Op woensdag 9 januari gebeurde het zoveelste ongeluk op rij in de Zandvoordedorpstraat ter hoogte van de Molenhoekstraat. De brokstukken van de wagen vlogen tot ver over het voetpad. Voor Chris is de maat vol. "Zo kan het niet verder. Op een dag vallen hier doden", vertelt Chris.

"Een tiental jaren geleden werden op de rijweg houten paaltjes geplaatst om het fietspad van de rijweg te onderscheiden. Het fietspad is amper nog zichtbaar en niet te onderscheiden door de automobilisten. De houten paaltjes staan ook niet over de volledige rijweg. Daardoor zijn ze ook niet heel goed zichtbaar voor het aankomend verkeer. Met zware ongelukken tot gevolg."

Gevaarlijke palen

Niet de schade aan de voertuigen wekt bezorgdheid op bij Chris, maar wel de voetgangers die er dagelijks passeren. "Met twee scholen op 100 meter passeert hier dagelijks heel wat volk, zowel te voet als met de fiets. Ik kan je verzekeren... als een wagen zo'n paaltje ramt, dat het paaltje zelf meters ver gekatapulteerd wordt, net als de brokstukken van de wagen. De kans is dan ook groot dat die op de passerende voetgangers terecht komen", klinkt het.

Als een wagen zo'n paaltje ramt, wordt het meters ver gekatapulteerd. Voetgangers zijn zo in gevaar

"Het zal je kind maar wezen dat net op dat moment op weg is naar school. Ik snap niet waarom die paaltjes er ooit werden geplaatst. Ze zijn van geen enkel nut. Integendeel, ze maken het nog gevaarlijker. Als alternatief zouden er plastieken paaltjes geplaatst kunnen worden, maar ook het fietspad moet duidelijker aangebracht worden."

Racebaan

Niet alleen de paaltjes zijn reden tot frustratie bij Chris. "Net voorbij ons huis hebben ze een tijdje geleden een wegversmalling aangebracht om de snelheid in de straat te doen dalen. Jammer genoeg werkt de snelheidsremmer averechts. Als mensen een wagen zien afkomen uit tegengestelde richting, dan geven ze gas bij om zo toch als eerste voorbij de wegversmalling te komen. Met als gevolg dat de Zandvoordedorpstraat eerder een racebaan wordt. Ik heb de wijkpolitie de vraag al gesteld om meer snelheidscontroles te doen, maar volgens hen is dat niet mogelijk op die plaats. De snelheidsremmer ligt in een bocht waardoor controles niet mogelijk zouden zijn... en daar moeten we het dan mee doen."

Het laatste ongeluk in de Zandvoordedorpstraat dateert van 9 januari. © repro JRO

"Wat de paaltjes betreft, werden we door de wijkpolitie naar de stad doorverwezen. We zijn zowat ten einde raad, want wie weet gebeurt hier eens een ongeluk met dodelijke afloop. Ik mag het niet gedroomd hebben. Het wordt tijd dat er iets aan de situatie verandert. Misschien kan een trajectcontrole soelaas brengen? Maar dat kost dan weer veel geld. Maar hoeveel geld mag veiligheid voor de medemens kosten", vraagt Chris zich af.

Extra maatregelen

Björn Anseeuw, schepen voor Openbaar Domein en Mobiliteit, begrijpt de bezorgdheid van de omwonenden. "Ik deel zeker hun bezorgdheid", stelt de schepen.

"Als schepen van Mobiliteit wil ik van Oostende een verkeersveilige stad maken, in het bijzonder voor fietsers en voetgangers. Waar het kan, kiezen we voor fietspaden die volledig zijn afgescheiden van de rijweg. Alleen kan dat niet overal omdat de straat niet breed genoeg is. Paaltjes kunnen dan wel helpen om de grens tussen rijweg en fietspad aan te geven. Een auto tegenhouden doen ze uiteraard niet. Het zijn onverbiddelijke hardrijders die voor gevaar zorgen. Daarom heb ik aan de politie gevraagd om gedurende verschillende dagen de snelheid nauwgezet te meten. Op basis van die metingen zullen we onderzoeken welke maatregelen we nog kunnen en moeten nemen om meer verkeersveiligheid in de Zandvoordedorpstraat te creëren. Asociaal rijgedrag moet eruit. Ook bij diegenen die het nodig vinden om gas bij te geven als ze een snelheidsremmer naderen", besluit schepen Björn Anseeuw.

(JRO)