Oplossing in de maak voor verkeersknelpunt op- en afrit E17 in Waregem

Redactie KW

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakte maandag bekend dat de plannen voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex E17-N382 (Expresweg) in Waregem werden goedgekeurd. Een voor Vlaanderen nieuw type van verkeersafwisseling moet een antwoord bieden aan de huidige moeilijkheden.

Het huidige op- en afrittencomplex van de E17 met de N382/Expresweg in Waregem kent een moeilijke doorstroming door de hoge verzadigingsgraad. Zeker op piekmomenten ontstaan er lange files die invloed hebben op het verkeer op de snelweg. Ook de vele kruispunten langs de N382/Expresweg ondervinden meer en meer een moeilijke doorstroming. Het Agentschap Wegen en Verkeer liet daarom een verkeersstudie uitvoeren om te bekijken hoe het beter kan.

Er werden vier verschillende scenario’s onderzocht blijkt dat zowel het aanpassen van het huidige op- en afrittencomplex als het omvormen tot een half klaverblad of het werken met categoriseren van de wegen onvoldoende soelaas biedt. De aanleg van een Diverging Diamon Interchange daarentegen wel. Met DDI, een concept dat vooral in de Verenigde Staten gebruikt wordt, worden conflicten op het op- en afrittencomplex tot een minium herleid.

In dit concept wordt het verkeer op de N382/Expresweg ter hoogte van het op- en afrittencomplex zelf naar de andere weghelft geleid. Dit reduceert het aantal passages langs verkeerslichten voor het linksafslaande verkeer naar de E17 tot één in plaats van twee. De verkeerslichten worden voorzien ter hoogte van de kruisingen van de lichtblauwe en donkerblauwe stroom. Het aantal conflicten op het op- en afrittencomplex vermindert aanzienlijk, wat leidt tot een hoger afwikkelingsniveau.

Oplossing in de maak voor verkeersknelpunt op- en afrit E17 in Waregem

De DDI is bij uitstek geschikt voor situaties waar heel veel linksafslaande bewegingen de doorstroming bemoeilijken. De linksafslaande bewegingen kunnen immers steeds in bypass worden verwerkt. De DDI vereist een minimum aan onteigeningen en is inpasbaar in de huidige situatie. AWV kiest er hier wel bewust voor om fietsers weg te halen van het complex waardoor de doorstroming, maar vooral de veiligheid nog meer verbetert.

Fietsbrug

Ook de nabijgelegen kruispunten op de Expresweg worden onder handen genomen. De rotonde Expresweg-Vredestraat-Bieststraat zal in 2018 plaats ruimen voor verkeerslichten met extra afslagstroken. Het kruispunt F. Rooseveltlaan-Blauwpoort blijft lichtengeregeld. De Blauwpoorstraat zal heraangelegd worden als een ontsluitingsweg voor het aan te leggen bedrijventerrein. De stad Waregem zal de Eugène Bekaertlaan doortrekken tot aan de N382 en de Flanders Fieldweg om zo het bedrijventerrein Vijverdam te ontsluiten. Op dit kruispunt komen verkeerslichten met extra afslagstroken. Het huidige voorrangsgeregelde kruispunt met de Industrielaan zal omgevormd worden tot een lichtengeregeld kruispunt met extra afslagstroken op de N382.

Om de veiligheid van fietsers én om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft AWV de voorkeur om fietsers weg te houden van het verkeerscomplex. Er werden alternatieven voor de fietsers onderzocht. Via een alternatieve route ten oosten van de N382 kan het bestaande en geplande bedrijventerrein vlot per fiets bereikt worden en wordt een goede fietsverbinding tussen Waregem en Anzegem gerealiseerd. Doordat de E17 dieper ligt dan het maaiveld kan een comfortabele fietsbrug over de E17 aangelegd worden tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat, waarbij fietsers niet teveel moeten klimmen. Deze fietsroute kan ook aantakken op de Maalbeekroute.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier