Plannen voor camera’s tegen zwaar verkeer

Op de N8 in Wevelgem staan al eventjes camera's, maar ze zijn nog niet operationeel. © KDS
Olaf Verhaeghe

Als het van de burgemeesters uit het zuiden van de provincie afhangt, komen er de komende jaren een aantal trajectcontroles bij. Alle stad- en gemeentebesturen zijn pro, in Kortrijk wil de stadscoalitie er zelfs vier zélf financieren. De besturen van Menen, Wevelgem en Kuurne zien de camera’s dan weer als het ideale middel tegen sluipverkeer van vrachtwagens.

Wevelgem heeft er ééntje, al moet die nog geijkt worden. Tussen de Kortrijkse deelgemeenten Bellegem en Kooigem staan de camera’s klaar, maar wacht men nog op aansluiting op het ANPR-platform van de federale politie. Wervik krijgt er drie, waarvan één op de A19 naar Ieper.

Onze burgemeesters en schepenen zijn fan van het moderne systeem. Vincent Van Quickenborne, burgemeester van Kortrijk: “Naast die op de Doornikserijksweg in Kooigem, plannen we er ook langs de Rekkemsestraat in Marke, langs de N43 in Aalbeke en langs de Sint-Katharinastraat in Heule. Uit de cijfers van onze politiezone blijkt dat het de vier Kortrijkse wegen met het meest aantal verkeersslachtoffers zijn. Dat moet onze voornaamste bekommernis zijn. Trajectcontroles werken om ons verkeer veiliger te maken. Kijk maar naar de E40: daar is het aantal ongevallen op één jaar tijd met maar liefst 43 procent gedaald.”

Wevelgems burgemeester Jan Seynhaeve heeft één trajectcontrole in zijn gemeente. “Maar ze is nog niet operationeel. We weten nog niet wanneer de federale politie de camera’s komt ijken. Het blijkt ook moeilijk om bij de Vlaamse overheid een stand van zaken te achterhalen. Volgens onze informatie zou er nog een trajectcontrole bijkomen in de Menenstraat, maar communicatie over de timing werd hieromtrent nog niet gevoerd.”

Jan Seynhaeve is voorstander van het systeem, maar het gebrek aan betrokkenheid en overleg, stoot hem tegen de borst. “Wij moesten via de pers horen dat er hier een trajectcontrole zou komen. Eind vorig jaar zaten we samen met de hogere overheid, maar we wachten nog altijd op een vervolg na dit gesprek. Er mogen gerust meer controles komen, wij willen de ANPR-camera’s bewust inzetten om vrachtwagens uit het centrum te houden.”

Lokale bediening

Eddy Lust, burgemeester van Menen is ook vragende partij. “Ook wij zijn ervan overtuigd dat ze de verkeersveiligheid verbeteren. Veel meer dan de gewone flitspalen. Daarenboven kunnen de camera’s ook ingezet worden om sluipverkeer uit onze kernen te houden. We hebben al enkele locaties in het centrum van de stad aangestipt waar we met behulp van een trajectcontrole zwaar vrachtverkeer willen weren.” Door het tijdstip waarop een vrachtwagen punt A en punt B achtereenvolgens passeert te checken, kan je nagaan of er wel degelijk sprake is van lokale bediening.

Plannen voor camera's tegen zwaar verkeer
© KDS

Net als Menen heeft ook Kuurne nog geen trajectcontroles, al was er wel een test samen met politiezone Vlas. “Wij willen de ANPR-camera’s vooral inzetten om sluipverkeer van vrachtwagens tegen te gaan”, duidt schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw. “Vooral in Sente, in de woonstraten rond het bedrijvenpark en in het centrum van de gemeente, kan dat soelaas bieden.” De schepen ziet wel een financieel probleem. “De investeringen zijn vaak voor de lokale besturen, maar de opbrengsten gaan naar de Vlaamse overheid“, klinkt het. “Het zou eerlijker zijn mocht een deel van de boetes terugvloeien naar de gemeente om in verkeersveiligheid te investeren.”

Niets in het zuiden

Dirk Walraet (burgemeester Spiere-Helkijn) en Lut Deseyn (burgemeester van Avelgem) hebben nog geen trajectcontroles op hun grondgebied, maar ook zij zijn voorstander. Zo ziet burgemeester Walraet er graag eentje komen op de N353, de Oudenaardsesteenweg tussen Spiere en Helkijn, en ziet Lut Deseyn in trajectcontrole een goed middel om de zone 50 op de drukke gewestweg tussen Kerkhove en Bossuit te handhaven. Ook in Zwevegem en deelgemeenten is er nog geen trajectcontrole. “En die is op korte termijn ook niet voorzien”, stelt burgemeester Marc Doutreluingne.

Multifunctioneel

Dat de communicatie over de plannen voor trajectcontroles naar de burgemeesters toe beter kan, bewijst ook Youro Casier van Wervik. “Tot op heden heb ik geen weet van bestaande trajectcontroles op ons grondgebied, laat staan van problemen. Het is wel zo dat ik via de pers moest vernemen dat er plannen zijn om er één te installeren op de de A19“, stelt hij.

Alain Top, burgemeester van Harelbeke, antwoordde niet op onze vragen. In zijn stad zijn nog geen trajectcontroles actief.