CD&V wil Plaats in Bissegem ondertunnelen

We herkennen v.l.n.r. lijsttrekker Hannelore Vanhoenacker en de Bissegemse CD&V 4.0-kandidaten Lieve Moerman en Steven Cottegnie. © AXV
Redactie KW

CD&V 4.0 wil komaf maken met de files die dagelijks in het centrum van Bissegem staan. “Of we creëren een nieuwe dorpskern, of we ondertunnelen Bissegemplaats”, stelt Hannelore Vanhoenacker. “Dat laatste is haalbaar en kan gefinancierd worden met het geld dat voor de N328 was voorzien.”

Deelgemeente Bissegem is niet alleen verstedelijkt, er staan ook dagelijks files in de Meensesteenweg. “Dat zal er in de toekomst niet beter op worden”, stelt Hannelore Vanhoenacker, lijsttrekker van CD&V 4.0 bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. “De Blekerijsite wordt namelijk ontwikkeld en velen zullen vanaf daar via Bissegem naar de R8 rijden omdat dit de kortste weg is. Bovendien zijn de plannen voor de N328 geschrapt. Die weg werd bestempeld als de ontbrekende schakel tussen de R8 en de N36 en had de verkeersdruk op Bissegem weggenomen.”

“Dergelijke, radicale problemen vragen volgens ons een radicale oplossing”, vervolgt ze. “Door extra verkeersplateaus aan te leggen, de zone 30 uit te breiden of zelfs de Meensesteenweg als eenrichtingsstraat in te richten, kom je er niet. We moeten verder durven kijken.” CD&V 4.0 ziet twee mogelijkheden. “Waarom gaan we niet voor een ondertunneling van een deel van de Meensesteenweg? Vanaf de Stäubli tot aan de gewezen winkel Kava. Het doorgaande verkeer wordt zo niet opgehouden op Bissegem Plaats. We zorgen er natuurlijk voor dat het plaatselijke verkeer het dorpsplein en de handelszaken wel kan bereiken. Het dorpsplein zelf kan zo ook teruggegeven worden aan de mensen, met veel aandacht voor groen. Het oude gemeentehuis gaat namelijk tegen de vlakte, net als de Kava, en zo kan er een groene corridor uitgebouwd worden.”

Stationsgebouw

Een ondertunneling kost natuurlijk veel geld… “Ruim vier jaar geleden kondigde het stadsbestuur aan dat die N328 er niet kwam en het zo 27 miljoen euro uitspaarde. Wel, ik ben ervan overtuigd dat een ondertunneling niet zo veel zou kosten. Trouwens, in de jaren vijftig was er al sprake om Bissegemplaats te ondertunnelen…”

CD&V 4.0 heeft ook nog een ‘plan B’ voor Bissegemplaats. “Als een ondertunneling niet mogelijk zou zijn, dan moeten we erover nadenken om een nieuwe dorpskern te creëren in Bissegem aan Eva’s Grand Café.” Dat is gevestigd in het oude stationsgebouw. “Als we daar de verkeersstroom anders organiseren, kan dat zeker”, besluit lijsttrekker Hannelore Vanhoenacker.

(AXV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier