‘Stadsvaart’ moet knopen van Steenbruggebrug en Dampoortsluis ontwarren

© Benny Proot
Redactie KW

Kan de scheepvaart rond Brugge samengaan met vlot wegverkeer, doordachte stadsontwikkeling en respect voor landschap en waardevol erfgoed? Het project Stadsvaart wil alvast bewijzen van wel.

Dat maakten Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de projectpartners (Waterwegen en Zeekanaal NV, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en verkeer, de stad Brugge en de gemeente Oostkamp) duidelijk tijdens het officiële aftrapmoment maandagvoormiddag.

Eind vorig jaar startte waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV met een uitgebreide studie over de vernieuwing van de Dampoortsluis en de Steenbruggebrug in Brugge.

“We gaan deze knelpunten prioritair wegwerken. Tegelijkertijd worden ook nog andere aanpassingen langs het traject bestudeerd. Zo verbeteren we de mobiliteit in de Brugse regio en ontstaat er een betere binnenvaartverbinding tussen de zeehavens en het binnenland”, aldus Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Steenbruggebrug en Dampoortsluis

De huidige brug van Steenbrugge dateert uit 1960 en is sterk verouderd. De brug is één van de belangrijkste knelpunten voor de mobiliteit in de zuidelijke rand van Brugge. Ook voor het scheepvaartverkeer vormt de huidige brug een flessenhals: de doorvaarbreedte is beperkt, en doordat de schepen niet recht in de as van de waterweg kunnen varen, moeten zij aan trage snelheid een moeilijk manoeuvre uitvoeren. Voor een vlottere doorgang van het scheepvaart- en wegverkeer is een nieuwe brug of tunnel dan ook noodzakelijk. De precieze ligging en uitvoeringswijze ervan moeten na verder onderzoek worden bepaald.

De huidige Dampoortsluis werd gebouwd in de tweede helft van de 19e eeuw. De sluis is sterk verouderd, en qua afmetingen absoluut niet aangepast aan de behoeften van de moderne binnenvaart. Grote schepen moeten voorzichtig en traag binnenvaren terwijl beide wegbruggen (één over elk sluishoofd) geopend worden. Dat veroorzaakt ernstige verkeershinder. Voor een vlottere doorgang van het scheepvaart- en het wegverkeer is een nieuwe sluis noodzakelijk. Verder onderzoek moet uitwijzen welke locatie het meest geschikt is.

Volgens de voorlopige planning kunnen de eerste werken in 2018 op het terrein van start gaan.

Meer info via www.stadsvaart.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier