Naar 90 per uur op de R8: “Deze weg nodigt je gewoon uit om te vlammen”

Foto boven: Pastoor Sterckstraat in Bissegem loopt quasi parallel met de R8. Foto onder links: Stijn en Geert Holvoet, zoon en vader, hebben een tuinbedrijf in de Hospitaalstraat in Marke. (foto's KDS en KVDM)
Kurt Vandemaele
Kurt Vandemaele Reporter

Het verkeer zoeft er voorbij. Vandaag nog aan 120 kilometer per uur, binnenkort net iets trager. Wie vlak naast de R8 rond Kortrijk woont, heeft er een verhaal én een mening over. En dus stuurden wij onze reporter naar de rand van de Ring. Op zoek naar de pracht en de kracht van de R8.

Normaal gezien zouden we vanaf 1 februari trager moeten gaan rijden op de ring rond Kortrijk. Maar die aanpassing van de maximumsnelheid is een paar weken uitgesteld wegens de vrieskou. Nog even geduld dus en dan gaat u trager vooruit op de Ring.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) besliste vorig jaar opvallend snel dat de snelheid op die R8 omlaag moest. De Kortrijkse gemeenteraad had, op voorstel van Groen, het idee geopperd om de snelheidslimiet van 120 naar 90 per uur te brengen voor personenwagens en naar 70 per uur voor vrachtwagens. Ben Weyts zei in zijn schrijven dat hij weinig zicht had op de effecten die zo’n ingreep op een snelweg zoals de E17 bijvoorbeeld teweeg zou brengen. Blijkbaar was zijn zicht belemmerd door het fijn stof. Als er op de R8 een betere luchtkwaliteit verwacht wordt, dan zou zo’n verlaging op een snelweg met nog veel meer verkeer minstens evenveel effect hebben.

Druartstraat, Marke.
Druartstraat, Marke.© DS

De stad weet beter. Zowel schepen Axel Weydts (SP.A) als burgemeesteer Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester) lieten zich eerder ontvallen dat ze zouden blijven ijveren voor een snelheidsbeperking op die E17. Ze willen ook blijven investeren in geluidsarm asfalt en meer bermen en geluidsschermen. Want nog meer dan over de luchtkwaliteit, klagen mensen over het lawaai dat het drukke verkeer met zich meebrengt.

Berlijnse Muur

Kris Catteeuw woont in de Remi Vermandelestraat op nauwelijks 30 meter van de Ring in Bissegem. Hij is verpleger en was 18 jaar geleden de eerste om de dood vast te stellen van een vrouw die met haar BMW 520 te snel de bochtige afdaling richting Bissegem nam en tegen een paal belandde. Ook de hond, het zoontje en het dochtertje overleden. Je moet dan ook geen moeite doen om Kris te overtuigen van het nut van een snelheidslimiet. Integendeel. “Je kunt beter de vraag stellen: waarom hebben ze er zolang mee gewacht?”, zegt hij.

A. van Dycklaan, Kortrijk.
A. van Dycklaan, Kortrijk.© KDS

Senioren protesteren

Zijn buren om de hoek, in de Pastoor Sterckstraat, wonen op nog geen tien meter van de weg waarop je het verkeer hoort voorbijrazen. Ze kijken uit op een muur waarop hier en daar een plukje klimop het mistroostige zicht vruchteloos tracht te verdrijven. De gedachte aan de Berlijnse Muur is niet veraf. Al ging in Berlijn niet zoveel lawaai en vuilnis schuil achter de Muur. “Wij wonen hier al 27 jaar”, vertelt Kris. “In het begin was er nog geen geluidswerende muur, alleen vangrails. Je zou natuurlijk kunnen zeggen: er lag een ringweg vlakbij, waarom ga je daar dan wonen? Maar in die tijd was er drie keer minder verkeer. Alleen kwamen er zo snel wagens bij, dat je al vlug op de piekuren in de zomertijd niet meer in je tuin kon zitten. Een gesprek voeren was onmogelijk.”

Heule.
Heule.© KDS

“Toen heb ik een brief geschreven naar de hoofdingenieur van de provincie en na enkele geluidsmetingen, ging de toplaag van de R8 eraf en goten ze er geluiddempend asfalt op. Opeens was het alsof die autosnelweg 30, 40 meter achteruit kwam te liggen. Want je hebt enerzijds het motorgeluid maar ook het rolgeluid van de banden. Dankzij het protest van woonzorgcentrum Biezenheem kwam een tiental jaar geleden die geluidswerende muur hier te staan. Ook de roetdeeltjes en uitlaatgassen blijven er voor een groot deel aan plakken. Dat is een bonus.”

Vertel dat aan de mensen die sinds de muur een bestaan in de schaduw leiden. Al heeft hij ook voor hen een beetje goed nieuws. “Doordat de rolweerstand van de banden vermindert als je trager rijdt, zal de geluidsproductie toch ook wel een beetje afnemen.” De snelheidsverlagende ingreep moet, volgens schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn (SP.A), echter vooral de luchtkwaliteit bevorderen. “Wie kan daar tegen zijn?”, zegt hij beslist. Céline Keulemans uit de Driekerkenstraat in elk geval niet. Ze is met haar honden op wandel langs de muur. “Ik ben gevoelig voor fijn stof in de lucht. Dus ik vind dat heel goed nieuws. De politiek heeft veel te lang niets gedaan. Nu nog de vervuilende wagens van de straat”, lacht ze. Met dezelfde glimlach geeft ze toe dat ze zelf nog met een oude vervuilende wagen rijdt “omdat de centen er niet zijn voor een alternatief”.

Céline Keulemans uit de Driekerkenstraat wandelt met haar honden aan de geluidswerende muur.
Céline Keulemans uit de Driekerkenstraat wandelt met haar honden aan de geluidswerende muur.© KVDM

En het zwerfvuil?

Stijn en zijn vader Geert Holvoet hebben een tuinbouwbedrijf in de Hospitaalweg in Marke. Zij zien de het verkeer op de R8 op een talud passeren. “Op het spitsuur staan ze gewoonlijk stil. Dan kunnen ze niet snel rijden”, aldus Stijn. Het gros van het lawaai golft weg boven hun hoofden. “Als ik wakker schiet,” gaat hij verder, “is het van een zware boot die op de Leie passeert en het hele huis doet trillen.” Zijn vader knikt en neemt het woord over. “Dat ze er eerst eens voor zorgen dat de Ring afgewerkt geraakt. En dat die problemen met de aansluiting met de A19 opgelost geraken. Er is onlangs weer een ongeval gebeurd. Het zoveelste al. Ze moeten weten wat ze willen. De weg zoals hij nu is, nodigt hier en daar te veel uit om te vlammen.”

Stijn en Geert Holvoet, zoon en vader, hebben een tuinbedrijf in de Hospitaalstraat in Marke.
Stijn en Geert Holvoet, zoon en vader, hebben een tuinbedrijf in de Hospitaalstraat in Marke.© KVDM

“Werk de hele R8 eindelijk eens deftig af en zorg dat de werken over het hele traject uniform worden uitgevoerd. Iedereen weet dat je sneller zult botsen als je sneller rijdt. Ik hou me aan de regels. Maar als ik met mijn volk op weg ben naar een klant, en ik ben iedere keer tien minuten of een kwartier langer onderweg, wie zal dat betalen?” Geert hapt even naar adem en Stijn pikt weer in: “Nu ja, de politici moeten iets doen nu ze opgejaagd worden door die klimaatacties. Ze zouden het zwerfvuil beter eens grondig aanpakken. De grachten en de op- en afritten liggen vol. Het zou pas echt een statement zijn, mochten de scholieren die nu betogen voor het klimaat en het milieu eens vuilnis opruimen langs de wegen. De wereld zou er tenminste iets aan hebben.”

Cardioloog en N-VA-fractieleider Philippe Dejaegher is opgetogen met de snelheidsverlaging op de R8 en ook de stads- en gemeentebesturen staan positief ten opzichte van 90 op de R8.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier