Neringenstraat: kasseiweg tussen Kanegem en Aarsele waar je je banden stuk rijdt

Georges Dewulf, op de plek waar hij enkele weken geleden lek reed. Intussen werden de grootste gaten weer dichtgemaakt. © Foto LVA
Redactie KW

Dat de Neringenstraat, de kasseiweg tussen Kanegem en Aarsele, in slechte staat is, is bekend. De voorbije weken kwamen verschillende klachten met schadegevallen bij de stad binnen. Ook Marleen Steyaert en Georges Dewulf zijn slachtoffer. “Het kostte ons vier nieuwe banden.” Het stadsbestuur zit verveeld met de situatie en vult de putjes wel op. Er is gelukkig ook goed nieuws: de bouwvergunning voor de heraanleg kan nu weer worden ingediend.

Op zaterdagnamiddag 13 januari tuft het echtpaar Georges en Marleen Dewulf-Steyaert rustig langs de Neringenstraat van Aarsele naar Kanegem. Ze passeren daar heel vaak en weten dat die weg stilaan de koningin der rampwegen aan het worden is. Bijna alle auto’s rijden er over het stilaan totaal uitgebrokkelde fietspad en het gehos over de losliggende kasseien en de vele putten en verzakkingen zijn voor iedere passant een heel intensieve rij-ervaring geworden.

Halverwege de kasseiweg moet Georges uitwijken voor een vrachtwagen die uit de tegenovergestelde richting komt en hij rijdt daarvoor een klein beetje op het fietspad. “Je kan niet anders als je een ander voertuig probleemloos wil kruisen.” Plots hoort de Aarselenaar een doffe klap en wat blijkt: hij is door een twaalf centimeter diepe put gereden. Op die plaats werd de grens tussen het fietspad en de kasseiweg al vaak opgelapt met asfalt, maar door de aanhoudende winterregens is dat asfalt alsmaar verder blijven uitbrokkelen. Er is intussen een nieuwe laag aangebracht.

Banden doorkerfd

Georges stelt vast dat zijn beide rechterbanden doorkerfd zijn en belt daarom noodgedwongen naar zijn verzekeraar en naar de VAB, zijn pechverhelper. Hij krijgt de raad om de politie erbij te halen, want alleen door een proces-verbaal te laten opmaken, kan je later de schade-oorzaak bewijzen. De takelwagen en de politie zijn snel ter plaatse en de wagen wordt weggesleept. “De politie erkent dat het slechte wegdek een regelrecht gevaar vormt voor elke passant en ze duiden de put in kwestie aan met blauwe verf. Daarbij schilderen ze een groot blauw uitroepteken op de baan.” Meer kunnen ze voorlopig niet doen, vertellen ze aan een verbouwereerde Georges, maar ze beloven wel de stadsdiensten dringend het nodige te laten doen.

“De politie erkent dat het slechte wegdek een regelrecht gevaar vormt voor elke passant”

“De politieagenten zaten duidelijk verveeld met de situatie en ik heb het gevoel dat zij het stadsbestuur een beetje in bescherming nemen. Wij vonden het nochtans onze burgerplicht om dat ook aan de politie te melden. Dit voorval heeft ons vier nieuwe banden gekost, maar wat als er straks doden of gewonden vallen door die ontzettend slecht onderhouden weg? Iedereen in de streek spreekt er schande over!”

Meerdere slachtoffers

In de derde week van januari zouden bij de technische dienst van de stad Tielt vijf klachten zijn binnengekomen van automobilisten die schade leden door de rotslechte staat van de Neringenstraat. En het aantal kapotte velgen in de graskant is haast niet te tellen. Ook Kanegemnaar Danny V. reed in dezelfde periode in een diepe put en keek tegen een gepeperde herstelfactuur van nieuwe velgen aan. “Ik reken erop dat de verzekeraar van de Stad Tielt mij daarvoor zal vergoeden, want dat zijn hier geen normale situaties meer”, geeft Danny mee.

Enkele weken geleden, de put waarin de onfortuinlijke chauffeur reed.
Enkele weken geleden, de put waarin de onfortuinlijke chauffeur reed.© Foto LVA

Georges Dewulf sprak daarover al met schepen van Openbare Werken Veerle Vervaeke, die ook erg verveeld zit met de situatie. “Zij beloofde alles in het werk te stellen om desnoods die weg te laten afsluiten, maar in de eerste plaats moet er een einde komen aan het aanslepende administratieve getouwtrek.”

Zoals je elders kunt lezen, zit het hele dossier intussen weer op de goede weg. Net zoals met het nationaal voetbalstadion in Brussel is het ook hier het oude traject van een buurtweg uit de jaren 1800 die roet in het eten van de broodnodige heraanleg blijft gooien. En verschillende omwonenden hebben zich al verzet tegen het nieuw geplande tracé. Wordt de komende maanden ongetwijfeld vervolgd.

(LVA/Hula)

Schepen Veerle Vervaeke: “We kunnen bouwvergunning weer indienen”

Door administratieve (beroeps)procedures zit er al jaren geen vooruitgang in het dossier van de heraanleg van de Neringenstraat. Er is nu gelukkig toch goed nieuws. “Ik kan het heuglijke nieuws melden dat het heringediende dossier voor de Neringenstraat in Brugge groen licht kreeg”, zegt schepen Veerle Vervaeke (Open VLD). Na het intrekken van de bouwvergunning door de deputatie in maart 2017 moest het dossier volledig worden heropgestart. “Intussen werd de procedure voor het afschaffen van de voetweg tussen Aarsele en Kanegem volledig genomen. Ondertussen hebben we ook met alle bevoegde instanties en met hernieuwde moed het dossier volledig heropgebouwd en al verschillende stappen ondernomen. Met het groen licht vanuit Brugge in verband met het ontwerp en de mobiliteit kunnen we nu weer de bouwvergunningsaanvraag opmaken.” Het gaat dan onder meer over de archeologiestudie, de resterende grondverwervingen, een infovergadering met de bewoners… (LVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier