Duurzame mobiliteit langzaam maar zeker in opmars in Tielt

In Tielt is het autodeelsysteem Cambio bescheiden gestart. © WME
Redactie KW

In de grote steden zijn ze al heel populair, de fameuze Blue Bikes die je aan de stations kan huren om je verder te verplaatsen. Maar hoe zit het in een bescheiden stadje als Tielt, waar je per uur één trein hebt in elke richting? Niet zo slecht, zo blijkt enkele maanden na de ingebruikname van de fietsen aan het station. Tussen half oktober 2018 en eind januari werden de acht fietsen 167 keer gebruikt. Ook het autodeelsysteem Cambio kan met 430 ritten in 2018 stijgende cijfers voorleggen.

Schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V) is een grote believer van de zogenaamde duurzame mobiliteit. “Het Tieltse stadsbestuur zet al enkele jaren in op diverse vormen van mobiliteit die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Zo zijn er Blue Bikes beschikbaar en kunnen mensen aan de Lakenmarkt gebruik maken van Cambio, een autodeelsysteem. Bovendien staan op diverse plaatsen in de stad oplaadpalen voor elektrische auto’s. We vinden het dan ook heel leuk om te zien hoe de cijfers van duurzaam en ecologisch verkeer ook in onze stad in stijgende lijn gaan.

Bewust auto laten staan

Sinds oktober 2018 kan iedereen gebruik maken van de acht Blue Bikes die opgesteld staan aan het station van Tielt. De gebruikerscijfers worden nauwkeurig bijgehouden, maand per maand. In totaal werden de Blue Bikes al 167 keer gebruikt: 32 keer in oktober, 63 keer in november, 35 keer in december en 37 keer in januari. “We weten natuurlijk niet echt of dat vooral voor woon-werkverkeer is of bijvoorbeeld voor de verplaatsing van studenten”, licht Vincent Byttebier toe. “Het is wel duidelijk dat 84 procent van de ritten op weekdagen gebeurt. Het startuur van de ontlening ligt vooral tussen 8 en 10 uur en het einduur tussen 16 en 18 uur.”

We spiegelen ons een beetje aan Deinze, dat dezelfde verkeersproblematiek heeft en waar de Blue Bikes echt aanslaan – Vincent Byttebier, schepen van Verkeer en Mobiliteit

“We spiegelen ons trouwens een beetje aan Deinze, dat een pionier is. Deinze kent dezelfde verkeersproblematiek, met heel wat scholen in het centrum, en daar slaan de Blue Bikes echt aan. Wij willen er dus ook op blijven inzetten. Uit de analyse van de cijfers valt wel af te leiden dat ruim 20 procent van de gebruikers bewust de auto laat staan om een Blue Bike in de plaats te nemen.”

Echte analyse na een jaar

“Er hebben bij ons in 2018 al 53 inwoners een abonnement genomen op de Blue Bikes. Dat wil niet zeggen dat die mensen alleen in Tielt van het systeem gebruik maken, want ze kunnen overal waar er Blue Bikes zijn een fiets ontlenen. Dat zijn voor ons dus potentiële gebruikers. Er zijn wel 32 unieke leden die in Tielt fietsten en per unieke gebruiker worden er gemiddeld vier ritten gereden. Natuurlijk zeggen die cijfers nog niet zoveel, omdat we niet kunnen vergelijken, daarvoor is het nog veel te vroeg. Maar de mensen van Blue Bikes zelf zijn alleszins tevreden over onze opstartfase en zij kunnen uiteraard wél vergelijken met andere plaatsen waar het systeem opgestart werd. Na een jaar zal pas een echte analyse gemaakt kunnen worden.”

“De Blue Bikes zijn uiteraard niet enkel bedoeld voor de inwoners van Tielt, maar voor iedereen die ook maar iets met Tielt te maken heeft. Of je nu student bent, pendelaar of inwoner van de stad, de Blue Bikes kunnen voor iedereen een meerwaarde bieden. De stationering van de Blue Bikes aan het NMBS-station is overigens heel bewust gekozen. Via een automaat, die opgesteld staat aan het station, kan men 24 uur per dag een Blue Bike ontlenen. En het is overigens helemaal niet duur: voor mensen met een lidkaart kost de Blue Bike slechts 1,15 euro per dag.”

En de auto’s?

Maar ook met de wagen kan de mobiliteit een stuk duurzamer. Door bijvoorbeeld geen wagen te kopen als je die niet echt nodig hebt. Heb je af en toe toch eens auto nodig, dan kan je terugvallen op Cambio, een autodeelsysteem dat op vandaag in zowat alle Vlaamse steden aanwezig is. Ook in Tielt is Cambio ondertussen bescheiden gestart. “Aan de Lakenmarkt zijn sinds 2017 twee auto’s beschikbaar”, zegt Vincent Byttebier. “In 2018 waren er 50 unieke leden en werden 430 ritten afgewerkt, goed voor 15.563 kilometer, met een gemiddelde afstand van 36,26 km. Ook daar zien we, net als bij de Blue Bikes, een stijgende lijn in het aantal gebruikers.”

Elektrische wagens zijn dan weer de auto’s van de toekomst. Ze worden stilaan ook een beetje betaalbaarder, waardoor alsmaar meer mensen beslissen om er een te kopen. Daarbij is het cruciaal dat bestuurders van zulke wagens ook de mogelijkheid hebben om hun auto buitenshuis op te laden. “In Tielt staan er twee oplaadpalen op de parking van de Europahal en sinds kort staan er ook twee op de kleine parking nabij de Krommewalstraat. We streven ernaar om die aantallen in de toekomst nog op te krikken”, besluit Vincent Byttebier.

(Stephanie Desmet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier