Luchthaven van Kortrijk-Wevelgem wordt een NV

Redactie KW

De Vlaamse regering heeft vrijdag de knoop doorgehakt over de beheersstructuur van de regionale luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Er wordt een NV opgericht.

Die NV moet de komende jaren de noodzakelijke investeringen van 8 tot 10 miljoen euro uitvoeren. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits bekendgemaakt.

Vorig jaar besliste de Vlaamse regering al dat voor Kortrijk-Wevelgem een andere oplossing zou gezocht worden dan de LOM/LEM-structuur voor de andere regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende-Brugge. Bij die LOM/LEM-structuuur staat een luchtvaartontwikkelingsmaatschappij (LOM) in voor de basisinfrastructuur en een private luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM) voor de commerciële uitbating. Voor de luchthavens van Oostende en Antwerpen ging het contract daarvoor naar de Franse groep Egis.

Onzekerheid over 300 arbeidsplaatsen

Voor de luchthaven van Kortrijk Wevelgem moest op zoek gegaan worden naar een andere beheersstructuur. De luchthaven zit al enkele jaren in een “moeilijk houdbare situatie”, aldus minister Crevits. Dat heeft onder meer te maken met de structuur van het luchthavenbestuur (intercommunale WIV met 13 gemeenten) en de nood aan investeringen, want om haar internationale erkenning te behouden is een investering van 8 tot 10 miljoen euro nodig. Door die situatie bestaat er onzekerheid over de 300 arbeidsplaatsen die verbonden zijn aan de luchthaven.

De regering heeft nu beslist om een NV op te richten. Die moet op termijn – minister Crevits spreekt van 10 tot 15 jaar – uitmonden in de LOM/LEM-structuur. De NV zal de komende jaren de nodige investeringen doen. Bedoeling is ook dat de exploitatie van de luchthaven wordt gemoderniseerd en dat de focus wordt gelegd op zakenvluchten en op gespecialiseerde, bijvoorbeeld medische vluchten.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier