“Decemberhervorming jaagt de mensen weer in de auto”

Peter Bossu bij het station van Diksmuide: "Ik hoor veel ergernis bij reizigers en conducteurs." (Foto a-ACK) © annie callewaert
Redactie KW

“Door de decemberhervorming van de NMBS is er geen rechtstreekse verbinding meer tussen de Westkust en Brussel”, zegt treingebruiker Peter Bossu. “Mensen moeten één of twee keer overstappen om van De Panne, Veurne of Diksmuide op de luchthaven te geraken. Zoiets jaagt de mensen weer in de auto.”

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Vervoersplan NMBS’.

De voorbije 30 jaar heeft Peter Bossu naar eigen zeggen het traject Diksmuide-Brussel heen en terug duizenden keren afgelegd. “Zeker de jongste jaren is de situatie drastisch veranderd”, zegt hij. “Een treinreis Diksmuide-Brussel duurt nu doorgaans langer dan in 1995. Stations werden geheel of gedeeltelijk gesloten, diensten afgebouwd. Wie in de week na 12 uur en tijdens het weekend in Diksmuide een trein wil nemen, een inlichting vragen, enz. kan in het station nergens meer terecht.”

Als een commercieel bedrijf

“Het openbaar vervoer lijkt steeds meer een commercieel bedrijf te worden: wat niet genoeg winstgevend is, moet gesloten of afgebouwd worden”, aldus Peter Bossu. “Een treinabonnement kan volgens sommigen nooit op tegen de luxe en het prestige van een bedrijfsauto. Dat kan, maar dan kiest men voor een openbaar vervoersbeleid van aanslepende files en marginalisatie. De kost voor onze samenleving is evenwel een meervoud van de kost van een goed werkend en uitgebouwd openbaar vervoer. Willen we nog meer fileleed, nog meer vervoersarmoede? Dan moeten we vooral zo verder doen. Door de decemberhervorming van de NMBS is er geen rechtstreekse verbinding meer tussen de Westkust en Brussel. Een goed uitgebouwd openbaar vervoer moet een spinnenweb zijn met goeie verbindingen tussen grote en kleinere kernen, van bijvoorbeeld de Westhoek naar Brussel, de nationale luchthaven. Dat is blijkbaar niet de visie van de NMBS. Mensen moeten één of twee keer overstappen om van De Panne, Veurne of Diksmuide op de luchthaven te geraken. Zoiets jaagt de mensen weer in de auto! Waar zijn nu alle politici om op te komen voor de mensen van hun streek?”

“Willen we meer fileleed, meer vervoersarmoede? Dan moeten we vooral zo verder doen”

Blijven janken over files

Volgens Peter Bossu stellen West-Vlamingen zich ook verdeeld op inzake de lijnen 73 (De Panne-Gent) en 66 (Brugge-Kortrijk). “Daardoor valt de gegarandeerde overstapmogelijkheid in Lichtervelde deels weg voor reizigers naar Kortrijk en Brugge, uiteindelijk de grootste groep die vanuit de Westhoek de trein neemt”, klaagt hij. “Ik hoor veel ergernis bij reizigers en conducteurs. Onder het mom van grotere politieke autonomie van de vervoersmaatschappijen en krimpende investeringsbudgetten wordt het openbaar vervoer afgebouwd. Het gebrek aan creativiteit en durf, de gestage afbouw van dienstverlening en vooral de benadering dat de NMBS een bedrijf moet zijn als een ander, is een ramp. Dit nekt het openbaar vervoer en duwt mensen terug in de auto. Met die houding blijft het janken over de files en de autoverkeersoverlast even ongeloofwaardig als beweren dat een boom beter zal groeien door hem om de vijf jaar vanop de grond af te zagen.”

“De verbinding met Antwerpen is positief”

Foto a-MVO
Foto a-MVO

Enerzijds betreurt Peter Roose dat er met de decemberhervorming geen rechtstreekse verbindingen richting Brussel meer zullen zijn. “Maar er is ook positief nieuws”, vindt hij. “Over de verbinding Gent-De Panne was er in het verleden heel wat te doen en de snelle doorverbinding naar Brussel wordt niet hersteld, maar er komt wel een snelle doorverbinding naar Antwerpen. Voor heel wat studenten is dit positief: er zijn voortaan twee stops: in Gent Sint-Pieters en Dampoort. Op zondagavond wordt er ook een extra studententrein ingezet vanuit De Panne die om 20.36 uur aankomt in Gent en om 21.37 uur in Leuven. De verbinding met Antwerpen maakt het ook interessant voor studenten en daardoor zullen ook mensen uit Antwerpen en regio Kempen de trein verkiezen wanneer ze bijvoorbeeld naar Plopsaland willen. Dat maakt de Plopsafiles misschien al iets minder lang.”

“Brussel lijkt hoe langer hoe verder”

Foto MVO
Foto MVO

Als burgemeester van De Panne en federaal volksvertegenwoordiger moet Ann Vanheste geregeld naar Brussel. Dat deed ze in het verleden ook, maar de tijden zijn veranderd.

“Ik neem sinds de nieuwe dienstregeling de trein bijna nooit meer”, zegt ze. “Normaal gezien zou je in twee uur tijd in Brussel moeten kunnen geraken. Maar elke keer dat ik met de trein naar Brussel wil, loopt het verkeerd. Je weet nooit wat de beste optie is: overstappen in Gent of doorrijden met de boemeltrein. Je riskeert zelfs langer onderweg te zijn als je in Gent overstapt.”

“Het gevolg is dat ik nu met de wagen naar Brussel rijd”, aldus Ann Vanheste. “Maar ook dat is geen garantie om vlot en op tijd in Brussel te geraken. Daarbij is het erg belastend voor het milieu. Brussel lijkt hoe langer hoe verder.”

“De verbinding met Antwerpen is positief”

Foto a-MVO
Foto a-MVO

Enerzijds betreurt Peter Roose dat er met de decemberhervorming geen rechtstreekse verbindingen richting Brussel meer zullen zijn. “Maar er is ook positief nieuws”, vindt hij. “Over de verbinding Gent-De Panne was er in het verleden heel wat te doen en de snelle doorverbinding naar Brussel wordt niet hersteld, maar er komt wel een snelle doorverbinding naar Antwerpen. Voor heel wat studenten is dit positief: er zijn voortaan twee stops: in Gent Sint-Pieters en Dampoort. Op zondagavond wordt er ook een extra studententrein ingezet vanuit De Panne die om 20.36 uur aankomt in Gent en om 21.37 uur in Leuven. De verbinding met Antwerpen maakt het ook interessant voor studenten en daardoor zullen ook mensen uit Antwerpen en regio Kempen de trein verkiezen wanneer ze bijvoorbeeld naar Plopsaland willen. Dat maakt de Plopsafiles misschien al iets minder lang.”