Stevige discussies over fietspaden in Waregem

De situatie voor de fietser is volledig vernieuwd in de Noorderlaan. (Foto HDV)
Redactie KW

Onder de Waregemnaars zijn er stevige discussies aan de gang over het fietspadenbeleid van de stad. “Een zegen”, zegt Waregemnaar en fietser Ivan Merchie. “Volledig verkeerd aangepakt”, weet oppositieraadslid Tom Demunter (SP.A).

De ene vindt het niet kunnen dat er geen fietspaden zijn aangelegd aan de vernieuwde stationsbuurt, terwijl de andere er niet om maalt. Er is sprake van een fietsstraat en dat stemt ook wel menig inwoner van Waregem mild. Volgens sommige inwoners valt er toch een vraagteken te plaatsen bij de uitspraken van de burgemeester. Hij liet een maand voor de verkiezingen namelijk opmerken dat hij weinig of niets kan veranderen aan het fietspadenbeleid van Waregem. Burgemeester Kurt Vanryckeghem (CD&V) verklaart zich nader: “Voor mij is het nu echt een punt geworden om het fietspadenbeleid verder uit te werken. We moeten aan de Waregemnaar vragen om een inspanning te doen. Het is een bewustwording, de auto moet enkel in het centrum rijden als hij er moet zijn. We hebben geïnvesteerd in randparkings waar de mensen hun auto kunnen plaatsen. De mentaliteitswijziging begint bij jezelf. Ik heb zelf de test eens gedaan, eenzelfde weg met de fiets afgelegd en daarna met de auto. Je bent bent er veel sneller met de fiets.”

Voor Ivan Merchie, die reeds 42 jaar in Waregem woont, is het nieuwe fietspadenbeleid een zegen. “Ik doe regelmatig met de fiets boodschappen en rijd dan via de Groene Wandeling en Tjollenstraat naar het centrum. Dat de fietser koning is en de automobilist moet wachten, is iets wat ik alleen maar kan toejuichen. De banen zijn niet al te breed en ook voor de schoolgaande jeugd en de bejaarden is het een goeie zaak dat deze niet meer worden voorbijgestoken. Ik begrijp dat het voor de automobilist frustrerend is als een fietser aan vijf kilometer per uur rijdt en je dan achter hem moet blijven. Voor iemand die druk bezet is, kan dit inderdaad wat moeilijk zijn. We mogen ook de drukte van het schoolgaand verkeer niet vergeten.”

Ivan Merchie neemt zelf regelmatig de fiets naar het centrum.
Ivan Merchie neemt zelf regelmatig de fiets naar het centrum.© BC

Wat dan over de kwade stemmen op social media, die hun gal spuwen over het feit dat er geen fietspad is aangelegd aan de vernieuwde stationsbuurt? Burgemeester Vanryckeghem pareert: “Het fietsvademecum in zone 30 stelt dat er geen fietspaden moeten worden aangelegd. Straffer nog, aan de stationsbuurt zal de fietser voor de auto komen te rijden. Er komt een markering met een fietser midden op de weg. We gaan duidelijk het beleid als een afzonderlijk onderdeel benoemen, namelijk ‘Fietsbeleid’. Dit zal onder een bepaalde schepen vallen. Het wordt dus een bevoegdheid, net zoals ‘Groen’ of ‘Woonbeleid’.”

“Het is hier nu veel rustiger om te fietsen”

“Het is onmogelijk voor wagens om fietsers voorbij te steken. Binnenkort komt er dus die fietsstraat en dan zal het allemaal nog duidelijker zijn”, meent Laurens Meysmans, gerant van Colruyt in Waregem. “Ik kom zelf regelmatig met de fiets en vind het nu veel rustiger dan vroeger”, aldus Laurens. “Ik wacht af tot de werken aan de Zeswegen zijn afgelopen. De heraanleg aan het station is wel veel mooier en allemaal veel duidelijker dan voordien, het straalt rust uit. Dat voel je ook in het verkeer. Het is er zeker niet minder veilig op geworden”, besluit hij. Een andere zaakvoerder uit de stationsbuurt, die liever anoniem wenst te blijven, is ook best positief over de vernieuwing. “Ik hoor veel mensen klagen over de vernieuwde situatie, maar ze mogen niet vergeten dat dit werd aangelegd in functie van een veiliger resultaat voor de fietser.”

Ook op het schoolgaand verkeer hebben de fietsstraten een impact. Filip Vanhauwaert, pedagogisch directeur van het VTI, meent dat het goed is dat de school veilig bereikbaar is met de fiets. “Als de schoolgaande jeugd via het centrum naar school komt, kunnen zij veilig gebruik maken van de fietsstraten. Wij zullen trouwens binnenkort op de website van onze school vermelden dat het een pluspunt is dat wij als school zo goed bereikbaar zijn met de fiets. Ook de bushalte aan onze school is veiliger.”

Verkeerde aanpak

Oppositielid Tom Demunter (SP.A) merkt op dat het fietspadenbeleid een van de belangrijkste punten voor de verkiezingen waren. “Ik woon zelf aan de stationsbuurt en vind dat het fietspadenbeleid volledig verkeerd werd aangepakt. Het is er niet veiliger op geworden. Bij een rijweg is het de bedoeling dat er vlot verkeer is, maar aan het station werd alles vastgezet. In plaats van een volwaardig fietspad aan te leggen, ligt er nu een dikke middenberm. Het is frappant dat het beleid zich nooit heeft bekommerd om de fietser en dat dit nu plots snel moet gebeuren. Ik vind dat we meer moeten doen dan een simpele afbeelding op de weg te schilderen om dan zogezegd een fietsstraat te creëren. Mensen blijven fietsers voorbijsteken. Investeren in een deftige infrastructuur, dat is dé oplossing. Waregem is op dit moment niet capabel om veel verkeer te verwerken. ‘het is een gewestweg!’, is een goedkope uitvlucht. Als een burgemeester ergens een fietspad wil aanleggen, dan zal het gewest daar zeker oren naar hebben.”

Kurt Vanryckeghem geeft aan dat hij werk wil maken van het mobiliteitsprobleem. “Het is complex. De oplossing? Meer inzetten op de fiets, vooral in het centrum. Tijdens de spitsuren is er een grote in- en uitstroom van auto’s. Door zo veel mogelijk fietsstraten in te voeren en het openbaar vervoer aan te moedigen, ben ik ervan overtuigd dat we al een deel van het mobiliteitsprobleem kunnen oplossen”, besluit de Waregemse burgemeester. (Bavo Coene)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier