Nieuwe rotonde aan Balta in Wielsbeke is voor de bouwvakantie klaar

Geert Vanden Bossche van Balta en Daisy Haydon (CD&V) bij het kruispunt dat voor het bouwverlof nog een rotonde wordt. © NVR
Redactie KW

Op het kruispunt Wakkensteenweg-Rijksweg-Loverstraat komt er een nieuwe rotonde. Net voor de bouwvakantie zou die gebruiksklaar moeten zijn. Textielfabrikant Balta klopte aan bij het Agentschap Wegen en Verkeer. “Vrachtwagens moeten gevaarloos kunnen keren, omdat ze niet meer door het centrum van Sint-Eloois-Vijve mogen”, zegt Geert Vanden Bossche van Balta.

Grote vrachtwagens mogen de Leiebrug richting Sint-Eloois-Vijve niet meer over. Ook het centrum van Sint-Baafs-Vijve moeten ze in de toekomst vermijden. “De enige mogelijke uitweg naar de E17 wordt de route langs de Heirweg, de Ridder de Ghellinckstraat en de Expresweg. Daarom waren wij vragende partij om een rotonde aan te leggen op het kruispunt. Vrachtwagens kunnen daar dan veilig draaien”, legt Balta uit.

Ook de gemeente Wielsbeke sprong mee op de kar. Een rotonde is veel veiliger dan een kruispunt, zegt schepen van Mobiliteit Daisy Haydon. “Nu weten fietsers vaak niet waar men moet oversteken. Een rotonde maakt duidelijk waar men moet fietsen. Vaak staan er ook lange wachtrijen in de Loverstraat en de Rijksweg. Door een rotonde krijgen die wachtende auto’s vaker de kans zich verder in het verkeer te begeven”, meent ze.

Op een infovergadering van 13 februari lichtte het gemeentebestuur de omwonenden in.

49 werkdagen

Filip Demey van het gelijknamige studiebureau vertelde hoe het rotonde er zal uitzien. “Het wordt een gelijkaardige rotonde zoals dat aan Unilin of Agristo, maar het zal een kleinere diameter hebben. Toch is er plaats genoeg voor de aanhangwagens van vrachtwagens. We maken de diameter wel zo groot mogelijk en daarvoor staat Balta een stuk grond af.” De werkzaamheden zouden 49 werkdagen in beslag nemen. “Doe daarbovenop nog 28 dagen uitdroogtijd en vlak voor de bouwvakantie zou alles klaar moeten zijn. Aannemer Devagro kan dit zeker aan”, klonk het. Enkele omwonenden stelden zich vragen bij de wegomlegging. Die gaat langs de Vlasstraat. “Maar de passanten vanuit Wakken zullen door de Vijvedreef of zelfs het Kraaienhof vlammen aan het veel te hoge snelheid”, klonk het enkele keren. De politie meldde dat men nog kon bekijken of er een circulatieplan kon in voege treden door het Kraaienhof eventueel eenrichtingsverkeer te voorzien.

450.000 euro

Balta was vragende partij en dat weerspiegelt zich ook in de kostenverdelingen. De gemeente bekostigt enkel de infrastructuur voor voetgangers. “Dat komt neer op 47.000 euro van de totale kost van 450.000 euro. Voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker is dit een inspanning die te rechtvaardigen is. Het textielbedrijf betaalt 40 procent van de rest, AWV neemt 60 procent op zich”, dixit de schepen. (NVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier