Knip in Maria’s Lindestraat in Rumbeke komt er (voorlopig) niet

Schepen van Mobiliteit Griet Coppé in de Maria's Lindestraat. © Stefaan Beel
Philippe Verhaest

De geplande onderbreking van de Maria’s Lindestraat is ‘on hold’ gezet. Nog dit jaar wordt er een globaal verkeerscirculatieplan voor Rumbeke opgesteld. De knip lokte drie maanden geleden een storm van protest uit bij de buurtbewoners. Die halen nu hun slag thuis.

De geplande knip in de Maria’s Lindestraat, tussen de Kaasterstraat en Koestraat, in Rumbeke zou normaal begin december doorgevoerd worden, maar hevig protest vanuit de buurt deed de stad op die beslissing terugkeren. “De knip was een van de mobiliteitsoplossingen om het sluipverkeer in de aanpalende woonwijken tegen te gaan”, verduidelijkt schepen van Mobiliteit Griet Coppé (CD&V). “De kritiek van de buren kwam er erg laat – pas wanneer we de signalisatieborden hadden geplaatst – maar we wilden dit niet negeren.”

De knip werd uiteindelijk uitgesteld en na verder overleg is nu beslist om die ‘on hold’ te zetten en eerst een globaal verkeerscirculatieplan voor Rumbeke uit te werken. “Dat is ook nodig”, klinkt het. “Sinds de realisatie van het huidige verkeerscirculatieplan van begin jaren negentig is Rumbeke fel gewijzigd. De huidige verkeersstromen zijn niet meer afgestemd met de verwachtingen van de gebruikers. De interne en externe bereikbaarheid komt in het gedrang en er is ook vraag naar meer veiligheid en afstemming van de verschillende vervoersmiddelen. Daarom willen we een extern studie- en communicatiebureau onder de arm nemen en in nauw overleg met alle betrokken partijen – niet in het minst met de Rumbekenaren zelf – een nieuw plan opstellen. Dat willen we tegen eind dit jaar klaar hebben, om het dan in 2020 uit te rollen. In dat plan zullen we dus ook bekijken of een knip al dan niet opportuun is.”

Buurtbewoner Bram Verfaillie: “Er staan een pak uitdagingen te wachten: Top Motors opent straks, net als R-Plaza en een bijhorende Albert Heijn”

Er komt ook een circulatiemanager die het hele project zal begeleiden en in overleg zal treden.

Autosluizen en wegversmallingen

Ondertussen volgen er zo snel mogelijk enkele snelheidsremmende maatregelen in de Kaasterstraat en de Maria’s Lindestraat. “In afwachten van de totaaloplossing willen we de verkeersveiligheid nu al verhogen”, stelt Griet Coppé. “In de Maria’s Lindestraat komen enkele autosluizen, terwijl we in de Kaasterstraat acht wegversmallingen voorzien, net als duidelijk afgebakende parkeerstroken. Die moeten de snelheid naar beneden halen. Ook het kruispunt van de Kaasterstraat met de Graaf de Limburg Stirumlaan wordt versmald.”

Bram Verfaillie uit de Koestraat wierp zich destijds op als woordvoerder van de buurtbewoners. Hij reageert tevreden op de beslissing. “We hebben wel degelijk een verschil gemaakt”, benadrukt hij. “Drie maanden geleden kregen we te horen dat de knip er hoe dan ook zou komen, nu staat het hele verhaal geparkeerd. Daar zijn we blij om. Ik heb de indruk dat vooral de burgemeester geschrokken was van de reacties van de buurt, maar we hebben bewezen dat onze argumenten steek houden.”

De komende maanden wil Bram actief meewerken aan de opmaak van het nieuwe verkeerscirculatieplan voor Rumbeke. “Het is ook positief dat er een extern studiebureau aangetrokken zal worden, zo krijg je een objectieve en neutrale kijk op de zaak. Er staat Rumbeke immers een pak uitdagingen te wachten. Binnenkort is de nieuwe garage van Top Motors operationeel en ook R-Plaza – met inbegrip van een filiaal van Albert Heijn – opent straks de deuren. En in april is de doorgang naar Izegem ook weer open. Dat zal sowieso extra verkeer met zich meebrengen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier