Nieuwe fietsenstalling aan station Oostende zorgt voor boze reacties

Dinsdagmorgen stond de stalling volledig onder water. (Foto JRO)
Redactie KW

Afgelopen maand werd de nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor het station met veel tromgeroffel geopend. Maar vele gebruikers zijn ontevreden. Zo staat de fietsenstalling geregeld onder water en is ook de traphelling volgens velen een staaltje van onkunde. “We zetten de kinderfoutjes nog recht”, reageert NMBS.

Treinreizigers die per fiets naar het station komen hadden er lang naar uitgekeken. Eindelijk konden ze hun fiets veilig opbergen in de etagerekken en zonder zorgen naar hun werk of naar school vertrekken per trein. Ze konden hun fiets op een comfortabele manier opbergen in een ondergrondse fietsstalling onder het stationsplein. Toch is niet iedereen opgezet met de nieuwe fietsenstalling.

Heel wat gebruikers van de nieuwe fietsenstalling zijn ontevreden. Onder meer de zogenaamde ‘luie trap’, waarbij je anderhalve stap moet zetten per trede om naar boven en naar beneden te gaan, ligt onder vuur. Ook de hellingen zijn te smal, klinkt het de mensen die te voet naar beneden of boven gaan blokkeren hen die willen fietsen. Ook de relingen aan de kant van de fietshelling worden niet met applaus onthaald.

Onder water

Charles Noppe, voorzitter van Fietseling Oostende, beaamt het probleem met de fietsenstalling. “De nieuwe ondergrondse fietsenstalling is al dikwijls bij onze leden ter sprake gekomen”, legt Charles uit.

“Dinsdagmorgen was het opnieuw van dat”, zucht hij. “De stalling stond alweer volledig onder water. In plaats van comfortabel je fiets op te bergen moet je bijna botten aan doen om de stalling zonder natte voeten te betreden. Ook de helling van de trap staat naar de verkeerde kant. Het water kan er niet aflopen en blijft op de trap staan. Aan weerskanten is er een hellend vlak waarop je met je fiets kan rijden met daar in het midden een brede trap. De meeste mensen gebruiken eigenlijk enkel die zijkant.”

Helling

“Het is zo dat wij bij Fietseling geen voorstander zijn van het naar beneden rijden met je fiets, maar dat er te voet met de fiets naar beneden gegaan wordt. Het is te gevaarlijk om aan een bepaalde snelheid met je fiets de helling af te dalen. De helling is daarvoor niet breed genoeg. Zelfs als die breder zou zijn, zou het nog te gevaarlijk zijn. Bij een bredere helling zou wel het opstroppen tegen kunnen worden gegaan. Nu houden mensen die iets minder mobiel zijn vaak anderen op die sneller gaan. Dat zorgt dan dikwijls voor frustraties bij mensen die snel hun trein moeten halen. Mocht de helling breder zijn, dan kunnen mensen eventueel naast hun fiets op de helling lopen.”

“Laatst waren we op werkbezoek in Utrecht. Daar hebben ze heel veel van die ondergrondse fietsenstallingen waar ze een goed systeem hanteren. Er is eveneens een trap, maar op de hellingen voor de fietsen is een band aangebracht. Die band werkt een beetje als een roltrap. Je plaatst er je fiets op en jij kan er gewoon naast wandelen om naar beneden of naar boven te gaan. Op die manier gaat iedereen even snel en hoeft er niemand te wachten”, klinkt het enthousiast.

Geen overleg

“We vragen ons ook af wat die reling daar doet. De reling start in het midden van de helling. Mensen haperen daar aan met hun fietstassen. Het heeft meer ongemakken dan dat het nut heeft. Geregeld hebben we met Fietseling overleg met schepen Jean Vandecasteele en de politiecommissaris. Vorige week hadden we het nog over de fietsenstalling. Zij verwezen ons door naar de NMBS, maar we werden door de spoorwegen een beetje in het ongewisse gelaten.”

Charles Noppe. (Foto JRO)
Charles Noppe. (Foto JRO)

“We vinden het vooral spijtig dat er geen overleg gepleegd wordt met ervaringsdeskundigen. Fietseling is een afdeling van de Fietsersbond. Ze hadden op zijn minst de Fietsersbond kunnen aanspreken om de fietsenstalling perfect uit te werken zodat iedereen de stalling met het volste gemak kan betreden. We hebben in de Fietsersbond verschillende verkeersdeskundigen die er hun mening kunnen over geven. Nu zullen de aanpassingen alleen maar extra geld kosten. Er konden heel wat kosten vermeden worden”, geeft Charles nog mee.

Kinderziektes

“In de nacht van 10 op 11 september is er in de technische ruimte naast de ondergrondse fietsenstalling een breuk in de waterleiding geweest. Hierdoor is het water naar de fietsenstalling gestroomd”, laat Geert Dierckx van NMBS in een reactie weten.

“We hebben er zo snel mogelijk voor gezorgd dat het water opgekuist werd (woensdagmorgen stond er nog altijd water in de fietsenstalling, red.). Het is de eerste keer dat er wateroverlast is door een lek. In augustus was er inderdaad ook al eens wateroverlast, maar dat kwam dan door een hevig onweer. Er was toen ook nog geen perronluifel boven de fietsenstalling, waardoor het nog kon binnen regenen in de fietsenstalling. De nieuwe stalling heeft nog wat bouwkundige problemen die we zo snel mogelijk zullen oplossen. We willen ons uiteraard voor de hinder verontschuldigen bij de fietsers. Het is inderdaad zo dat er bij regenbuien nog water op de trappen blijft staan. Dat is een fout in de helling die nog zal worden aangepast.”

“De trapleuning is een houvast voor onze reizigers die niet zo goed te been zijn”, gaat Geert Dierckx verder. “De leuning zal in de toekomst nog over de volledige lengte worden doorgetrokken zodat reizigers niet meer zullen blijven haperen met hun fietstassen. De reling mag echter niet breder zijn omdat fietsers dan gewoon naar beneden zullen fietsen. Dat kan dan weer tot gevaarlijke situaties leiden. Fietsers moeten omwille van de veiligheid afstappen en te voet met de fiets aan de hand de fietsenstalling binnengaan. NMBS heeft op geregelde basis overleg met alle fietsinstanties waaronder de Fietsersbond. Er wordt wel degelijk naar hun adviezen geluisterd en er wordt dan ook rekening mee gehouden. De zaken die nu nog niet in orde zijn, zijn kinderziektes bij de opening die zo snel mogelijk door NMBS zullen worden rechtgezet.” (Jeffrey Roos)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier