Torhoutse stadskern krijgt bij heraanleg zes extra eenrichtingsstraten

Op de Markt wordt er eenrichtingsverkeer van noord naar zuid doorgevoerd: in de richting van de auto links. © Foto JS
Johan Sabbe

Het Torhoutse stadsbestuur heeft de verkeerscirculatie in het kader van de voorziene stadskernvernieuwing definitief vastgelegd. Het stadscentrum zal na de heraanleg quasi uitsluitend uit eenrichtingsverkeer bestaan. Met in totaal zes bijkomende eenrichtingsstraten.

“Het doel is de fietsers en de wandelaars meer comfort bieden”, zegt schepen van Mobiliteit Elsie Desmet, die hoopt dat de werkzaamheden in 2023 klaar zullen zijn. “We willen meer beleving op de Markt, meer groen, extra ontmoetingsruimte, meer plaats voor de zwakke weggebruikers en toch een goede bereikbaarheid voor de auto. Al zal die laatste in de stadskern op de eerste plaats te gast zijn.”

Herinrichting Markt is van cruciaal belang

Met die insteken is het internationale ontwerpteam aan de slag gegaan. Binnen het stadsbestuur waakte een werkgroep over het hele proces en nam de stuurgroep – met alle politieke partijen uit de gemeenteraad – stap voor stap mee de beslissingen. De stad opteert voor bredere trottoirs en comfort voor fietsers, wat gerealiseerd kan worden door extra eenrichtingsverkeer in te voeren. Het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd, maar de handels- en horecazaken blijven met de auto bereikbaar.

“De herinrichting van de Markt is van cruciaal belang”, vervolgt schepen Desmet. “Dankzij eenrichtingsverkeer op de Markt en het deels verhuizen van de parkeervakken in die omgeving dringen we de auto terug. Parkeren zal wel nog deels langs de eenrichtingsstraat op de Markt mogelijk blijven en op termijn hopelijk op gronden langs de Hofstraat, mochten we de zogenoemde site Pollet kunnen aankopen.”

Zes straten worden omgevormd naar eenrichtingsverkeer

De Zuidstraat krijgt eveneens eenrichtingsverkeer in de richting van de auto links.
De Zuidstraat krijgt eveneens eenrichtingsverkeer in de richting van de auto links.© Foto JS

De gekozen verkeerscirculatie gaat van noord naar zuid over de Markt. “De stadskern krijgt zes bijkomende eenrichtingsstraten”, verduidelijkt Elsie Desmet. “Dat zijn de Zwanestraat, de Markt, de Zuidstraat, het eerste stukje van de Rijselstraat, de Stationsstraat en grotendeels de Hofstraat. De fietsers mogen overal in beide richtingen rijden. Wie Torhout met de auto aandoet, wordt automatisch naar de parkeerplaatsen aan het station en in de buurt van de Markt geleid. We willen sowieso een meer leefbare binnenstad.”

“Nu de verkeerscirculatie vastligt, kunnen de ontwerpers concreet de vorm en het uitzicht van de straten uittekenen. Er wordt rekening gehouden met de wandel- en fietstrajecten en gesleuteld aan een parkeerplan dat met de gekozen circulatie samengaat. Ook de rijroutes voor het openbaar vervoer zullen herbekeken worden. De exacte timing dient nog uitgerold te worden. Alles af tegen 2023 zou mooi zijn. Voorspellingen zijn echter moeilijk.”

Versleten riolen door nieuwe vervangen

De stadskernvernieuwing is in grote mate ook een verhaal van het vervangen van de versleten riolen in het stadscentrum. “Na de Gitsstraat en de Hertog van Arenbergstraat is het binnenkort de beurt aan de Rijselstraat”, aldus schepen Desmet. “Althans het deel tussen de Kortemarkstraat en de Tinnenburgstraat. De Kortemarkstraat zelf komt ook aan bod. Via de Zuidstraat zullen de werkzaamheden aan de riolen uiteindelijk de Markt bereiken.”

“Dit is een ingrijpend project, dat heel wat voeten in de aarde zal hebben. Maar we zijn heel blij dat er schot in de zaak komt. Onze stadskern zou een pareltje moeten worden.”

Meer details over het nieuwe circulatieplan in De Weekbode Torhout van vrijdag 15 februari.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier