“Geen kilometerheffing op de N35, wel op de N36”

Het college van burgemeester en schepenen wil een leefbaarder centrum via de vernietiging van de kilometerheffing op de N35. © JCR
Redactie KW

Het gemeentebestuur van Staden trekt naar het Grondwettelijk Hof om de kilometerheffing voor zwaar vervoer op de N35, de Staatsbaan in Kortemark, te laten vernietigen. Tegelijk pleit de gemeente voor het invoeren van een kilometerheffing op de N36, de weg tussen Roeselare en Diksmuide, die het Stadense centrum doorkruist.

“Het centrum van Staden heeft al heel lang te lijden onder het zwaar doorgaand vervoer dat dagelijks via de N36 door de dorpskern rijdt”, legt burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open Vld) uit. “In het begin van de legislatuur werd in onze opdracht een studie uitgevoerd met betrekking tot de verkeersintensiteit op de gewestweg N36. Die loopt pal door het centrum en doorkruist de Marktplaats. Belangrijkste conclusie was dat de leefbaarheid in het gedrang komt door de hoge intensiteit aan zwaar vervoer gedurende een groot deel van de dag.”

“Concreet hebben we het over om en bij de 800 vrachtwagens per dag”, pikt schepen van Mobiliteit Nikolaas Bourgeois (N-VA) in. “Zeventig procent daarvan blijkt wel lokaal vervoer te zijn, maar dan nog kunnen we het centrum voor 30 procent leefbaarder maken via het invoeren van een tonnagebeperking of een kilometerheffing voor zwaar vervoer.”

N36 overdragen

“We stelden daarom aan het Vlaams gewest officieel de vraag om de gewestweg N36 aan het gemeentebestuur over te dragen, zodat we zelf een tonnagebeperking voor doorgaand zwaar vervoer kunnen opleggen”, neemt de burgemeester over. “Een andere mogelijkheid die we voorstelden was het invoeren van een kilometerheffing voor zwaar vervoer op de N36. We kregen evenwel nooit antwoord op onze vragen. In juni vorig jaar trok ik samen met schepen Bourgeois naar het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts om nogmaals aan te dringen op een structurele oplossing. Ook die poging bleek evenwel vruchteloos.”

“Net voor de kerstvakantie vernamen we – en dan nog wel via de pers – dat er een kilometerheffing ingevoerd zou worden op de N35, de Staatsbaan in Kortemark. Door die heffing op de Staatsbaan verwachten we dat het zware verkeer van Roeselare naar Diksmuide en omgekeerd voor de N36 zal kiezen waardoor de intensiteit van het vrachtverkeer door het centrum van Staden nog verdere desastreuze proporties zal aannemen.”

Zonder overleg

“We betreuren dan ook ten stelligste dat er geen antwoord is gekomen op het voorstel van overdracht van de N36 aan het gemeentebestuur en het voorstel voor kilometerheffing op de N36”, stelt Nikolaas Bourgeois. “Bovendien wordt er zonder overleg een kilometerheffing ingevoerd op de N35 zodat het vrachtverkeer opnieuw andere wegen zal zoeken en op die manier nog meer de N36 zal gebruiken.”

“We hebben met het college van burgemeester en schepenen dan ook beslist om een procedure bij het Grondwettelijk Hof te starten om de vernietiging van het invoeren van een kilometerheffing op de N35 te bekomen”, weet burgemeester Francesco Vanderjeugd. “Daarnaast zouden we ook graag de invoering van een kilometerheffing voor zwaar vervoer op de N36 zien. Die lijkt er overigens aan te komen. Het Vlaams Parlement keurde de heffing immers recent goed.”

(BCH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier