Nieuwe Leiebrug tussen Bissegem en Marke krijgt vorm

Redactie KW

In het kader van Seine Schelde Vlaanderen onderging Kortrijk de voorbije vijftien jaar enkel grootschalige infrastructurele werken. De waterwegen in de regio werden aangepast om schepen met een groter laadvermogen een vlotte doorgang te verlenen. Een van de te lage bruggen, tussen Bissegem en Marke, wordt in dat kader binnenkort aangepakt. Maandag stelde Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) het voorontwerp van de nieuwe brug voor.

De werken in Bissegem en Marke zijn maar één onderdeel van het grootscheepse binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Die aanpak van de Leie en omgeving, die steun geniet van de Europese Unie, wil van de binnenvaart een sterker initiatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om schepen met drie lagen containers door te laten moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van minstens 7 meter. De brug die Bissegem en Marke met elkaar verbindt, is met haar huidige 5,30 meter te laag. Om aan de noden tegemoet te komen, moet die dus aangepakt worden.

“Deze brug brengt de Seine-Scheldeverbinding van de toekomst weer een flinke stap dichterbij“, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “De werken komen stilaan in een stroomversnelling. We gaan naar een nieuwe watersnelweg, die geschikt is voor schepen die de vracht van wel 200 vrachtwagens kunnen vervoeren. Zo geven we een boost aan de mobiliteit, de leefbaarheid én de economie.”

Nieuwe locatie

Seine Schelde Vlaanderen is echter meer dan investeren in betere infrastructuur voor container- en duwvaartschepen. Het leven op en langs de waterweg stimuleren, duurzame oplossingen en een aangename omgeving, daarvoor maakt de waterwegbeheerder zich naar eigen zeggen sterk. Een aangename omgeving betekent ook een veilige omgeving voor zowel autobestuurders, voetgangers als fietsers. De nieuwe brug tussen Bissegem en Marke wordt dan ook een pak veiliger dan de huidige.

Schepen Axel Weydts, Frank Serpentier (projectleider Seine Schelde Vlaanderen), Tim Hautekeete (gebiedswerker stad Kortrijk), burgemeester Vincent Van Quickenborne, Walther De Reuse (Bouwen aan een Beter Bissegem), schepen Bert Herrewyn, Wim Callewaert (Bouwen aan een Beter Bissegem, directeur Bissegemse scholen) en schepen Kelly Detavernier bij de oude brug. Die wordt niet vernieuwd, maar er komt een gloednieuw exemplaar iets verderop.
Schepen Axel Weydts, Frank Serpentier (projectleider Seine Schelde Vlaanderen), Tim Hautekeete (gebiedswerker stad Kortrijk), burgemeester Vincent Van Quickenborne, Walther De Reuse (Bouwen aan een Beter Bissegem), schepen Bert Herrewyn, Wim Callewaert (Bouwen aan een Beter Bissegem, directeur Bissegemse scholen) en schepen Kelly Detavernier bij de oude brug. Die wordt niet vernieuwd, maar er komt een gloednieuw exemplaar iets verderop.© EDB

Om de locatie van de nieuwe brug te bepalen, werden verschillende opties onderzocht. Na het grondig afwegen van alle voor- en nadelen van deze opties, is er gekozen voor een nieuwe locatie in plaats van het vernieuwen op de huidige plaats. Zo kan tijdens de bouw van de nieuwe brug de bestaande maximaal in gebruik blijven, na het afwerken van de nieuwe brug wordt de oude afgebroken. De brug komt stroomopwaarts (richting brug R8) van de bestaande te liggen. Deze keuze heeft de minste impact op woningen en het aangrenzend natuurgebied in Marke.

Geïnspireerd door Harelbeke

De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 80 meter lang en ongeveer 20 meter breed. Het ontwerp oogt licht en hedendaags. Het is gebaseerd op de bestaande brug over de Leie in Olsene. Voor het design van de tuikabels is dan weer gekeken naar de nieuwe Hogebrug in Harelbeke.

De nieuwe brug draagt bij aan de veiligheid van fietsers en voetgangers. Zo komt het fiets- en voetpad aan beide buitenzijden van de brug. De zwakke weggebruikers worden dus fysiek afgescheiden van het wegverkeer waardoor de kans op ongevallen aanzienlijk verkleint. De jaagpaden lopen door onder de brug en worden aangesloten op de wegenis, waardoor er een vlotte fietsverbinding gecreëerd wordt.

Nieuwe Leiebrug tussen Bissegem en Marke krijgt vorm

Naast het vernieuwen van de brug, moet ook de vernauwing van de Leie onder de brug aangepakt worden. De vaarweg moet namelijk overal breed genoeg zijn om vlot scheepvaartverkeer te garanderen. Onder de brug versmalt de vaarweg en die versmalling moet dus rechtgetrokken worden. Het rechttrekken van de vaarweg onder de brug kadert binnen het ruimer plan waarbij de volledige gekanaliseerde Leie verdiept en verbreed wordt.

Nu het voorontwerp van de nieuwe brug is afgewerkt, is het tijd voor de volgende stap: het opmaken van een definitief ontwerp. Op basis van dit ontwerp wordt dan de omgevingsvergunning aangevraagd. Daarnaast moet ook een aannemer aangesteld worden. In 2020 kunnen de werken op het terrein van start gaan. (EDB)

Het voorontwerp van de nieuwe brug wordt voorgesteld op de infomarkt in OC De Troubadour in Bissegem op zaterdag 25 november 2017 van 14.30 u tot 17.30 u.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier