“Elke 4 seconden passeert een voertuig op de Moeskroenstraat door Rekkem-Centrum”

Een vijftiental vrijwilligers gingen ondanks de barre koude afwisselend aan de slag om het verkeer langs de Moeskroensestraat te tellen. We zien op de foto de ochtenploeg met Frans Vander Beken, Lode Vanthournout, Rudy Blomme, Herman Vrijsen en Berenice Bogaert. © WO
Redactie KW

Voor de vijfde keer organiseerde Beweging.net een verkeerstelling op de N366. Aan de Barthelschool namen vijftien vrijwilligers de drukke verkeersstroom die dagelijks door het centrum trekt onder de loep. In een tijdspanne van 12 uur werden 10.400 voertuigen geteld. Dat is gemiddeld één beweging om de vier seconden.

“Het is ondertussen de vijfde keer dat we een telling van het aantal voertuigen in onze gemeente houden”, zegt Frans Vander Beken van Beweging.net. De vorige keer, in 2012, telden we de verkeersbewegingen aan de Croisée. De keer daarvoor, in 2005, was het op de hoek met de Lauwestraat. Ditmaal hebben we het vergrootglas gezet op het verkeer aan school Barthel. De resultaten roepen andermaal vele vraagtekens op. Het goede nieuws is dat we 1.300 voertuigen minder telden dan bij vorige tellingen. Dat kan verklaard worden door onze opstelling aan de school. De resultaten van 2005 bevatten ook de verkeersstroom van en naar Lauwe bijvoorbeeld.”

339 vrachtwagens

Onder het motto ‘meten is weten’ werden op woensdag 28 februari tussen 7 uur ‘s morgens en 19 uur ‘s avonds 10.400 voertuigen geteld. Personenwagens, bromfietsen, bussen en vrachtwagens. Hierbij viel het de tellers op dat er 339 vrachtwagens passeerden, terwijl verbodstekens net de vrachtwagens uit het centrum zouden moeten weghouden.

Frans Vander Beken, Berenice Bogaert en Lode Vanthournout, druk bezig met het tellen van de voorbijrijdende wagens.
Frans Vander Beken, Berenice Bogaert en Lode Vanthournout, druk bezig met het tellen van de voorbijrijdende wagens.© WO

“Een vaststelling die ons verbaast”, bekent Frans Vander Beken. “De industriezone genereert heel wat verkeer maar dat is geen verklaring voor dit hoge aantal.” In een reactie geeft schepen van Mobiliteit Dirk Vanholme (N-VA) mee dat het verkeer overal is toegenomen. “De resultaten van deze telling moeten vergeleken worden met tellingen elders, dat geeft een correcter beeld. Wat de vele vrachtwagens betreft, de Moeskroenstraat maakt deel uit van het lokale vrachtwagenroutenetwerk. Dat is zo bepaald door het Vlaamse gewest. Vrachtwagens mogen via de N366 rijden, we mogen daar geen beperking van 7,5 ton instellen.”

“De Moeskroenstraat maakt deel uit van de voorziene route voor vrachtwagens” – Dirk Vanholme (N-VA), Schepen van Mobiliteit

Een tweede vaststelling is de enorme toename van verkeer tijdens de piekmomenten. Tussen 17 en 18 uur werden 1.030 personenwagens geteld aan de nieuwe ingang van de Barthelschool. “De telling gebeurde dan nog op een woensdag, als er geen school is”, zegt Frans. “Richting Menen was er een onophoudelijke stroom wagens, precies een autosnelweg. Het was bijgevolg geen sinecure om de N366 over te steken. We merkten trouwens dat voetgangers daartoe het zebrapad niet gebruiken. Herhaaldelijk hielden wij ons hart vast, bang voor een aanrijding.”

Luchtkwaliteit

Een gemiddelde van 867 voertuigen per uur, dat betekent dat een voetganger of fietser iets meer dan vier seconden heeft om de rijweg over te steken. Op piekmomenten is dat vanzelfsprekend minder.

Naar verklaringen kunnen de initiatiefnemers enkel gissen. Er is meer verkeer dan vroeger, ook meer verkeer dat via Rekkem naar Frankrijk rijdt. Blijkbaar rijden ook veel vrachtwagens door het centrum om naar Menen te rijden.

De gevolgen van dit alles zijn wel duidelijk“, weet Frans Vander Beken. “De gewestweg zorgt voor onveiligheid voor de zwakke weggebruiker. Het spreekt ook vanzelf dat de uitstoot van al dat verkeer een nefaste invloed heeft op de kwaliteit van de lucht die we inademen.” (Stefaan Lernout)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier