Brugse chauffeur van De Lijn meet 46 graden in zijn bus

© Hollandse Hoogte / Harold Versteeg
Redactie KW

De chauffeurs van De Lijn hebben het hard te verduren in deze hitte. Eén Brugse chauffeur registreerde zelfs 46 graden in zijn bus. “We doen er alles aan om het draaglijk te houden”, klinkt het bij De Lijn zelf.

De hittegolf maakt het voor iedereen die moet werken allemaal wat lastiger. Maar voor de bus- en tramchauffeurs van De Lijn is het bij momenten wel extreem puffen. De temperatuur in de bussen – die niet allemaal met airconditioning uitgerust zijn – kan dan ook hoog oplopen. Een buschauffeur uit Brugge maakte dat wel heel duidelijk door een thermometer mee te nemen op de bus. Het verdict: 46 graden. “Onze bus- en tramchauffeurs zitten een beetje in een serre”, zegt Guido Steelandt, secretaris van het ACOD-TBM. “Wij roepen onze leden op om het verantwoord te houden.”

Enkele chauffeurs werden al onwel door de hoge temperaturen in hun tram of bus. Sommige schakelden vervangers in nog voor ze effectief onpasselijk werden. Maar ook mensen die in de loketten aan de kust zitten om tickets te verkopen, krijgen het hard te verduren. Want in de glazen kotjes swingen de temperaturen ook de pan uit. Maar de vakbonden wijzen daarbij niet met de vinger naar de directie. “Die doen wel hun inspanningen”, zegt Steelandt. “Maar het weer is nu eenmaal extreem op dit moment. En er zitten ook oudere voertuigen tussen die geen airco hebben.”

En bussen die wél een airco hebben, blijven ook niet altijd fris. Vooral in de steden is dat een probleem. “Daar rijden de bussen traag en zijn er veel stops”, zegt Steelandt. “De deuren gaan dus vaak open en dicht. En dat doet de airco teniet. Het blijft een beetje zoeken naar een goed evenwicht om de trams en bussen zo koel mogelijk te houden.”

Rit stoppen

Voor de vakbonden is het op zich simpel: wie het onverantwoord vindt, moet ermee stoppen en de rit stoppen. “Chauffeurs die onwel worden moeten oproepen en zelfs hun rit uitschakelen en ergens gaan staan waar het koel is. Iemand die met zijn auto rijdt terwijl die 46 graden heeft, zal zich ook aan de kant zetten. Als onze chauffeurs het gevoel hebben dat het onverantwoord is moeten ze stoppen. Dat is trouwens altijd het geval.”

Bij De Lijn zelf beseffen ze dat het voor de chauffeurs geen evidente dagen zijn. “Wij willen hen eerst en vooral bedanken voor hun inzet in deze extreme omstandigheden”, zegt woordvoerster Inge Debruyne. “Wij doen zoveel als mogelijk om het draaglijk te houden. Zo zijn er koude waterstanden voor chauffeurs en mogen ze een korte broek of rok dragen.”

De Lijn zet momenteel ook het maximale aantal bussen mét airconditioning in. “De meeste bussen hebben die wel. Maar er zijn nog enkele oude zonder. Hoe dan ook zijn er heel wat nieuwe bussen besteld en die zullen allemaal airco hebben. Dus in de toekomst zal het aantal zonder steeds kleiner worden”, aldus Debruyne.

(TL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier