“Britten willen kost wat kost ferry naar Oostende”

Redactie KW

De Britse overheid wil kost wat kost een ferrylijn naar Oostende, maar het vertrouwen in kandidaat-uitbater Seaborne Freight is niet zo groot. Dat bleek na een werkbezoek dinsdag van burgemeester Bart Tommelein en Havenschepen Charlotte Verkeyn aan Ramsgate.

“We hebben heel veel opgestoken”, aldus burgemeester Tommelein. “Het was een goede beslissing om ter plaatse te gaan, zodat we konden praten met alle betrokkenen en niet enkel met de ferrymaatschappij. Eens te meer bleek dat Seaborne Freight zich niet aan de deadlines houdt, noch wat de schepen betreft, noch over de financiering of de garanties die ze ons moeten bieden. Het is onaanvaardbaar om op die manier te werken en zo kunnen ze einde maart zeker niet starten.”

“Anderzijds bleek dat de Thanet District Council, het bestuur van het kanton dat ook de haven van Ramsgate beheert, kost wat kost een ferrylijn naar Oostende wil, zelfs nog los van de Brexit. Dat werd nog duidelijker toen we met de County of Kent, het provinciebestuur zeg maar, aan tafel zaten. Zij hebben wel begrip voor de houding van Oostende: wij willen garanties dat de ferrylijn duurzaam en rendabel zal zijn, niet zomaar een ferry om een ferry te hebben.”

“Grote ontgoocheling”

“De ontgoocheling in de maatschappij is groot. Wij willen geen stappen zetten om over korte tijd opnieuw met financiële putten geconfronteerd te worden”, aldus Bart Tommelein. “Maar het is niet uitgesloten dat er nog andere oplossingen uit de bus komen. De Britse overheid wil in elk geval een ferrymaatschappij voor Oostende-Ramsgate ondersteunen. Daarom ook heeft ze Seaborne een subsidie toegezegd. Zelfs als de Brexit niet doorgaat, want de wegeninfrastructuur naar Ramsgate is oké. Enkel moeten ze de ferryhaven weer operationeel maken.”

Wij blijven dus in contact en zien mogelijkheden voor een nieuwe verbinding Oostende-Ramsgate. Maar we willen geen risicovolle operaties. Als de lijn er nog niet is, komt dat niet door Oostende. Maar als we aan iets twijfelen, is het aan de maatschapppij Seaborne Freight”, besluit Tommelein.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier