“Nieuwe autosnelweg is een ramp voor Damme”

Damse burgemeester Joachim Coens, Luc De Love, Ann Claeys en Hans Poupaert. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Volgend jaar start de omvorming van de N49 expresweg Knokke-Antwerpen tot volwaardige autosnelweg E34. Eindelijk verdwijnen nu ook in onze provincie de kruispunten. Maar het project krijgt tegenwind. “Damme krijgt geen afrit, dat is een ramp voor het toerisme en de middenstand. Maar ook de hulpdiensten zullen tijd verliezen…”

Eindelijk wordt de expresweg N49 ook in West-Vlaanderen omgebouwd tot een autosnelweg. Jaren geleden al werd het traject in Oost-Vlaanderen en Antwerpen aangepakt, vanaf 2019 volgt het wegvak tussen Knokke-Heist en Zelzate. Dat is geen dag te vroeg, want het gemengde verkeer op de N49 (fietsers, landbouwvoertuigen, auto’s en vrachtwagens) en de kruispunten leiden al jaren tot onveilige situaties.

De beslissing viel al in 2004, toen het milieu-effectenrapport (MER) goedgekeurd werd. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) liet wel een bijkomende mobiliteitsstudie uitvoeren. Op basis daarvan werd een conceptnota opgesteld, die door de gemeentebesturen van Damme en Maldegem goedgekeurd werd en in oktober 2015 ook zijn zegen kreeg van de Vlaamse adviesinstanties. De wijzigingen vereisten een nieuw MER, om de effecten op mensen, milieu, dieren en planten te onderzoeken.

Geen kruispunten

Om het verkeer veiliger en vlotter te laten verlopen, moeten alle kruispunten verdwijnen en wordt het lokale en doorgaand verkeer van elkaar gescheiden. De nieuwe snelweg E34 op- en afrijden zul je in de toekomst enkel aan de Noordstraat/Aardenburgkalseide in Maldegem en aan de aansluiting met de autoweg A11 in Westkapelle kunnen. Voor het lokaal verkeer tussen deze twee knopen bouwt AWV een parallelweg met fietspaden langs de nieuwe autoweg.

“De beslissing over de E34 is genomen toen er nog A11 was. Ondertussen is de verkeerssituatie drastisch gewijzigd”

Ter vervanging van het kruispunt met verkeerslichten aan de Vakebuurtstraat en de Butswervestraat komt er een fietstunnel onder de autosnelweg. De brug over het Schipdonk- en Leopoldkanaal wordt verhoogd en aangevuld met een nieuwe brug voor een parallelweg. Onder beide bruggen komt langs beide zijden van het tweelingkanaal een nieuwe weg voor traag verkeer, die onder meer Zoetendale verbindt met de Brieversweg. Tenslotte zal een tunnel onder de E34 de Waterpolder met de Hoornstraat linken.

De ombouw van de N49 op grondgebied Maldegem en Damme zal in drie fasen uitgevoerd worden. Per fase zijn er onteigeningen, grondinnames en een omgevingsvergunningen nodig.

Petitie

Bij de Dammenaren worden de plannen niet op gejuich onthaald. In meerdere lokale handelszaken ligt een petitie om Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts te overtuigen om alsnog een op- en afrit te voorzien in Damme. “Wij hebben al vele honderden handtekeningen verzameld, maar we moeten er 2.500 hebben om gehoord te worden“, zegt Ann Claeys, uitbaatster van het Total tankstation in Vivenkapelle. Zij vreest dat de bevoorrading van vele middenstanders in het gedrang komt. “Moeten de vrachtwagens langs kleine ventwegen, tussen de tractoren manoeuvreren? Het bedrijventerrein in Moerkerke breidt uit. Welk bedrijf zal er zich nog willen vestigen, als het zo moeilijk bereikbaar is? Damme dreigt afgesloten te worden van de buitenwereld.”

Volgens Hans Poupaert, een bewoner van Moerkerke, zal veel verkeer noodgedwongen op kleine wegen door Oostkerke moeten: “De beslissing over de E34 is genomen toen er nog A11 was. Ondertussen is de verkeerssituatie drastisch gewijzigd. Wij vragen geen gigantisch complex, enkel een invoegstrook langs de toekomstige E34.”

Ann Claeys noemt de nieuwe autosnelweg een ramp voor het toerisme in Damme en een zware aderlating voor de plaatselijke middenstand en horeca: “Denk je nu echt dat toeristen eerst naar Westkapelle zullen rijden? Of afrijden in Maldegem en dan de weg naar Damme zoeken? Al die toeristen zullen Damme links laten liggen! Zal plantenzaak Bomberna langs de N49 moeten sluiten omdat die nauwelijks nog bereikbaar zal zijn? En wat met restaurant Pickwick?”

Luc De Love, een gepensioneerd havenarbeider uit Moerkerke, hoopt dat de plannen nog kunnen wijzigen: “Langs de N49 in In Kaprijke is dat ook gebeurd. Daar was aanvankelijk ook geen afrit voorzien. Niet alles is geregeld, de studies zijn volop bezig. Tussen de Hoornstraat en de Damweg in Den Hoorn staan er vijf huizen. De bewoners weten nog altijd niet of ze al dan niet zullen onteigend worden.”

Volgens Ann Claeys zal ook de N9 in Sijsele overbelast raken: “De bewoners van Assebroek en Sint-Kruis, die ook via de expresweg N49 naar Antwerpen rijden, zullen richting Maldegem in de file staan.”

Hulpdiensten

Hans Poupaert wijst erop dat ook de hulpdiensten langer onderweg zullen zijn, omdat er geen afrit voorzien is in Damme: “Dat kan tragische gevolgen hebben.” Luc De Love schreef de Brugse burgemeester Renaat Landuyt aan, omdat ook het noorden van Brugge meer doorgaand verkeer zal krijgen. Renaat Landuyt stelde hierover, net als Bert Maertens, een parlementaire vraag aan Vlaams minister Ben Weyts. Die is formeel in zijn antwoord: “De gewenste afstand tussen op- en afritten is minimum 10km. Want anders kun je geen vlotte doorstroming van het verkeer garanderen. Die vuistregel hanteren wij ook voor het grondgebied Damme.”

De Damse burgemeester Joachim Coens ondertekende de petitie van zijn dorpsgenoten niet: “Het heeft geen zin meer, de beslissing is al in 2004 genomen. Een extra afrit zou de lokale wegen in Moerkerke extra kunnen belasten. Er zijn wel vluchtwegen voor de hulpdiensten nodig. Belangrijk is dat het AWV binnenkort de Dammenaars informeert, want er heerst nog teveel onduidelijkheid over de plannen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier