“Liever nu actie dan K-R8-plan”

In september deed zich nog een zwaar ongeval voor op de aansluiting A19-R8. © NDZ
Mieke Verhelle
Mieke Verhelle Chef Nieuws Online

Ik zit altijd met dichtgeknepen billen als ik vanop de A19 de R8 richting Heule op moet rijden. Pas als ik ‘die rare bocht’ voorbij ben en op het rechtervak zit, wordt duidelijk dat ik alweer mijn adem heb ingehouden.

Sommige dingen veranderen nooit: het kruispunt bezorgde me al stress toen ik twintig jaar geleden mijn rij-examen moest afleggen. Er is nog niet veel veranderd. Enkel de verkeersstroom is toegenomen en de scheve vangrails zijn stille getuigen van de tientallen ongevallen. Het aantal studies over die verkeerswisselaar is al aardig aan het aandikken. We hebben gezocht naar het precieze aantal, maar moeten het antwoord helaas schuldig blijven. De eerste studies dateren al van voor het digitale tijdperk.

Deze week kregen we het goede nieuws: een nieuwe stap voor het veiliger maken van de verkeerswisselaar. En jawel: er komt een nieuwe studie! Want meten is weten. Dus zal het Agentschap Wegen en Verkeer de verkeersstroom in kaart brengen. De gegevens zullen wel niet meer kloppen met de studies van twaalf jaar geleden. Bovendien worden ook de knooppunten met de E17 en de E403 mee in de studie opgenomen. Daarnaast wil minister Ben Weyts ook nog eens onze mening kennen en die kunnen we kwijt op dialoogmarkten in de regio.

“Minister Weyts vergeet dat West-Vlamingen doeners zijn. We zien liever resultaat”

Na de heisa met de Oosterweelverbinding wil de minister wellicht geen risico nemen, maar hij vergeet dat West-Vlamingen doeners zijn. We zien liever resultaat.

In Brussel hebben ze gebrainstormd over een naam die het hele project moet krijgen. Het is K-R8 geworden. Geen nood, ik heb het ook twee keer moeten lezen vooraleer ik doorhad dat het voor K-R-acht staat. Het deed me meteen denken aan die Ketnet-serie W817 of wacht-eens-even. Er zijn daar ook 131 afleveringen over geschreven. Toch dit: waarom nog een extra studie die weer voor vertraging zorgt als de plannen klaar liggen en de budgetten zijn ingeschreven? Mijn mening mag de minister alvast noteren: maak snel werk van die volwaardige verkeerswisselaar zonder stoplichten. We hebben al lang genoeg onze adem ingehouden.

Deze column van onze nieuwsmanager Mieke Verhelle verscheen ook in Kortrijks Handelsblad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier