Björn Rzoska fietst over zwart kruispunt aan de Kezelberg in Wevelgem

Vlaams parlementslid Björn Rzoska dwarst samen met een aantal leden van Groen het kruispunt van de Ieperstraat met de Kezelberg. Een van de 22 zwarte kruispunten in Vlaanderen. © SLW
Redactie KW

Björn Rzoska, fractieleider voor Groen in het Vlaams Parlement, deed deze week de vijf provincies aan waarbij hij een bezoek bracht aan de 22 historisch zwarte verkeerspunten.

Een lijst die reeds in 2002 werd opgesteld en toch is er op veel van die kruispunten weinig of niets veranderd. Als laatste bezocht hij West-Vlaanderen, waar er zich vijf van die knelpunten bevinden. In Knokke-Heist zijn er twee met de Natiënlaan, in Lichtervelde aan de Roeselarebaan, in Deerlijk het kruispunt van de Ringlaan met de Kortrijkse Heerweg en in Wevelgem het kruispunt van de Kezelberg (de N32) met de Ieperstraat.

Fietstunnel

Dat laatste is illustratief voor de problematiek, het ligt er nog net zo bij als zestien jaar geleden. Toch heeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) ook hier een budget voorzien om een voorrangsregeling uit te werken. Hoe dat precies zal ingevuld worden, is niet duidelijk. Niettemin is een oplossing hoogdringend, vindt Björn Rzoska.

“Er is hier heel wat zwaar verkeer, veel vrachtwagens die het kruispunt dwarsen en op- en afrijden. Snel verkeer ook op de N32, waardoor het voor fietsers heel moeilijk wordt om op een veilige manier de weg over te steken. Het doorgaand verkeer wordt er niet op gewezen dat hier fietsers kunnen dwarsen. De oplossing die het gewest voorstelde, is om een rotonde te maken. De vraag is maar of dat zal helpen gezien het drukke verkeer op de weg. Je kan hier wel een creatieve oplossing bedenken. De Ieperstraat loopt flink omhoog richting Vijfwegen. Je zou dus voor de fietsers een ondersteek kunnen maken. Dat is in lijn met de hedendaagse filosofie die zegt om verkeersstromen uit elkaar te halen waar het kan. Ik kan me voorstellen dat ouders momenteel niet snel geneigd zijn om hun kinderen deze weg te laten dwarsen.”

Administratie moet doortastender optreden

Op zijn fietstocht door Vlaanderen kon parlementslid Rzoska vaststellen dat op heden nog weinig in huis is gekomen van de plannen van de minister. “Op 17 van de 22 plekken zie je op het terrein niets van aanpak, terwijl de minister er wel middelen voor heeft vrijgemaakt. Hier op de Kezelberg zijn er blijkbaar problemen met onteigeningen, maar dan is het de administratie die iets doortastender moet optreden. Het zou toch niet mogen dat na 16 jaar er nog steeds geen oplossing voor de zwarte kruispunten is.” (SLW)

“Slimme verkeerslichten als oplossing in Kortrijk/Kuurne”

Björn Rzoska was eerder op het kruispunt van de R8 met de Brugsesteenweg in Kuurne gepasseerd. Dat is een zwart punt, waar volgende week zaterdag een sit-in wordt georganiseerd. Een initiatief van Christophe Vanderplancke en Joeri Verbeeck. Die laatste raakte goed drie jaar geleden zwaargewond bij een ongeval met en vrachtwagen daar. In juli van dit jaar vond op dat kruispunt zelfs een dodelijk ongeval plaats: toen stierf Ludwine Louncke. “Dit is een kruispunt waar slimme verkeerslichten een tijdelijke oplossing kunnen bieden”, aldus Björn. “Als fietsers groen licht krijgen om door te rijden, mag gemotoriseerd verkeer dat niet.”

Björn kreeg op de grens van Kortrijk met Kuurne steun van een aantal leden van Groen. “We wilden Björn mentaal ondersteunen en dit kruispunt nog eens in de schijnwerpers zetten”, aldus Alexandra Gjurova, kopvrouw voor de verkiezingen bij Groen Kortrijk. “We komen ook naar de sit-in op 1 september. Al zullen we dan als ouder en fietser aanwezig zijn, niet als politicus.” (AXV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier