Oppositie is voor fietszone, handelaars eerder ongerust: “En de senioren dan, meneer?”

Op het overlegmoment met de handelaars dinsdagavond werd duidelijk dat er nog wat vragen zijn bij de plannen voor de fietszone. © KDS
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Ondanks de unanieme goedkeuring van het fietszoneplan in de gemeenteraad, staken toch een aantal bezorgdheden de kop op. Zo denkt vooral CD&V aan de mobiliteit van senioren en hoopt Groen dat de fietszone nog maar een eerste stap is in een grotere aanpak. Enkele handelaars met een zaak in wat binnenkort de fietszone wordt, trokken hard van leer tegen schepen van Mobiliteit Axel Weydts.

Een relatief uitzonderlijk fenomeen maandagavond in de gemeenteraad. Alle partijen, inclusief de oppositie, waren het eens: het plan voor een fietszone in de binnenstad is een goed idee. Toch uitten verschillende gemeenteraadsleden een paar bezorgdheden. Zo vroeg fractieleidster Hannelore Vanhoenacker (CD&V) zich af of de binnenstad binnenkort nog wel toegankelijk genoeg zal zijn voor senioren. “Niet iedereen is in staat om zich te verplaatsen met de step of de fiets. Er moet dus wel voldoende nagedacht worden over hoe zij zich comfortabel kunnen verplaatsen.”

Daarnaast wees ze schepen van Mobiliteit Axel Weydts er ook op dat enkel streepjes schilderen niet voldoende is. “In de toekomst zal er budget nodig zijn voor structurele veranderingen. Kijk maar naar de Doorniksewijk, daar hebben die strepen niet veel uitgehaald.” De partij stelt ook voor om fietskampen te organiseren voor jonge kinderen om hen te leren wat fietsstraten zijn. Schepen Weydts was bereid om dat in overweging te nemen.

Buitenpesten

Ook Groen keurde de plannen goed. “Wij zijn heel blij dat de fiets een centrale plaats krijgt in onze binnenstad”, liet fractieleider David Wemel optekenen. “Het is een belangrijk signaal dat de fiets het meest geschikte vervoersmiddel is om je in de stad te verplaatsen. We hopen wel dat het stadsbestuur het hier niet bij laat. De fietszone moet een eerste stap zijn naar een totale make-over van onze stad. Tot slot pleiten we ook voor meer fietspaden op wegen naar het centrum.”

Met grote rode vlakken wordt het begin van de fietszone aangeduid.
Met grote rode vlakken wordt het begin van de fietszone aangeduid.© gf

Elektrische busjes inschakelen voor korte afstanden blijft een mogelijkheid – Axel Weydts, schepen van Mobiliteit (SP.A)

Minder mild waren een de 30-tal lokale handelaars en horeca-uitbaters die opdaagden voor een infomoment in het stadhuis op dinsdag. De grootste bekommernis bleek de bereikbaarheid voor senioren te zijn. “Oudere mensen zijn vaak onze grootste bron van inkomsten, zij spenderen tenminste nog iets”, gooide een handelaar met een zaak in de Leiestraat de schepen voor de voeten. “Die mensen geraken gewoon niet meer met de auto in het centrum, zij worden letterlijk buitengepest.” De man blijft liever anoniem uit angst voor slechte reacties. “Binnen 10 jaar is 60 procent van onze bevolking bejaard, wat denk je dat dat met ons inkomen zal doen? Het is trouwens niet de eerste keer dat de stad ons een hak zet. Met het verlagen van de Leieboorden zijn er 200 parkeerplaatsen in rook opgegaan. Iedereen die zegt dat de handelaars dat niet gevoeld hebben, liegt. En nu komt er dus opnieuw een maatregel om het ons moeilijker te maken.”

Schepen sust

De schepen probeerde de gemoederen te bedaren en nam een aantal voorstellen van de uitbaters in overweging. Zo zal hij aan de politie vragen om een aantal maanden te wachten met boetes uit te schrijven en werd het idee van een elektrisch busje voor korte afstanden ook niet van tafel geveegd. Bovendien kreeg hij steun uit onverwachte hoek. Johan Moreels die met Zonder Meer een zaak heeft in de Rijselsestraat, sprak zich uit vóór het plan en maande zijn collega’s aan om verder te denken dan hun neus lang is. “Als we een gezondere en aangenamere stad hebben om in te leven, dan volgen de klanten vanzelf”, besloot hij ferm.