Bewoners Heidelbergstraat in Sint-Michiels ijveren voor meer veiligheid maar AWV zwakt problematiek af

De buurtbewoners komen met enkele haalbare oplossingen op de proppen om de verkeersveiligheid in de Heidelbergstraat te verhogen. © Davy Coghe
Redactie KW

De Heidelbergstraat verbindt de E403 met Steenbrugge en krijgt dagelijks een stroom aan automobilisten en vrachtverkeer over zich. De buurtbewoners vroegen enkele extra veiligheidsmaatregelen bij de Verkeerscommissie, maar daar was het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het niet mee eens: “Wie niet tevreden is, moet maar elders gaan wonen.”

Eric Note woont sinds ruim een jaar in de Heidelbergstraat en ziet dagelijks het verkeer aan zijn deur voorbijrazen. Hij merkte geleidelijk aan dat ook de andere buurtbewoners zich ernstige vragen stellen bij de veiligheid op de drukke gewestweg. “Deze straat behoort tot de bebouwde kom, dus daar geldt normaliter een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur”, begint de gepensioneerde Brugse politieman. “In onze straat werden echter vlak achter de borden die het begin van de bebouwde kom aangeven, verkeersborden geplaatst die 70 kilometer per uur toelaten. Niet alleen wagens, maar ook vrachtwagens rijden dus met zo’n snelheid rakelings naast het fietspad. In deze buurt bevindt zich ook een school en er wonen bovendien veel oudere mensen en ouders met kinderen. Die willen graag hun kinderen veilig naar school kunnen brengen, te voet of met de fiets.”

haalbare oplossingen

Eric en zijn medebuurtbewoners delen hun ervaringen, verzuchtingen en frustraties via een besloten Facebookpagina. Al enkele malen werden van de ergste situaties meldingen gemaakt via het Meldpunt van de Stad Brugge, maar dat bleef zonder gevolg. Na een tijdje daagde het Eric dat er met enkele minieme ingrepen wel degelijk iets kon worden gedaan om de veiligheid in zijn straat te verhogen. Hij verzamelde de nodige info en legde het probleem voor bij zijn collega’s van de sp.a-kern van Sint-Michiels.

“Er moet toch niet eerst iets gebeuren, vooraleer er actie wordt ondernomen?”

“We stelden een plan op waar we simpele, haalbare oplossingen bieden voor de vier grootste problemen die onze veiligheid in het gedrang brengen. Ons voorstel houdt in dat de verkeersborden die een maximaal toegelaten snelheid van 70 kilometer per uur aangeven, worden weggenomen. Hierdoor worden de borden die de bebouwde kom aangeven van kracht, waardoor een maximale snelheid van 50 kilometer per uur geldt tot aan de verkeerslichten aan de Rijselstraat. Hierbij is het uiteraard van cruciaal belang dat er hierna ook stelselmatige snelheidscontroles worden uitgevoerd”, benadrukt Eric. “De controles die hier nu af en toe plaatsvinden, zie je al van kilometers ver staan en kunnen bijgevolg onmogelijk efficiënt zijn. Tevens vinden we het belangrijk dat er een zebrapad wordt geschilderd aan de vluchtheuvel ter hoogte van ‘t Kloosterhof. Zonder zebrapad zien automobilisten niet dat dit een oversteekplaats is, waardoor ze niet vertragen. Erger nog, we zien dagelijks dat bestuurders links voorbij de vluchtheuvel rijden, om zo de file voorbij te rijden. Dat veroorzaakt erg gevaarlijke situaties. Vorige week nog vond daar een ongeluk plaats.”

Vorig jaar werden er werkzaamheden uitgevoerd in de Heidelbergstraat, waarbij de rijbaan onder meer werd voorzien van een nieuwe toplaag asfalt. Volgens de plannen zou tijdens de werken ook een vluchtheuvel mét zebrapad worden geïntegreerd. “Na het beëindigen van de werken bleek echter dat men de vluchtheuvel was vergeten, waarna er tenslotte op de rijbaan links en rechts een kleine vluchtheuvel werd geplaatst een asverschuiving waardoor de wagens hun snelheid moeten aanpassen om ertussen te rijden. Het zebrapad tussen de twee vluchtheuvels ontbreekt echter nog steeds.”

fietspad afschermen

Dat zebrapad zou tevens van pas komen voor de buspassagiers die op- en afstappen aan de nabijgelegen bushaltes. “We merken ook dat auto’s en vrachtwagens hun bocht niet groot genoeg nemen ter hoogte van de Sint-Arnolduslaan richting Loppem en daardoor een stuk over het fietspad rijden. Dat kan erg gevaarlijke situaties met zich meebrengen voor fietsers, vooral bij vrachtwagens. Dit kan makkelijk worden vermeden door het plaatsen van paaltjes of betonblokken, zodat het fietspad wordt afgeschermd van de rijbaan.”

“Er moet toch niet eerst iets gebeuren, vooraleer er actie wordt ondernomen? Ook dit is een erg simpele ingreep, die de veiligheid voor fietsers enorm zal verhogen. Tenslotte werd tijdens werkzaamheden aan de verkeerslichten ter hoogte van de Rijselstraat de fietssuggestiestrook verwijderd en werd er voorlopig nog geen nieuwe markering aangebracht”, gaat Eric verder. “Iedereen in onze straat is zich ervan bewust dat we op een drukke gewestweg wonen, maar dat betekent toch niet dat onze veiligheid daarom onbelangrijk is?”

“De afgevaardigde van minister Ben Weyts stelde simpel: wie niet content is, moet maar ergens anders gaan wonen”

Op 11 januari vond er overleg plaats tussen bewoners van de Heidelbergstraat, stad Brugge en het Agentschap Wegen en Verkeer. “Mijn collega Patrick Debel slaagde erin om ons voorstel als agendapunt bij de Verkeerscommissie te krijgen”, zegt Eric. Op de vergadering vorige week werd het voorstel echter blijkbaar eerst niet erg serieus genomen, vooral het Agentschap Wegen en Verkeer lag dwars. Voor de afgevaardigde van minister Ben Weyts was het vraagstuk zelfs heel simpel: “Wie niet content is, moet maar ergens anders gaan wonen”, klonk het.

gezond verstand

“Op dezelfde zitting raakte de gevraagde snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur in de Komvest trouwens wel vlot goedgekeurd”, zegt Eric. Na enig aandringen werd uiteindelijk bekomen dat het voorstel nu ook als agendapunt wordt behandeld bij de eerstvolgende zitting van het schepencollege. Die vindt plaats op 22 mei en daar moet burgemeester Renaat Landuyt uitsluitsel geven. De afgevaardigde van de N-VA gaf aan zich dan bij diens beslissing neer te leggen. “We rekenen op wat gezond verstand in het college en koesteren goede hoop dat de door ons gevraagde ingrepen worden goedgekeurd. Dit is immers een mooie kans om een groot verschil te maken inzake veiligheid, met bovendien een minimum aan kosten.”

“Zowel schepenen Pablo Annys als Philip Pierins gaven al aan ons te steunen hierin en ook Annick Lambrecht die zelf van Sint-Michiels is liet al weten dat ze volledig achter ons voorstel staat. Ik vertrouw haar dan ook voor de volle honderd procent”, besluit Eric Note, die echter vastbesloten is om bij een onverwacht negatief resultaat verdere stappen te ondernemen. (EV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier