Oude landbouwweg in Veurne wordt hersteld zonder afval te maken

Ing. Croos van studiebureau Plantec, Robert De Brabandere, burgemeester Peter Roose, schepen Anne Dequidt, Paul en Pieter De Brabandere. © MVO
Redactie KW

Paul en Pieter De Brabandere, de vierde generatie van het gelijknamige familiebedrijf, kiezen voor een circulaire economie met hergebruik van reststoffen en spelen daarin een voortrekkersrol. In Veurne pakken ze uit met een primeur: ze zullen een oude landbouwweg uitbreken en het oude materiaal volledig recycleren en ter plaatse opnieuw gebruiken zonder afvalproductie.

Al meerdere jaren verrichten ze bij Wegenbouw De Brabandere baanbrekend onderzoek om een duurzame betonleverancier te zijn waarbij ze alles in het werk stellen om bouwpuin te recycleren en de logistiek te beperken. Vorig jaar sleepten ze met hun Sand2Sand-project nog een mooie award in de wacht. In het kader van de ‘Call Circulaire Stad en Ondernemen’ diende het bedrijf dit jaar een project in voor een circulaire realisatie.

“Op het vlak van duurzaamheid heeft dit familiebedrijf zijn sporen al verdiend”, stelt burgemeester Peter Roose. “Het feit dat dit bedrijf blijft inzetten op de circulaire toekomsteconomie wordt opgepikt door de overheid, en het resultaat is dat de Vlaamse overheid hun nieuwe project subsidieert met 100.000 euro. Dat maakt natuurlijk een heel verschil op de kostenraming van 189.000 euro.”

Groen beton

Pieter De Brabandere stelt: “We blijven de ‘groene weg’ inslaan met dit nieuwe voorbeeldproject. Al verscheidene jaren doen we labo-onderzoek en experimenten waarbij we natuurlijke grondstoffen proberen te vervangen door gerecycleerde. We hebben al enkele kleine projecten uitgevoerd met gerecycleerde betongranulaten. Omdat we goed beseffen dat de circulaire economie in de toekomst een hoofdrol zal spelen, hebben we met enkele andere bedrijven tevens de vzw Groen Beton Vert opgericht.”

“Nu krijgen we, omdat ook de Stad Veurne in ons gelooft, de gelegenheid om onze onderzoeksresultaten en experimenten op grote schaal toe te passen. Daarbij kregen we ook de steun van studiebureau Plantec uit Oostende, dat gespecialiseerd is in wegenontwerp en waar Ing. Croos specialist is op het gebied van wegenbeton. Onze andere partners zijn het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf en KU Leuven, die het project zullen begeleiden.”

“Voor dit project werd de oude landbouwweg Driekoningenstraat bij de Franse grens in Houtem uitgekozen. Dit is voor ons project een ideale weg: het is een plattelandsweg in beton van zowat 3 m breed, die dringend aan herstel toe is. We zullen daar een stuk uitbreken van 2.150 m² of 700 m lang. Het vrijgekomen materiaal zal volledig gerecycleerd worden en daar ter plekke opnieuw worden gebruikt. Er zal totaal geen afval worden geproduceerd.”

Minder verkeer en CO²

“Afhankelijk van de bestaande fundering zullen er nog materialen moeten toegevoegd worden, vermoedelijk zal dat 50 % bedragen. Dit betekent ook dat we de logistiek kunnen reduceren, want we moeten geen natuurlijke grondstoffen uit Wallonië aanvoeren, we produceren de gerecycleerde grondstoffen namelijk in Veurne. Op die manier ontlasten we ook nog eens de drukke as Veurne – Ieper en beperken we de CO2-uitstoot. Zo kunnen we aantonen dat het herstellen van betonwegen op deze manier groener is dan een herstelling met de klassieke methoden. Dit hopen we in de toekomst te kunnen commercialiseren.”

“De aanvang van de werken is gepland in het voorjaar van 2018 en de realisatie zal maximum drie maanden in beslag nemen, zodat de Driekoningenstraat tegen de zomervakantie kant en klaar is. Dit is een primeurproject voor Vlaanderen en uiteraard is de rapportering achteraf heel belangrijk.”

De onderneming heeft de jongste maanden trouwens ook haar ecologisch verhaal gekoppeld aan het sociale. Voor iedere kubieke meter groen beton, doneert de onderneming een euro aan het Antikankerfonds.

(MVO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier