Frank Vanraes ziet Wevelgems Masterplan als historische kans: “Bouw ondergrondse parking!”

Frank Vanraes doet al twintig jaar voorstellen om Wevelgem een mooi centrum te geven. © SLW
Stefaan Lernout

Het masterplan voor Wevelgem centrum laat weinigen onberoerd. Inwoners zoals Frank Vanraes ijveren al twintig jaar voor een bruisende gemeente met meer groen waar het aangenaam wonen is. Voor anderen is bereikbaarheid en parkeren dan weer cruciaal. Het sleutelwoord is parking. Dat beseft ook Frank Vanraes die weliswaar opgetogen is met het plan, maar het toch iets ambitieuzer ziet en een grote ondergrondse parking ten zuiden van de N8 voorstelt.

Frank Vanraes, die eerder al een aantal pogingen in die zin ondernam, riep de lokale politici op om eindelijk eens de koe bij de horens te vatten. “Natuurlijk biedt het slopen van het zwembad mogelijkheden, maar durf verder te kijken”, vroeg hij hen dertig maanden geleden. “Vraag een studie aan die het hele centrum van Wevelgem onder de loep neemt. Zoek een partner die ervaring heeft en die dergelijke studieprojecten kan sturen.”

De bekendmaking van het masterplan Wevelgem Centrum stemt hem dan ook tevreden. “Alle lof voor de huidige bewindsploeg die het aangedurfd heeft om Leiedal als externe partner in te schakelen en om verder te kijken dan enkel het opvullen van de vrijgekomen ruimtes.”

Reuze ondergrondse parking

“Of het masterplan realiseerbaar is? Zeer zeker, begin er direct aan. De nieuwe groene long in de Deken Jonckheerestraat is een fantastisch idee. Het aanwezige groen moet blijven en er moet méér groen bijkomen. Het is een prima idee om het park uit te breiden tot aan de N8 naast het administratief centrum. Kort parkeren tussen het groen moet kunnen. Het autoverkeer uit het centrum halen is echter niet mogelijk. Maar de auto bannen uit het zicht is dat wel. En daar ligt de uitdaging.”

Burgemeester Seynaeve: “”Het is wel degelijk een ambitieus plan”

“Ik ben blij dat Frank erkent dat het masterplan heel wat positieve aspecten heeft en dit moet uiteraard in de volgende beleidsperiode ontwikkeld worden”, reageert de burgemeester. “Voor de realisatie zullen we zeker met privépartners moeten samenwerken. Onder welke formule precies moet bekeken worden, maar het mag en moet ambitieus en omvattend zijn, dat staat vast.”

“In de tijd van het kerkpleinproject was ik schepen en ik herinner mij de plannen die best leuk en ambitieus waren maar weinig realistisch. Er waren inderdaad vergaderingen met de betrokken eigenaars, maar bij velen was er geen interesse om te verkopen aan de gemeente. Bovendien moesten nog extra onteigeningen gebeuren. Wat de Ramblas en de Porseleinhallen betreft, kan ik hem een stuk volgen dat het ‘beter’ en ‘mooier’ kan maar enige realiteitszin is en was toen natuurlijk ook aan de orde. Nu nog meer dan vroeger moeten we ambitieus zijn, we blijven echter bestuurders. Ondertussen zijn er gesprekken en soms al een start van onderhandelingen bezig met eigenaars van panden in de Lode de Boningestraat, de Vanackerestraat, de Kortrijkstraat… We hebben hard gewerkt aan dit masterplan en we merken dat vele geesten in dezelfde richting zijn gerijpt. De volgende periode zal er nog hard moeten gewerkt worden maar ik geloof erin.”

“Telkens te veel toegevingen”

Als ondernemer met een hart voor Wevelgem was Frank Vanraes erg teleurgesteld toen hij destijds zijn kinderen naar school bracht. “Wevelgem is eigenlijk niets meer dan een rijksweg met langs weerszijden bebouwing. Verschrikkelijk toch”, zucht Frank die zijn passie niet kan rijmen met het huidige Wevelgemse centrum. Hij vindt het nog altijd jammer dat Wevelgem een historische kans heeft gemist. In 2002 deed zich een unieke gelegenheid voor om een centrumplein te creëren tussen de kerk en de Brugstraat. Heel wat panden stonden te koop, ook ‘de Bond’, het vroegere ACW-huis met café. “We hadden een plan klaar waarbij er ten noorden van de N8 een mooi plein zou verrijzen, met groen en allerlei voorzieningen. Helaas stonden de neuzen niet allemaal in dezelfde richting, zo bleek achteraf. Uiteindelijk werd de Bond verkocht aan een bouwpromotor en verdween ons prachtige kerkpleinproject”, zucht Frank.

Een ander idee van hem was de ‘Ramblas’, een cultuurpad dat het park moest verbinden met de Leie. “Samen met Koen Vandewalle stelden we een plan en maquette voor om een as te trekken langs het cultureel centrum, door de koer van de jeugdverenigingen naar de Goudbergstraat. Dat kon omdat toen de oude Porseleinhallen van de firma Byttebier te koop stonden. Langs die Ramblas kon dan een fuifzaal, een plein, een parking, leslokalen… komen. Het huidige Cultuurpad is jammer genoeg een afkooksel van het oorspronkelijk plan. De Porseleinhallen zijn een gedrocht, een betonnen blok. Het idee van ‘de Wevelgemse Ramblas’ kon zo ook weer de prullenmand in. Zo gaat het keer op keer. Het start met een goed idee, een uitgewerkt plan, maar uiteindelijk worden zoveel toegevingen gedaan dat het resultaat bedroevend is.”

Hij neemt de kaart van Wevelgem erbij en wijst op de grote ruimte tussen de N8 en de gebouwen van de jeugd in de Deken Jonckheerestraat. Zijn voorstel is om daar een grote ondergrondse parking aan te leggen. “Akkoord, daar staat het klooster en een stuk van de vrije basisschool. Maar nogmaals, denk verder dan wat nu bestaat. Overleg met die partijen, bied hen een alternatief aan waar ook zij beter van worden. Mijn voorstel voorziet in een ondergrondse ruimte voor een reuze multifunctionele Guldenbergparking met brede traptoegangen vanop het plein, met ondergrondse toegangen naar appartementen en horeca en andere winkels. Het cultureel centrum, de scholen en de Porseleinhallen worden gemakkelijk bereikbaar. En waarom niet met een ondergrondse winkel? Zo trek je nog meer commercie aan.”

Privé

Frank Vanraes is 58 jaar en getrouwd met Tine Desmet. Ze hebben twee zonen, David en Simon.

Opleiding en loopbaan

Hij behaalde het diploma binnenhuisarchitect. Stedenbouw en architectuur liggen hem nauw aan het hart. Zijn blijvende inzet om Wevelgem een mooi centrum te geven komt hieruit voort. Hij runt een bedrijf dat veiligheidsdeuren installeert.

Vrije tijd

Alles wat cultuur en architectuur aanbelangt. Zowel in Menen waar hij is aangesloten bij Rotary, als in Wevelgem waar hij lid is van de Culturele Raad.

“Met één grote centrale parking snoer je meteen de mond van de tegenstanders van dit masterplan. Hun opwerping ‘je geraakt hier nergens je wagen kwijt’ houdt niet langer steek. Maak van die parking de magneet van Wevelgem. Durf vooruit te denken, de volgende keer dat je de mogelijkheid krijgt om het centrum te hertekenen is misschien binnen 50 of 100 jaar!”

Momentum

“We moeten dit momentum grijpen”, benadrukt Frank Vanraes. “Ik roep alle Wevelgemnaars op om ideëen te spuien opdat de gemeente, de investeerders en de ontwerpers een verbeterd masterplan kunnen tekenen waar stedenbouw en architectuur hand in hand gaan. Schrijf een internationale prijsvraag uit met een allesomvattend programma. Laat hen een nieuw Guldenbergplein ontwerpen met een centraal herkenningspunt. Architectuur is van ons allemaal, nog meer dan vroeger want via sociale media worden mooie, architecturale herkenningspunten en in het oog springende gebouwen verspreid. Ook dat brengt volk van buiten de gemeente naar ons centrum”, besluit de ondernemer.

Burgemeester Seynaeve: “”Het is wel degelijk een ambitieus plan”

“Ik ben blij dat Frank erkent dat het masterplan heel wat positieve aspecten heeft en dit moet uiteraard in de volgende beleidsperiode ontwikkeld worden”, reageert de burgemeester. “Voor de realisatie zullen we zeker met privépartners moeten samenwerken. Onder welke formule precies moet bekeken worden, maar het mag en moet ambitieus en omvattend zijn, dat staat vast.”

“In de tijd van het kerkpleinproject was ik schepen en ik herinner mij de plannen die best leuk en ambitieus waren maar weinig realistisch. Er waren inderdaad vergaderingen met de betrokken eigenaars, maar bij velen was er geen interesse om te verkopen aan de gemeente. Bovendien moesten nog extra onteigeningen gebeuren. Wat de Ramblas en de Porseleinhallen betreft, kan ik hem een stuk volgen dat het ‘beter’ en ‘mooier’ kan maar enige realiteitszin is en was toen natuurlijk ook aan de orde. Nu nog meer dan vroeger moeten we ambitieus zijn, we blijven echter bestuurders. Ondertussen zijn er gesprekken en soms al een start van onderhandelingen bezig met eigenaars van panden in de Lode de Boningestraat, de Vanackerestraat, de Kortrijkstraat… We hebben hard gewerkt aan dit masterplan en we merken dat vele geesten in dezelfde richting zijn gerijpt. De volgende periode zal er nog hard moeten gewerkt worden maar ik geloof erin.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier