Trucks met klei passeren door Aalbeekse dorpskern, stad ziet dat liever niet gebeuren

Een zicht vanaf de Klijtberg in Rollegem-Bellegem. Je ziet onder meer de schoorsteen van de fabriek van Wienerberger in Aalbeke. © AXV
Axel Vandenheede

Wienerberger start begin volgend jaar met een proefontginning op de Klijtberg in Rollegem-Bellegem. De zanderige klei zal via het centrum van Aalbeke naar de fabriek worden gebracht. Intussen heeft stad Kortrijk een voorstel tot route voor de effectieve ontginning.

Vorige zaterdag vond er op de Klijtberg, gelegen op Rollegems en Bellegems grondgebied, een kijkdag plaats. Reden: tijdens het uitgebreide archeologische onderzoek deze zomer hadden de onderzoekers een aantal mooie vondsten gedaan die aan geïnteresseerden werden getoond. De opkomst was groot, al waren velen niet alleen voor de gevonden voorwerpen gekomen: ze vroegen zich ook af of de Klijtberg binnenkort zou worden ontgonnen.

“Er is nog altijd niet zoveel duidelijkheid geschapen”, stelt Daniël Mylle namens het actiecomité Klijtberg. “We hebben al over een aantal zaken consensus bereikt, maar er liggen ook nog heikele punten op tafel.” Een al opgelost probleem is de mogelijke drooglegging van de waterputten van de omwonenden. Wienerberger engageert zich daarom om de putten zelf te vullen indien dit probleem zich voordoet. Nog niet duidelijk is de route langs waar de klei zal worden vervoerd. “Wij wachten nog op een goed voorstel”, aldus nog Daniël Mylle.

5,3 kilometer

Begin 2018 zullen er hoe dan ook een aantal weken vrachtwagens van Wienerberger tussen de Klijtberg en de fabriek van de producent in Aalbeke rijden. Ze zullen dan het traject Rollegemsestraat-Aalbeeksestraat-Bergstraat-Moeskroensesteenweg volgen. “Binnenkort zullen we enkele infrastructurele werken op de berg uitvoeren“, aldus directeur Michaël Maertens. “Zo komt er een asfaltweg. Begin 2018 starten we dan een proefontginning op. In totaal zal er 600 kubieke meter ontgonnen worden.”

“We zullen daarvoor niet diep gaan, slechts enkele meters. We willen bekijken welke zanderige klei er boven de eigenlijk kleilaag ligt. Binnen één, twee jaar willen we dan een stuk dieper gaan en met de eigenlijke ontginning beginnen. We nemen dus onze tijd.”

“We willen als stad niet dat de trucks door een dorpskern moeten passeren” – Bert Herrewyn

Hoewel de eigenlijke ontginning van naar schatting 1,2 miljoen kubieke meter klei niet voor meteen is, kan er deze week al uitsluitsel komen over de transportroute. “Zeker is dat een route via het hogere wegennet – de snelweg dus – uitgesloten is. De Vlaamse overheid stelt haar veto. We zullen dus een route via het lokale wegennet moeten uitstippelen.”

Het lijkt erop dat het bedrijf met hoofdzetel in Oostenrijk via het centrum van Aalbeke wil rijden. De route dus die bij de proefontginning zal worden gebruikt en die met 5,3 kilometer veruit de kortste en snelste is. Maar of stad Kortrijk daarvoor gewonnen is… “We willen een alternatieve route waarbij de vrachtwagens niet door een dorpskern moeten rijden“, stelt schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn. “De stad heeft alvast een mogelijke route vastgelegd en die hebben we al aan Wienerberger voorgelegd. Binnenkort zitten we samen met het actiecomité.”

AZ Groeninge

“We hopen in elk geval dat we tot een compromis kunnen komen. Dit dossier sleept al jaren aan, het is tijd dat er vooruitgang wordt geboekt. Al is het uiteindelijk wel de deputatie die haar goedkeuring moet geven over de te volgen route.” Dat komt omdat de deputatie over de milieuvergunning beslist. Die werd in februari 2013 uitgereikt, onder voorwaarden. Een van die voorwaarden was dat er een oplossing voor het mobiliteitsprobleem zou worden gevonden.

Bij Wienerberger zijn ze niet onder de indruk. “We hopen dat er snel een oplossing is, al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt. Om maar een voorbeeld te geven: bij de ontginning van de Klijtberg zouden we 2.000 vrachtwagentransporten per jaar laten optekenen. AZ Groeninge laat 4.000 autobewegingen per dag noteren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier