal gebeuren in samenspraak met onze ambtenaren, de mobiliteitscommissie en het schepencollege. Doel is daar te bepalen welke straten te bevestigen als zone 30 en welke straten niet.”

Objectieve cijfers

Gemeenteraadslid Sanne Vantomme (N-VA) was in de vorige legislatuur zes jaar schepen van Mobiliteit. “Meten is weten”, reageert hij op de snelheidsmetingen. “De cijfers gaan een indicatie zijn of de zone 30 al dan niet terecht is.” Sommigen mensen vinden de zone te groot. “Het is goed van groot te beginnen en dan te kijken welke straten niet passen in de zone 30“, aldus Sanne. “De nieuwe mobiliteitscommissie gaat dan aan het schepencollege een advies moeten geven. De beslissing komt het schepencollege toe. Het is beter de proefperiode van zes maanden te verlengen tot er objectieve cijfers zijn.”

Als de zone 30 definitief wordt vastgelegd, is het beter de zone nog te verduidelijken. Bijvoorbeeld met wegmarkeringen. De officiële verkeersborden zijn klein maar zo moet het volgens de wegcode. Het zou opportuun zijn om in een aantal straten fietssuggestiestroken te voorzien. Wat de rijbaan visueel zou versmallen en de snelheid doet afremmen.”

Het valt op dat veel chauffeurs zich geenszins houden aan de zone 30. “Ik denk dat het gauw wordt vergeten“, aldus de ex-schepen. “Sommige bestuurders zijn hardleers. Door eventueel op te treden, zal er verandering komen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier