Kortemark hoopt ‘slechtste fietspad in de regio’ begin volgend jaar onder handen te nemen

Schepenen Lynn Vermote en Toon Vancoillie bij het fietspad in de Torhoutstraat, dat later dit jaar onder handen genomen wordt. © Foto Kurt
Redactie KW

Een jaar geleden verscheen in deze krant een rapport over de slechtste fietspaden van West-Vlaanderen. In onze regio sprong het fietspad Torhout-Kortemark in de Torhoutstraat in Kortemark eruit. Een jaar later liggen de plannen alvast op tafel om het pijnpunt aan te pakken. En er volgen ook andere maatregelen ten voordele van de fietsers.

In maart 2018 konden onze lezers de slechtste fietspaden van onze regio signaleren. Niet minder dan 522 meldingen kregen we binnen. In onze regio kreeg vooral het fietspad tussen Kortemark en Torhout langs de Torhoutstraat een slecht rapport, met name het stuk op Kortemarks grondgebied. Er bleken heel wat niveauverschillen te zijn en de afstand tussen de fietsers en de auto’s was erg klein. Bovendien lagen er vaak brokken asfalt op het fietspad die gevaarlijk waren voor de fietsers.

Situatie nog niet veranderd

Toenmalig schepen van Mobiliteit in Kortemark Ronny Vierstraete (Open VLD) erkende destijds het probleem. Volgens Vierstraete moest het fietspad dringend vervangen worden. Hij wou echter wachten op rioleringswerken in de Torhoutstraat om de rioleringen en het fietspad samen aan te pakken. Die rioleringswerken zijn sinds kort afgewerkt.

Een jaar en een schepen van Mobiliteit later is het fietspad echter nog niet veranderd. Al liggen de plannen nog steeds op tafel. “De recente rioleringswerken stonden los van het nieuwe fietspad”, vertelt huidig schepen van Mobiliteit Lynn Vermote. “De bouwaanvraag om in de Torhoutstraat een vrijliggend fietspad aan te leggen werd al ingediend nog vóór het slechte rapport van de Krant van West-Vlaanderen verscheen. De aanvraag liep echter vertraging op omdat we een extra buffering moesten voorzien tegen het regenwater. Deze werd gevonden in een weide achter het kerkhof.”

Nog andere maatregelen

Concreet zou er in de Torhoutstraat dus een vrijliggend fietspad komen. Zo’n pad is fysiek gescheiden van de rijbaan door een veiligheidsstrook waar geen rijdend verkeer toegelaten is. Dat kan bijvoorbeeld door een groen- of parkeerstrook. De bouwaanvraag om langs de Torhoutstraat zo’n fietspad aan te leggen zou dit jaar moeten binnen zijn. “Eind 2019 kunnen we normaal gezien een aannemer aanstellen om hopelijk begin volgend jaar te kunnen starten met de werken. Het wordt een dubbelrichtingsfietspad”, aldus Lynn Vermote.

“Voor de gemeente is een goede fietsinfrastructuur prioritair. Mochten we kunnen dan maakten we alle fietspaden in Kortemark vrijliggend, maar budgettair is dat niet mogelijk.” Volgens de schepen zal de gemeente in de toekomst dan ook nieuwe projecten opstarten om een goede infrastructuur te voorzien. “Zo zijn we van plan fietssuggestiestroken aan te leggen rond de schoolomgevingen, zoals het vorig jaar al gebeurde in de Handzamestraat. De aannemer kan dit echter alleen bij de geschikte temperatuur doen. We zetten de komende jaren in op een fiets- en wandelveilige omgeving rond de schoolpoorten. Ter hoogte van kruispunten worden diverse fietspaden van een rode coating voorzien, om automobilisten erop te wijzen dat ze rekening moeten houden met de fietsers. En er is een dossier opgestart om samen met gemeente Koekelare een vrijliggend fietspad tussen Bovekerke en Werken aan te leggen.”

(Friese Landuyt)

De Weekbode Torhout van 30 maart 2018.
De Weekbode Torhout van 30 maart 2018.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier