Konterdambruggen in Oostende blijven voor verkeersellende zorgen

Foto JRO
Redactie KW

Al van de oplevering van de Konterdambruggen in 2002 zorgt het openen ervan voor problemen. Mensen houden halt voor de slagboom en volgen de omleiding niet. Tot grote frustratie van de chauffeurs die op die manier geduldig in de rij moeten wachten. “Op langere termijn is er volgens ons slechts één oplossing: een tunnel onder het kanaal”, zegt Danny Drooghenbroodt van de vzw Restart.

De Konterdambruggen vormen de belangrijkste verbinding tussen Oostende en Bredene. Dagelijks vinden duizenden chauffeurs er hun weg om Oostende of in omgekeerde richting, Bredene binnen te rijden. Zoals al jaren het geval is zorgt het openen van de twee bruggen op de verbinding Kennedy – De Bolle voor verkeershinder. Dat komt vooral doordat mensen de verkeersomleiding niet volgen. Met frustraties bij de achterkomende chauffeurs tot gevolg. Chauffeurs weten vaak niet waar ze heen moeten, hoewel de omleiding duidelijk wordt aangegeven. Het gaat dan vooral om mensen die niet uit de buurt komen.

Niet tijdens spitsuren

Mensen die niet weten waarheen blijven gewoon voor de slagbomen staan, tot de bruggen weer openen. Dat zorgt alsmaar meer voor frustraties. Komende van de Kennedyrotonde worden chauffeurs, als de bruggen geopend zijn, ter hoogte van de Zandvoordestraat al ingedeeld naar het linkerrijvak. Dan al rijst de vraag of chauffeurs eindelijk door zullen hebben dat men in principe de omleiding moet volgen. Wanneer je de rotonde verlaat en de tunnel in rijdt richting Bredene weet je al dat je weeral veel tijd zal verliezen. De keiharde realiteit voor veel Oostendenaars en Bredenaars.

Er zou een overeenkomst zijn om de bruggen tijdens de spitsuren niet te openen. Toch blijkt, volgens sommigen, dat daar niet altijd rekening mee wordt gehouden. Vooral tijdens schooldagen kunnen de geopende bruggen voor veel verkeershinder zorgen. Dikwijls verschijnen berichten op sociale media dat mensen alweer eens te laat op het werk zijn of dat hun kinderen opnieuw te laat werden afgezet aan school. De frustratie van de vele chauffeurs groeit stilaan naar een hoogtepunt.

Voor Danny Drooghenbroodt van de vzw Restart, de vzw die ijvert voor een ferryverbinding tussen Oostende en Ramsgate, zou een tunnel onder het kanaal de oplossing kunnen zijn op lange termijn. “De verbinding voor- en achterhaven is problematisch”, stelt Danny Drooghenbroodt. “De gebrekkige doorvaartmogelijkheden zorgen ervoor dat de achterhaven moeilijk tot ontwikkeling komt. De kustbaan in zijn huidige vorm is als een muur die de normale verbinding tussen de haventerreinen in de voorhaven en achterhaven quasi onmogelijk maakt. De blauwe Konterdambruggen zorgen, als deze open gedraaid zijn, dagelijks voor verkeersellende voor mensen die van de Vuurtorenwijk of van Bredene komen of omgekeerd. Door de ontwikkeling van de Oosteroever zal er op termijn nog meer verkeer gegenereerd worden.”

Tunnel binnen 20 jaar?

“Op langere termijn is er volgens ons slechts één oplossing”, gaat Danny verder. “De huidige bruggen moeten verdwijnen en vervangen worden door een tunnelcomplex onder alle waterwegen (Houtdok-Vlotdok, kanaal, Spuikom). Daardoor kunnen twee problemen worden opgelost: De voor- en achterhaven worden weer samen gebracht en de verkeersellende is definitief van de baan. De studies voor een tunnel onder het kanaal zouden zo snel mogelijk moeten kunnen starten. Op die manier kan de tunnel binnen 20 jaar een feit zijn. Een tunnel is een definitieve langetermijnoplossing.”

Lokale politie inzetten

“Ondertussen moeten wel voorlopige maatregelen genomen worden om de omleiding duidelijker te maken, want de verkeersellende loopt de spuigaten uit. We denken dan bijvoorbeeld aan het plaatsen van slagbomen zodat het verkeer gedwongen wordt om de omleiding te volgen. De slagbomen zouden dan iets verder van de bruggen geplaatst moeten worden zodat men niet anders meer kan dan omrijden. Op die manier geraakt men met de wagen niet meer tot bijna tegen de bruggen. Vanuit Bredene komende is de slechte afstelling van de verkeerslichten toch ook een probleem. Zelfs met gedraaide bruggen blijft het licht voor de mensen die de omleiding willen nemen te lang op rood staan. De verkeerslichten zouden bij het openen van de bruggen aangepast moeten worden. Op die manier zou het verkeer vlotter de omleiding kunnen volgen.”

Volgens schepen van Mobiliteit Jean Vandecasteele worden de bruggen tijdens de spitsuren niet geopend en dat van 7.30 uur tot 8.30 uur, van 11.45 uur tot 13 uur en van 16.30 uur tot 18.30 uur. “Er wordt op regelmatige tijdstippen door de lokale politie ingegrepen voor het aanduiden van de omleiding wanneer de bruggen geopend zijn. Het Vlaams Gewest en Maritieme Toegang is beheerder. Het Agentschap Wegen en Verkeer laat weten dat de omleiding vooraf wordt aangeduid met een verkeersbord D1. Dat wil zeggen dat bestuurders de door de pijl aangeduide richting moeten volgen. Het Agentschap wegen en Verkeer stelt voor om het bareel eventueel vroeger te plaatsen”, aldus schepen Jean Vandecasteele. (Jeffrey ROos)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier