‘Dodenweg’ in Ichtegem krijgt trajectcontrole

Redactie KW

Het Vlaams gewest start nog deze week met het plaatsen van een trajectcontrolesysteem langs de Oostendesteenweg. Niets te vroeg. In 7 jaar tijd vielen er acht verkeersdoden. “We zijn al jaren vragende partij voor ingrepen”, zegt burgemeester Karl Bonny (CD&V).

Vlaanderen krijgt in 2018 dubbel zo veel trajectcontroles, van 31 locaties naar 68 locaties. Ook de Oostendesteenweg in Eernegem staat op de agenda van de Vlaamse overheid. Tot opluchting van burgemeester Karl Bonny (CD&V). “Dit nieuws valt eigenlijk wat uit de lucht, maar we zijn heel tevreden. Locaties uitstippelen voor trajectcontroles is niet zo evident. Je moet een recht stuk hebben, zonder veel zijstraten. Het Vlaams gewest oordeelde dat de Oostendesteenweg in aanmerking kwam. Terecht. We zijn al jaren vragende partij om maatregelen te nemen, wegens de vele ongevallen op deze gewestweg. Dus we zijn dankbaar voor dit geschenk van minister van Mobiliteit Ben Weyts”, zegt Bonny. De afgelopen jaren was onze krant getuige van tientallen zware verkeersongevallen op de Oostendesteenweg, heel vaak met zwaargewonden en een grote ravage. Niet zelden waren onaangepaste snelheid, alochol, of verstrooidheid – een van de wagens week van zijn rijbaan af – de oorzaak. In ruim 7 jaar tijd vielen er acht verkeersdoden. Bromfietsers, voetgangers, motorrijders, autobestuurders, en een bestuurder van een brommobiel.

'Dodenweg' in Ichtegem krijgt trajectcontrole

Bij een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid over een langere afstand gemeten. Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de nummerplaatgegevens door naar de politie. Politiezones bouwen op eigen initiatief trajectcontroles uit, maar ook de Vlaamse overheid plaatst er dus steeds meer. In bepaalde gevallen gaat het om vaste flitspalen die worden omgebouwd tot digitale camera’s, in Eernegem worden nieuwe, permanente camera’s geplaatst. “Dat gebeurt nog deze week. De zone die gecontroleerd wordt loopt van de Zedelgemsesteenweg tot de Ringlaan en zal met verkeersborden aangeduid worden. Het lijkt ons het ideale middel om de snelheid in het autoverkeer op dit rechte stuk te doen verminderen”, aldus nog burgemeester Bonny. De trajectcontrole op de Oostendesteenweg moet op 15 maart operationeel zijn. Nog op de Oostendensteenweg staan al flitspalen op het kruispunt Halve Bareel. De gemeente is nog vragende partij voor flitspalen op het kruispunt De Engel.

(DJ / foto DJ)

'Dodenweg' in Ichtegem krijgt trajectcontrole

Acht verkeersdoden in 7,5 jaar tijd

– juli 2011: Een 31-jarige Bekegemnaar, komende van de Zedelgemsesteenweg, raakt op de Oostendesteenweg een boom, en gaat over de kop. Hij overlijdt ter plaatse.

– november 2011: Een 69-jarige Eernegemnaar wordt in zijn Aixam-brommobiel gegrepen door een wagen, toen hij vanuit de Ringlaan de Oostendesteenweg wou oprijden. Hij overleed in het ziekenhuis.

– februari 2012: Een 57-jarige vrouw wordt te voet gegrepen door een bestelwagen bij het oversteken van de Oostendesteenweg.

– januari 2013: Een jongeman van 25 komt om het leven gekomen toen hij met zijn wagen op een duiker in een gracht botste. Hij was op weg naar een vriend, die was tegengehouden voor een alcoholcontrole.

– maart 2014: Een 18-jarige motorrijder uit Oostende kan een wagen, die vanuit de Ganzenstraat geen voorrang verleende, niet meer ontwijken. Hij overlijdt ter plaatse.

– april 2014: Een 89-jarige man uit Oostende verleent geen voorrang en botst op een vrachtwagen die paarden vervoert. Hij overlijdt in het ziekenhuis. Zijn vrouw was kritiek.

– december 2014: Een 27-jarige man uit Veldegem komt om het leven bij een botsing op amper 250 meter van zijn werk. Hij had er net het stakingspiket verlaten.

– augustus 2016: Een 49-jarige motorrijder werd aangereden door een voertuig, waarvan de bestuurder gedronken had en gestolen materiaal in de koffer zat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier