Noorderlaan-Westerlaan in Waregem gaat na twee jaar weer open voor verkeer: “Meer groen”

Schepenen Philip Himpe en Maria Polfliet op het volledig heringerichte kruispunt aan de Zeswegenstraat waarbij de Molenstraat en Muizelstraat (allebei rechts) werden afgesloten van rechtstreekse toegang op de ring. © DJW
Redactie KW

Aannemer Aclagro uit Gent is na bijna twee jaar klaar met de herinrichting van de Noorderlaan en Westerlaan, een deel van de R35 of ring rond het stadscentrum. De officiële opening door het stadsbestuur en het Agentschap Wegen & Verkeer staat vrijdag 22 maart om 18.30 uur op de agenda.

Schepenen Philip Himpe (Openbare Werken) en Maria Polfliet (Groen) zijn heel tevreden over het geleverde werk en de uitvoering van het project.

Vrijwel alle stadsbussen zullen uit het centrum verdwijnen

“De werken startten halfweg 2017 nadat alle nutsmaatschappijen hun eigen opdrachten hadden uitgevoerd. Er werd een dubbel rioleringssysteem aangelegd waarbij het hemelwater naar de beken wordt afgevoerd en het afvalwater naar het waterzuiveringsstation nabij de spoorweg in de Vijfseweg. Op zich is dat al een hele verbetering. Dan volgden de nieuwe, brede voetpaden en wegdek. Ook de omgeving werd aangepakt met veel groen in het straatbeeld. Wanneer de nieuwe bomen die werden geplant straks bloeien zal het er mooi uitzien.”

Belangrijk is zeker dat het knelpunt van de vroegere Zeswegenstraat met de ring opnieuw werd georiënteerd waarbij twee van de zes straten die op dit kruispunt uitkwamen daarvan werden afgesloten: de Molenstraat en de huidige Muizelstraat. Vanuit de Zeswegstraat is het aan het Koninklijk Atheneum alleen richting Zuiderlaan en vanuit de Rene Sabbestraat richting Noorderlaan. De verkeersstroom zal dus helemaal anders verlopen dan voorheen. En dat zal zorgen voor veiliger verkeer.

Even belangrijk is de aanleg van een rotonde in de Noorderlaan op het kruispunt met de Olmstraat. Daar kunnen de bussen van het aangrenzende station helemaal rond rijden of richting Olmstraat nemen. De Noorderlaan zelf is nu een fietsstraat waarbij fietsers altijd voorrang hebben op voertuigen die zelf achter de fietsende weggebruikers moeten blijven.

75 bomen

Daarmee volgt het stadsbestuur de eerder ingevoerde fietsstraten in de centrumstraten met de bedoeling het fietsverkeer in het centrum te promoten.

Philip Himpe en Maria Polfliet: “Wij hebben aandacht besteed aan een groene uitvoering van de herinrichting: 75 (!) bomen en ander groen. Daarnaast zullen vrijwel alle stadsbussen uit het centrum verdwijnen. Zij moeten parkeren op de daarvoor voorziene nieuwe haltes en stopplaatsen langs de ring. Zeker de schoolbussen moeten daar halt houden. Voor de leerlingen is het maar enkele honderden meters stappen naar hun respectieve scholen. En voor het centrum is het in elk geval een vermindering van de verkeersdruk. Maar eerst moet ook nog een deel van de Zuiderlaan omgeving Regenboogstadion tot aan de rotonde met de Verbindingsweg aangepakt. Er komt daar eveneens een dubbele riolering plus nieuw wegdek, bredere en overzichtelijke zebrapaden en een veiliger oversteek naar de parking van de expohal. Deze werken starten straks, in april. Er zijn daarvoor honderd werkende dagen voorzien.”

Belijming

Na volledige afwerking van de ring wordt Waregem de nieuwe beheerder van de weg die tot aan het einde van alle werken nog in handen is van het Agentschap Wegen & Verkeer.

“Dat wil zeggen dat de stad zal instaan voor onderhoud en alles wat daarmee te maken heeft”, aldus Philip Himpe. “Wat er nu nog moet gebeuren met de nieuwe Noorderlaan-Westerlaan? De belijning moet nog aangebracht. En op een deel van het tracé zijn ook fietssuggestiestroken voorzien. Dat zal voor de komende dagen zijn”, besluit de schepen ten slotte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier