Rumbeke krijgt eigen circulatiemanager om mobiliteit aan te pakken

Schepen Griet Coppé in de Maria's Lindestraat. © Stefaan Beel
Philippe Verhaest

Het stadsbestuur van Roeselare gaat op zoek naar een extern studiebureau dat een circulatiemanager moet aanstellen om een mobiliteits- en circulatieplan voor Rumbeke op te maken. “Dat moet in dialoog met de burger gebeuren”, zegt bevoegde schepen Griet Coppé.

Sinds de polemiek rond het al dan niet afsluiten van de Maria’s Lindestraat, is de mobiliteit in en rond het centrum van Rumbeke een heet hangijzer. Nu gaat de stad op zoek naar een extern studiebureau dat een circulatiemanager zal aanstellen. “Deze onafhankelijk expert moet de verbindingspersoon worden tussen de stad, het studiebureau, de bewoners en overige stakeholders”, verduidelijkt mobiliteitsschepen Griet Coppé (CD&V). “Bedoeling is om zo snel mogelijk aan de slag te kunnen gaan.”

Sinds de opmaak van het huidige verkeersveiligheids- en circulatieplan in 1991, is Rumbeke sterk gegroeid en kreeg het verschillende woonwijken. “Onder andere rond de Maria’s Lindestraat en Koestraat, de Wervickhovestraat, de Lekkensstraat…. In de kern hebben zich dan weer woonzorgcentra gevestigd en kenden ook de schoolgemeenschappen en jeugdbewegingen een sterke groei. Nieuwe projecten als R-Plaza en AZ Delta zorgen ook voor gewijzigde en bijkomende verkeersstromen. De bestaande en toekomstige ontwikkelingen in en rond Rumbeke zetten een grote druk op de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid van het centrum, maar ook op die van de omliggende woonzones.”

“Zeer belangrijk in dit verhaal: we willen alle betrokkenen een duidelijke stem geven”

“De verschillende problematieken – gaande van van onveiligheid voor de zwakke weggebruiker tot zwaar doorgaand verkeer en verkeersdrukte in schoolomgevingen – willen we onderzoeken en in kaart brengen. Op basis van die resultaten moeten maatregelen voorgesteld worden. Nu moet onderzocht worden hoe we de problemen in kaart kunnen brengen en, in een volgende fase, we de impact van mogelijke scenario’s en maatregelen correct kunnen inschatten.”

Eerst stappen en trappen, dan pas gemotoriseerd vervoer

Tijdens die processen zullen de bewoners actief betrokken worden”, benadrukt Griet Coppé. “Naast het objectieve onderzoek en het voorstellen van oplossingen en maatregelen, wordt ook veel belang gehecht aan participatie om de verwachtingen in Rumbeke volledig in kaart te brengen. We willen sámen concrete maatregelen en acties uitwerken. Het eindresultaat moet een gedragen mobiliteitsplan en een toekomstvisie voor de organisatie van de huidige en toekomstige verkeersstromen in Rumbeke vormen. Voorop staan de algemene principes van het mobiliteitsplan in Roeselare en de toepassing van het STOP-principe (stappen, dan trappen, vervolgens openbaar vervoer en dan pas personenwagens, red.).”

“Dat moet resulteren in het creëren van een aangename en toegankelijke dorpskern, het selecteren van aangename en veilige fietsroutes met de aanduiding op welke plaats welke fietsinfrastructuur gewenst is en het realiseren van een vlotte doorstroming van en bereikbaarheid met het openbaar vervoer. We willen ook de stromen gemotoriseerd verkeerd zo organiseren dat de vlotte bereikbaarheid van het centrum en de woonzones behouden blijft én dat doorgaand verkeer uit de woonzones geweerd wordt. De infrastructuur willen we dan weer afstemmen en herinrichten in functie van het gewenste gebruik en ook de algemene verkeersveiligheid moet omhoog. En eveneens erg belangrijk: we gaan voor een grote betrokkenheid bij alle betrokkenen en willen hen dus een duidelijke stem geven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier