Garagist Stefaan Desal vindt autosalon niet erg en ziet opportuniteiten

Stefaan Desal ziet opportuniteiten in het jaarlijkse autosalon. © (Foto SB)
Peter Soete

Met het autosalon dat begonnen is, vliegen de kortingen en voordelen op nieuwe wagens ons om de oren. Alle automerken proberen autoliefhebbers te overtuigen een nieuwe wagen te kopen en men moet echt niet hard op tafel kloppen om in bepaalde gevallen duizenden euro’s korting te krijgen. Een doorn in het oog van de onafhankelijke en kleine garagehouders in de streek? Integendeel, want volgens de Roeselaarse Stefaan Desal biedt het autosalon soms veel opportuniteiten.

Stefaan Desal (49) mocht op 1 januari precies 20 kaarsjes uitblazen met zijn Autoservice Stefaan. “Mijn schoonvader Benoni Beheyt was klant bij het pompstation van Jozef Decombele in de Brugsesteenweg en op een bepaalde dag zei Jozef hem dat hij zou stoppen. Mijn schoonvader vertelde hem dat hij een overnemer wist en op 29-jarige leeftijd heb ik de zaak overgenomen. Met benzinestation erbij.”

“Dat benzinestation is er niet meer bij maar de garage is gebleven. Ik doe klein en groot onderhoud van bijna alle wagens, herstellingen en zelfs carrosseriewerk. En ik verkoop ook jonge tweedehandswagens. Ik heb klanten die al twintig jaar wagens kopen aan mij. Die zich goed voelen bij een kleine garagist, waar ze een goede wagen aan een goede prijs kunnen kopen. Er zijn inderdaad niet veel ‘kleine garagisten’ meer zoals ik.”

Andere prijzen

“Maar het grote voordeel van mijn zaak is natuurlijk mijn ‘prijszetting’. Ik kan heel andere prijzen hanteren dan grote garages omdat ik alleen werk, geen grote personeelskosten en geen grote machinekosten heb. En op het vlak van klein onderhoud en mechanische aspecten kom ik toch wel aardig uit de hoek.”

“De hele jonge en dure BMW’s en Audi’s komen hier niet zo vaak. Dat zijn dikwijls firmawagens en leasingauto’s en die wagens hebben een vast contract bij de grote garages. Maar wanneer de garantie wegvalt of het leasingcontract is ten einde dan komen de eigenaars van dergelijke wagens soms naar mij. Zij hebben geen zin om de dure facturen van de merkgarages te betalen en ze weten dat ik een uitstekende service biedt voor veel minder geld.”

“Zowel ik als mijn klanten kunnen koopjes doen door het autosalon”

“Het autosalon is helemaal geen bedreiging voor mij. Het is zelfs een opportuniteit! Wanneer heel veel Belgen een nieuwe wagen kopen op het Salon dan komen er heel veel wagens op de tweedehandsmarkt. En dan kunnen zowel ik en mijn klanten vaak koopjes doen. Ik heb dus absoluut niets tegen het autosalon. Ik ga zelfs iedere keer met enkele vrienden kijken naar de nieuwigheden en de blikvangers. Ik ben echt een autoliefhebber in hart en nieren.”

Geen merkengarage

“Of ik zelf niet graag eigenaar van een merkengarage was geweest? Niet echt. Je bent geen baas meer over je garage, de merken zijn dat en beslissen veel zaken. Ik heb negen jaar in een merkengarage gewerkt. Ik heb er veel gewerkt en geleerd maar het was te groot. Neen, laat me maar in mijn eenmanszaak verder doen zoals ik het al 20 jaar doe. En als er bepaalde zaken zijn die ik zelf niet kan afhandelen, heb ik genoeg contacten in de autobranche om mijn klanten te helpen. Ik heb zelfs een collega die nieuwe autoruiten komt plaatsen en dat gebeurt soms goedkoper dan bij zaken die vaak niets anders doen.”

“Weet je, ik heb nu al de hele dag aan wagens gewerkt waarvoor ik helemaal geen ingewikkelde computers nodig heb. En dat zijn heus geen oude wagens maar er is eens een klink afgebroken, er moeten nieuwe remblokjes gestoken worden of er is een ander defect. Ik ben rap content, ik vraag in mijn garage geen prijzen waarvan de mensen achterover slaan, ook niet in de tweedehandswagens. Ik doe goed voort en ben van plan om dat nog een heel tijdje zo te doen.”

(PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier