Protest tegen zone 30 in de Schierveldewijk in Roeselare

Kristof Deman is geen voorstander van zone 30 in de Schierveldewijk. "Andere maatregelen - zoals het omkeren van de rijrichting in de Weststraat - zouden meer uithalen." © (Foto SB)
Philippe Verhaest

Eind december werd in de Schierveldewijk een zone 30 ingevoerd om de snelheid er naar beneden te halen. “Maar dit haalt niks uit”, zegt buurtbewoner Kristof Deman. “Voer eerst snelheidscontroles uit op 50 kilometer per uur en zorg voor snelheidsremmende maatregelen.” Bevoegde schepen Griet Coppé benadrukt dat de invoering er kwam na overleg met het wijkcomité.

In de Schierveldewijk gold sinds jaar en dag een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur, maar net voor de start van 2018 werd die in een zone 30 omgezet. Zo wil de stad snelheidsduivels aan banden leggen en er ook voor zorgen dat het sluipverkeer uit de woonwijk verdwijnt.

Kristof Deman (37), die al elf jaar in de Weststraat woont, is het daar echter niet mee eens. “Ik kan me echt niet vinden in deze nieuwe maatregel”, zegt hij. “Meer nog: ik vind de invoering van de zone 30 zelfs nutteloos. Tussen Kerstmis en Nieuwjaar werden plots nieuwe snelheidsborden aan de toegangspoorten van onze wijk aangebracht. Gelukkig was ik die dag net thuis, want anders was het me volledig ontgaan. Ik werd alvast niet ingelicht. Spijtig, want bij zo’n ‘ingrijpende’ aanpassing is dat wel wenselijk. Bovendien staan de borden echt niet duidelijk opgesteld, zowel aan de Diksmuidse- als de Hoogleedsesteenweg. Wie de nieuwe situatie niet kent, zal te snel rijden.”

De bewoner, die zegt niet alleen te staan met zijn bedenkingen, pleit voor de herinvoering van een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. “Dat is even veilig voor onze wijk en zijn bewoners, op voorwaarde dat er dan ook slechts zo snel gereden wordt. En daar schuilt net het probleem. Je mag de snelheid nog zoveel verlagen als je wil, zonder grote aanpassingen aan de straten, zullen automobilisten hier te snel blijven rijden. Dus ook meer dan 30 per uur. Vooral de Westraat, waar ik zelf woon, is tijdens de spitsuren vaak een echte racebaan. Een lang recht stuk tussen twee grote wegen, ideaal voor sluipverkeer.”

Kruispunt herinrichten

Kristof wil meer snelheidscontroles zien. “Want die zijn op vandaag zo goed als onbestaande. Gewoon borden zetten om de snelheid te verlagen, zal niet helpen.”

“Je mag de snelheid nog zoveel verlagen als je wil, zonder aanpassing aan de straten haalt het niks uit”

“Nog een optie is om in het stukje Weststraat tussen de Hoogleedse- en Diksmuidsesteenweg de rijrichting om te keren, want ik zie praktisch elke dag wel iemand die de éénrichting negeert en snel-snel van de Diksmuidsesteenweg ‘t Hoog Stuk inrijdt. Een gevaarlijke situatie. Door die rijrichting te wijzigen, stelt deze situatie zich niet langer.”

Kristof wil ook het kruispunt met de Diksmuidsesteenweg beter ingericht zien. “Beschilder dit met een pijl naar rechts en links, met een kleine verkeersheuvel in het midden van de weg. Zo zet je het éénrichtingsverkeer beter in de verf. Een paar kleine ingrepen zouden veel zaken oplossen. Ik vrees dat er straks volop gecontroleerd zal worden in de nieuwe zone 30. Ik hoop dat ik geen boete oploop in mijn eigen straat. Ik probeer me aan de nieuwe snelheidsbeperking te houden, maar dat is allerminst eenvoudig. Zeker niet wanneer er ‘s avonds niemand weer op de baan is. Probeer dan maar eens aan 30 kilometer per uur door de Pantserstraat te rijden…”

Bewoners wél ingelicht

Schepen van Mobiliteit Griet Coppé (CD&V) begrijpt de verzuchtingen van Kristof, maar stelt dat de invoering van de zone 30 er gekomen is na overleg met het wijkcomité van Schiervelde.

“We hebben diverse metingen en tellingen uitgevoerd om te weten te komen hoeveel wagens er door de wijk rijden en aan welke snelheid. Daaruit bleek duidelijk dat er te snel gereden werd en binnen het wijkcomité was een duidelijk draagvlak voor de invoering van de zone 30. We hebben trouwens eerst nog levensgrote snelheidsborden van 50 kilometer per uur geplaatst.”

“Dat we de mensen niet op de hoogte gesteld hebben, klopt niet. Begin december kregen alle woningen een brief in de bus. Straks volgt er een evaluatie van de nieuwe situatie.”

“Een zone 30 in andere Roeselaarse wijken is niet aan de orde. We luisteren wel altijd naar de noden van de bewoners.”

Carl Vyncke (PZ Riho): “We controleren in de zones 30, maar dat betekent niet dat we een heksenjacht doen. We willen bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. We plaatsen bijvoorbeeld eerst ons snelheidsinformatiebord dat duidelijk aangeeft hoe snel iemand rijdt. Dat haalt vaak al veel uit. Het heeft geen zin om onze ‘ADO’-wagen in bijvoorbeeld de Schierveldewijk te plaatsen, want die kent iedereen. Op langere termijn kan onze mobiele flitser gebruikt worden, maar nogmaals: wij flitsen nooit louter en alleen om te flitsen.”

Geen zone 30 in Izegemse woonwijken

In Izegem is in geen enkele woonwijk een zone 30 van kracht, zo klinkt het bij burgemeester Bert Maertens, die meer gelooft in snelheidsremmers.

“Wij beperken de zone 30 in onze stad en deelgemeenten tot de omgeving van de scholen, het dorpscentrum van Kachtem en het onmiddellijke stadscentrum”, legt Bert Maertens uit. “In woonwijken is dit in Izegem niet echt nodig, daar geldt altijd een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur. Bij de aanleg van nieuwe wijken en verkavelingen zoals op De Mol en langs de Vlietmanstraat vragen we om bij het realiseren van de wegen rekening te houden met snelheidsremmende factoren. Zo kan er nooit te snel gereden worden.”

“Daar ligt volgens mij de oplossing om de snelheid ergens naar beneden te halen: door het wegennet adequaat aan te passen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier