Politie Diksmuide weigert boetes uit te schrijven voor ‘absurde’ trajectcontroles

© BELGA
Redactie KW

De Stad Diksmuide en de politiezone Polder zijn niet te spreken over de manier waarop het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) twee nieuwe trajectcontroles heeft neergepoot. De politie weigert zelfs, als die controles operationeel zijn, boetes uit te schrijven. AWV betreurt die houding en meent dat de locaties goed doordacht zijn.

Tussen 13 en 15 februari ijkt het Agentschap Wegen en Verkeer de trajectcontroles in Diksmuide. Vanaf dan zijn de palen operationeel en kunnen er boetes volgen, al is dat voorlopig zonder de medewerking van politiezone Polder.

“Omdat die trajectcontroles niet stroken met de lokale noden, uiten de stad Diksmuide en PZ Polder nogmaals hun bezorgdheden aan het adres van AWV”, zegt burgemeester Lies Laridon (CD&V). “De dure installaties op de andere locaties – met een kostprijs van 140.000 euro per traject – schieten hun doel voorbij. Ze controleren zones waar nauwelijks bewoning is. Wij zijn absolute voorstander van snelheidscontroles, maar vragen rationele inplantingen zoals trouwens ook onze inwoners dat willen”, aldus Laridon. “Die inplantingen nu, leiden tot absurde situaties.”

Diksmuide en de politie hadden andere locaties in gedachten. “We hadden ook ernstige twijfels over de ongevallencijfers die AWV hanteert om de installatieplaatsen te verantwoorden. AWV heeft ons wel gehoord, maar heeft niet geluisterd”, aldus korpschef Johan Geeraert.

Boetes die daar opgelopen worden, zullen dus niet uitgeschreven worden door de politie. “Het gaat niet op dat de politiezone Polder de boetes uitschrijft en dat de centen naar Brussel gaan”, zegt Laridon. “Wij zijn ons bewust van de bezorgdheden van het stadsbestuur en de lokale politiezone”, reageert het Agentschap Wegen en Verkeer. “Zij waren inderdaad niet betrokken bij het vastleggen van de locaties, maar ze zijn achteraf wel betrokken bij de finetuning ervan. De reden hiervoor is dat de Vlaamse overheid de trajectcontroles 100 procent financiert en daardoor ook zelf bepaalt waar ze die wil inzetten.”

Parameters

“Wij houden voor de locatiebepaling rekening met tal van parameters, zoals ongevalsgegevens maar ook de lokale situatie van de weg“, aldus het Agentschap Wegen en Verkeer. “De locaties in Diksmuide zijn gekozen, omdat we daar snel kunnen schakelen. Op deze locaties hebben we immers de omvorming van de vaste flitspalen naar trajectcontroles gerealiseerd.”

AWV betreurt dat de lokale politiezones geen boetes wil uitschrijven, vooral omdat trajectcontroles al hun dienst hebben bewezen voor de verkeersveiligheid. “Een lokale politiezone kan voor de verwerking van de boetes van trajectcontroles ook altijd inschrijven op een Gewestelijk Verwerkingscentrum van de federale politie”, merkt AWV op.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier