Subsidies voor transport auto’s per schip tussen Gent en Zeebrugge

Haven van Zeebrugge. (Belga) © © Clément Philippe
Redactie KW

De havenbesturen van Zeebrugge en Gent ondersteunen samen met de Vlaamse overheid het project. Daarbij transporteert DFDS Seaways NV auto’s per binnenvaartschip. Op die manier willen alle partijen goederen op een milieuvriendelijkere manier transporteren en het aantal vrachtwagens op de Vlaamse wegen verminderen.

In totaal gaat het om 200.000 euro subsidie. De Vlaamse overheid betaalt hiervan de helft en de havenbesturen elk 50.000 euro. “Die steun dient vooral om het kostennadeel van de binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer in de opstartfase weg te werken. DFDS Seaways NV wil niet alleen auto’s via de binnenvaart transporteren, maar ook containers”, verduidelijkt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA).

De bedoeling is om jaarlijks 23.000 vrachtwagenritten te vermijden. “Nu worden er 110.000 tot 120.000 wagens (Volvo) over de weg vervoerd van Gent naar de haven van Zeebrugge. Een vrachtwagen kan 8 wagens meenemen en doet hier gemiddeld 1,5 uur over. Door deze wagens tussen beide havens over het water te vervoeren, kunnen er met één schip 220 wagens worden vervoerd, wat gemiddeld 6 tot 7 uren duurt”, zo legt Bert Maertens uit.

“In eerste instantie gaat het over een verschuiving van bestaande volumes van de weg naar de binnenvaart. In een volgend stadium is het ook de bedoeling extra volumes aan te trekken. Na drie jaar zou het project rendabel moeten zijn”, aldus Maertens. Het project loopt nog tot eind 2020.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier