Chaos aan de schoolpoort, maar na vakantie komt er parking aan Don Bosco en Kinderland

Te weinig parking in de buurt, geen apart fietspad: een gevaarlijk situatie aan het Don Boscocollege. © EDB
Redactie KW

Autobestuurders die zoeken naar een onbestaand parkeerplekje en jonge fietsers die er tussen slalommen. De chaos in de buurt van het Don Boscocollege en basisschool Kinderland is dagelijkse kost. Tuur Ottevaere, directeur van Don Bosco en Sofie Eggermont, directeur van Kinderland, zijn tevreden dat er een grotere parking in de Don Boscolaan wordt aangelegd. “Al mag dit niet het einde zijn van verkeersmaatregelen in de schoolomgeving”, klinkt het.

Dagelijks moeten 1.600 mensen in de Don Boscolaan en op Sint-Anna geraken. Nu is het al een drukte van jewelste met fietsers die tussen de wagens rijden. Straks starten de werken in de Torkonjestraat en dan wordt het nog drukker. Voor de werken van het project ‘Veilige fietspaden N43 Torkonjestraat’ starten, wordt er een duurzame parking met dubbele capaciteit aangelegd in de Don Boscolaan, ter hoogte van het geboortebos. “Doordat de werken aan de N43 nog niet gestart zijn, liep ook de aanleg van de parking tegenover onze school vertraging op”, begint Tuur Ottevaere.

“De paters verkochten destijds de grond aan de stad voor een symbolische euro, in ruil voor de aanleg van een parking. Nu is de parking tijdelijk ingericht met 35 parkeerplaatsen en kan er slechts aan één kant geparkeerd worden. Veel personeelsleden moeten verder uitwijken om hun wagen te stallen. Er komen gelukkig ook veel mensen met de fiets.”

“De aanleg van een trottoir is prioritair”

“In het Don Boscocollege en Kinderland samen werken ongeveer 140 mensen. Na de werken wordt een deel van het gras ingenomen en komt er een parking waar aan twee kanten geparkeerd kan worden zodat de capaciteit verdubbelt.” Sofie hoopt ook dat het zebrapad in de Don Boscolaan weer duidelijk geschilderd wordt.

Parkeerverbod

“De aanleg van de parking zit in dezelfde studie als die van de N43, de Torkonjestraat. Maar het budget ervoor zit niet in de realisatie, omdat de parking te ver van de N43 ligt. Wij blijven het als stad nog altijd zien als een minder-hinder-parking omdat het de doorstroming tijdens de werken kan verbeteren. De parking zullen we met eigen middelen aanleggen”, stelt Jochen De Grave van dienst Mobiliteit van stad Kortrijk.

Directeurs Sofie Eggermont en Tuur Ottevaere.
Directeurs Sofie Eggermont en Tuur Ottevaere.© EDB

De werken aan de Torkonjestraat, die nog drie jaar zullen duren, starten in het najaar. “Van 6 augustus tot eind november zijn er nog nutswerken in de eerste fase. Voor de volgende fase, de eigenlijke werken, moet de parking er liggen. Daarvoor zal de parking zeker aangelegd zijn. We zullen de scholen en de ouders zeker informeren over de timing.”

De verkeerssituatie in de schoolomgeving is heel gevaarlijk. Om de verkeersdruk in de Don Boscolaan en op Sint-Anna wat te verminderen, pasten beide scholen hun start- en einduur van de school al aan, wat een grote verbetering was. Wat de druk op Sint-Anna ook verminderde, is dat de oprit tot de fietsenstalling van het Don Boscocollege nu in de Don Boscolaan ligt. Het Don Boscocollege bouwt op Sint-Anna een nieuw gebouw van drie etages. “Dat gebouw zou in september 2019 in gebruik genomen moeten worden.”

Sinds de werken rond de paasvakantie startten, voerde men ook een parkeerverbod in aan de school in de Don Boscolaan. “Dat is al een verbetering.” Bij ons bezoek zagen we echter nog heel wat wagens die de Don Boscolaan als een zoen-en-vroem-zone gebruiken.

Veiligere weg

Volgens Sofie en Tuur zijn er meerdere oplossingen voor het verkeersprobleem mogelijk. “Een prioriteit is de aanleg van het trottoir in de straat, wat makkelijk te realiseren is. In de wintermaanden lopen de voetgangers op straat. Voor de fietsers promoten we de veiligere weg die je via de Smokkelpotstraat en ‘t Helleke de Don Boscolaan in doet rijden. De Don Boscolaan zou ook een fietsstraat mogen worden. Een fietspad weg van de rijbaan in de Don Boscolaan – waarvoor mogelijkheid is in het groen – zou natuurlijk ideaal zijn. Nu is het vooral voor kinderen uit de basisschool té gevaarlijk met de fiets, als er een apart fietspad zou liggen, zouden er volgens ons meer met de fiets komen”, besluit Sofie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier